Amikor XIV. Lajos, a Napkirály 1682-ben udvarát Párizsból Versailles-ba helyezte át, azt tervezte, hogy létesít ott egy operát is, de az végül csak a következő évszázadban készült el. A 2009-ben teljesen felújított létesítmény most induló évadának repertoárján balett, opera (Purcell: Artur király), színdarab (Moliere: Úrhatnám polgár, Denis Podalydes rendezésében) egyaránt szerepel, összesen húsz alkotás mintegy félszáz előadásában gyönyörködhet a közönség.
A kastélyopera különleges, bensőséges kapcsolatot biztosít mind a zenével, mind a színészekkel, mind a tánccal. Maguk a művészek is nagyra becsülik a Párizstól nyugatra fekvő történelmi palota különleges légkörét. Philippe Jaroussky, a világhírű francia kontratenor már szeptember utolsó napjaiban a királyi opera falai között "járatta be" új műsorát, amelyet a legismertebb kasztrált énekes, Farinelli (1705-1782) emlékének szentel.
"Versailles rendkívüli hely. Persze ragaszkodni kell bizonyos történelmi szempontokhoz, de a fő az, hogy a különböző előadóterek számos projekt megvalósítására nyújtanak lehetőséget" - mondta az AFP-nek Laurent Brunner, a Chateau de Versailles Spectacles igazgatója. Előadásokat ugyanis nemcsak a királyi operában tartanak, hanem a híres tükörteremben, a Chapelle royale királyi kápolnában és a Salle des Croisades teremben is, amely a keresztes hadjáratokról kapta a nevét.
Az előadások sötétedés után kezdődnek, amikor a turisták tömege már elhagyta a kastélyt. A kivilágított királyi opera felé tartó nézők rendkívüli élmény részeseinek érezhetik magukat. A múzeum ötven alkalmazottja és tucatnyi tűzoltó áll készenlétben minden este. Az olasz stílusban épült teremben a nézők megcsodálhatják a fénylő csillárokat, az aranyozott balkonokat és az égszínkék függönyöket. A színpaddal szemben lévő királyi páholy a történelemre emlékeztet: XIV. Lajos álmodta meg, XV. Lajos uralkodása idején, 1770-ben készült el, és a trónörökös, a későbbi XVI. Lajos és Mária Antoinette esküvője alkalmából adták át.
A helyszínhez a kornak megfelelő muzsika illik a leginkább, ehhez a Versailles-ban működő barokk zenei központ is hozzájárul. Lully és Moliere otthon érezheti magát, de a királyi opera októberben Bizet Carmenjét is műsorára tűzi, Vivica Genaux és Florian Laconi fellépésével.
A 2013-as Wagner-bicentenárium alkalmából a bolygó hollandi históriájához tér vissza az Opéra royal - két változatban is. A sors iróniája, hogy bár Richard Wagner a párizsi operának adta el a témát 500 frankért, az végül nem a német zeneszerzőtől rendelte meg a művet, hanem egy akkoriban igen felkapott Pierre-Louis Dietsch nevű franciától. Az új versailles-i szezonban mindkét változat színre kerül.
A jegyek átlagára 100 euró (bő 28 ezer forint) körül jár, de az olasz operacsillag, Cecilia Bartoli júniusban esedékes koncertjére még a legolcsóbb jegy is 150 euró, míg a legjobbakért 495 eurót kell fizetni a pénztárnál.
Laurent Brunner azzal magyarázza a borsos díjszabást, hogy a kastély rendezvényeit szervező vállalkozás, a Chateau Versailles Spectacles nem kap állami támogatást: az előadások, fesztiválok (2011-ben a Velencei ünnepek, 2012-ben a Händel-ünnep) bevételéből finanszírozza produkcióit.
Brunner tervei között egy Caroussel megszervezése is szerepel: így nevezték a Versailles-ban hajdanán igen divatos lovas parádékat. "Az opera megszületése előtt ez volt a nagy látványosság" - mondta az AFP-nek. "A király istállói annak idején 4000 lovat számoltak - de ebben nem szerepelt a királynő és a persze a király személyes használatára szolgáló állomány".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.