A mindenszentek alapja az, hogy a régi rómaiak istenként és félistenként tekintettek őseikre és hőseikre: áldozatokat mutattak be tiszteletükre. A halottak napja mögött pedig az a hiedelem áll, hogy halottaink ilyenkor visszatérnek. Azért kell mécsest gyújtani a sírjukon, hogy a sötétben visszataláljanak oda, ne kísértsék az élőket. De nem csak cselekvésekben él a szokás, a ruházatban is, ám a gyász külső megjelenése kultúránként és korszakonként is különböző. De, mint általában mindig, az elhunyt szeretteinkre való emlékezéskor sem a külsőség a fontos, hanem amit a szívünkben érzünk.
Keresztény népeknél a gyász színe a fekete:nem csak a temetésre, hanem a gyász – általában egyéves – időszakában is feketébe illik öltözni, egyébként megszólják, a közösség a szájára veszi az íratlan törvény ellen vétőt. A nép felfogása szerint ugyanis a fekete színnel tükrözzük kifelé a belső fájdalmunkat, szomorúságunkat. Ez a legsötétebb szín, melynek igen sokrétegű a szimbolikája. A fekete az éjszaka színe, amelyben különféle veszedelmek leselkednek ránk, ilyenkor félünk, bizonytalanok vagyunk, ami a látás, vagyis az ember legerősebb érzékszervének elvesztéséből fakad. A feketéhez már őseink is sok negatív jelentésű érzést kapcsoltak, ezért válhatott a bánat, a szomorúság és a túlvilág színévé.
A gyász színe a keresztény Európában sem volt mindig csak a fekete: a régi uralkodók lila ruhába öltöztek, ha egy szerettük meghalt. Thaiföldön a mai napig a lila az özvegyek színe, és a gyászolók gyakran viselik a lila és a rózsaszín különböző árnyalatait. A Déli-óceánnak nevezett víztömeg szigetein élők fekete-fehér csíkos ruhával tisztelegnek elhunyt szerettük előtt, ugyanis ez a színkombináció magában hordozza, együtt jelenti a bánat mellett a reményt is.
A Föld számos, főként meleg éghajlatú országában, egyes afrikai népcsoportoknál viszont az éjszaka éppen ellenkező hatást és érzelmet vált ki, mint azoknál, akik félnek tőle. Arrafelé az éj hozza a felfrissülést, a tűző nap előli menedéket jelenti, ezért pozitív érzésekkel társítják, és a gyászt sem feketével fejezik ki. Burmában és Egyiptomban sárga, Iránban, Szíriában, Koreában és Örményországban a mennyországot szimbolizáló kék, Etiópiában a földdel egyenlő szürkésbarna, míg Dél-Afrikában a piros a színe, Etiópiában szürkés árnyalatokban gyászolnak.
A fehéret hajdanán a tisztasággal, ártatlansággal, világossággal és a reménnyel kapcsolták össze, ezért a kender- és lenvászon leplek természetes sárgásfehér vagy fehérített színe a gyász színe volt, mely egyben a lélek tisztaságát, ártatlanságát jelképezte, és emiatt vált az egyházi hierarchia csúcsán álló pápa színévé is.
Ebben az értelmezésben kapott helyet később a fehér szín a középkorban, és a későbbiekben legtovább a szlávoknál – ahol a halál jelképe is a „fehér asszony” volt –, a bizánci udvarban és később a francia udvarban is, ahol szintén fehér színbe öltöztek a megözvegyült királynék, elnyerve ezzel a „fehér királyné” elnevezést. Sok helyen, így Japánban, Kínában, India egyes részein és több afrikai törzsben még ma is a fehér a gyász színe.
Magyarországon a fehér gyász elsősorban Dél- és Nyugat-Dunántúlon volt legtovább szokásban. Az 1800-as években még a Sárközben, Hetésen is általánosan használt volt a gyász színeként a fehér: a fiatalasszonyok is fehérre cserélték le színes főkötőiket, pruszlikjaikat, kötényeiket, és csak a férfiak kalapja maradhatott fekete színű. Ez az általános fehér gyászszín emlékként a torockói asszonyok fehér öltözetében máig fennmaradt.
A fehér gyász egyik magyarországi változata a természetes színű, fehérítetlen vásznak mellett a sáfránnyal sárgított vászonruha is, mely a feljegyzések szerint a Dél-Dunántúlon, Csökölyön még a 19. század végén is szokásban volt. Az itteni idős emberek ruháját, halotti ravatalát és a gyászruhát is sáfránnyal sárgították.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.