Sokan találkoztak már olyan főnökkel, akivel nehéz volt kijönni, s úgy érezték, direkt keseríti az életüket. Nem könnyű olyan munkahelyi elöljáróval, aki mindig talál hibát a munkánkban, a személyünkben, vagy egyszerűn csak átnéz rajtunk.
Egy munkahelyen sok ügyességre van szükség ahhoz is, hogy jól érezzük magunkat. Érdemes megtanulni, miként kell bánni a kollégákkal és a főnökkel. Az egyik legfontosabb, ha valaki úgy érzi, igazságtalanul bántak vele, akkor maradjon nyugodt, és őrizze meg a barátságos hangvételt. Egy mosoly még a legnehezebb helyzeteket is feloldja valamilyen mértékben.
Rám borítja a haragját!
Mindenki összerezzen a munkahelyén, ha azt látja, a főnöknek rossz napja van. Ez akkor különösen igaz, ha a feljebbvaló a beosztottjain tölti ki a dühét. Ilyenkor nem szabad magunkra venni a ránk borított sérelmeket. Ehhez az is szükséges, hogy tisztában legyünk értékeinkkel és azzal, hogy hol hibáztunk, hol húzódik az a határ, ahol még felelősséget kell vállalnunk.
Tipp: Soha ne szóljunk vissza ugyanazon a hangon, ahogy ő beszél velünk, főként ne kezdjünk el kiabálni, mert ezzel azt kockáztatjuk, hogy még inkább kiéleződnek a már egyébként is fennálló problémák. Amikor kissé lecsillapodtak a kedélyek, akkor próbáljuk meg finoman, de tárgyilagosan elmondani neki, hogy ez a hangvétel számunkra nem megfelelő.
Nem tartja magát a megbeszéltekhez
Gyakran megesik, hogy amit előző nap megbeszéltek, arra másnap már nem emlékszik a főnöke? Korábban megállapodtak valamiben, határozott kéréseket fogalmazott meg, amiket később teljesen megváltoztatott? A kiszámíthatatlan elvárások sok pluszmunkát és még több feszültséget okoznak.
Tipp: A fontos kéréseket, feladatokat mindig írásban kérje a főnökétől. Így később feketén-fehéren ott lesz mindenki előtt, minek kell majd megfelelnie, és egy későbbi számonkérés alkalmával is tud majd rá hivatkozni.
Mindig mások előtt kritizál
Rendkívül kínos és megalázó, ha rendszeresen a többiek előtt kritizál a főnökünk. Ez az érzés független attól, hogy okkal vagy ok nélkül teszi velünk. Amennyiben ez rendszeresen előfordul, úgy idővel teljesen elveszíthetjük önbebecsülésünket és lelkesedésünket.
Tipp: Mielőtt mi is mindenki előtt elkezdenénk védekezni vagy visszavágni a főnöknek, kicsit vonuljunk félre, higgadjunk le, majd gondoljuk át pontosan, milyen észérvekkel tudjuk megvédeni magunkat. Ezután kérjünk egy időpontot a főnökünktől, amikor négyszemközt tárgyalhatunk vele. Ekkor beszéljük meg azt a problémát, ami miatt kritizált minket, majd kérjük meg, hogy a jövőben ezt ugyanígy, egymás közt intézhessük el.
Soha nem bízik meg mások munkájában
Vannak, akik a napi rutinfeladatok elvégzése mellett azt is szeretnék bizonyítani, hogy szeretik a munkájukat, és jól értenek hozzá. Ezt azonban nehéz egy olyan főnök mellett megtenni, aki nem bízik meg a beosztottjaiban, nem engedi ki a munkát a kezei közül, folyamatosan ellenőriz mindenkit, és úgy gondolja, mindenhez jobban ért. Ez a beosztottaknak is elveszi a kedvét a rendesen végzett munkától, hiszen tudják, a végső simításokat majd a főnök elvégzi.
Tipp: Mikor kijavítja a munkánkat, kérjük meg, hogy mondja el pontosan, máskor mit vár el tőlünk. A legközelebbi feladat során részletesen tájékoztassuk a már elvégzett munkafolyamatról, hogy később abba ne legyen lehetősége belekötni. Legyünk mindig naprakészek, és mutassuk meg neki, hogy mikor távol van, akkor is számíthat ránk.
Hallani sem akar bírálatot
Ritkán jut a dolgozók eszébe, hogy kritizálják főnöküket, de ha azt veszik észre, hogy rossz irányba viszi a munkát, akkor közös érdek, hogy felhívjuk erre a figyelmét. Mivel a jó kritika már önmagában is művészet, nehéz úgy megfogalmazni, hogy senkit ne bántson, főként ha a feljebbvalónknak szól.
Tipp: Lényeges, hogy mindig pontosan fogalmazzuk meg a mondandónkat, ne bántson, és kizárólag négyszemközt hívjuk fel főnökünk figyelmét az elkövetett hibáira. Mielőtt belekezdenénk, kérdezzük meg tőle, hogy érdekli-e a véleményünk, ha teljes elutasítással fogadja kérdésünket, halasszuk el egy megfelelőbb pillanatra a beszélgetést.
Nem méltányolja az igyekezetem
Bármilyen jól vagy akármennyit is dolgozik, soha nem kap dicséretet, elismerést? Ez nem csak rosszulesik, de el is bizonytalanít. Azok, akik nem kapnak visszaigazolást a munkájukról, nem tudják, hogy mennyire jól dolgoznak, kell-e rajta javítani, vagy megfelelő, amit tesznek.
Tipp: Kérdezzünk rá nyugodtan a főnöknél, hogy meg van-e elégedve velünk. Amennyiben nemleges a válasz, úgy kérjük meg, hogy mindig mondjon valamit a munkánkról, mert csak így tudunk rajta hatékonyan javítani.
Túl sok munkát ad
Egyre több és több feladat szakad a nyakába, főnöke úgy gondolja, hogy ezzel simán megbirkózik? Ha napról napra egyre több a feladat, egy idő után ajánlott ezt a folyamatot megállítani.
Tipp: Érdemes pontosan összeírni azokat a munkákat, melyeken éppen dolgozik, feljegyezve a határidőket is, hogy mikor újabb feladattal bízná meg, elé lehessen tenni, és tárgyilagosan megmagyarázni neki, hogy ez már a többi munka rovására menne.
Elvárja, hogy a nap 24 órájában elérhető legyek
A hétvégén megcsörrenő telefont már nem meri felvenni, mert tudja, főnöke hívja be egy kis pluszmunkára? Aki nem olyan helyen dolgozik, ahol éppen ügyeletet kell vállania, annak nem szabad ezt eltűrnie, mert gyorsan a családi kapcsolatok és az egészség rovására megy.
Tipp: Ilyen esetben nyíltan kell beszélni a főnökkel és megmondani neki, hogy nagyon szereti a munkáját, de ha nem pihenheti ki magát a szabadidejében, akkor az már a feladatai rovására fog menni. Lelkiismeret-furdalás nélkül kapcsolja ki telefonját, ne felejtse el, hogy joga van a magánéletéhez!