A Topgear listázta a 2025-ös F1-es vb-idényre érvényes változtatásokat.
TECHNIKAI SZABÁLYOK
Nyolcmázsás versenyautók
A pilóták minimális testsúlyhatára 80-ról 82 kg-ra nő versenyruházattal, sisakkal, cipővel együtt, az autók üzemanyag nélküli minimális súlya 798 kg-ról 800 kg-ra emelkedik. E változást a magasabb/nehezebb pilóták érdekében vezetik be.
Versenyzőhűtési rendszer
Ha a futam során a levegő hőmérséklete 31 Celsius fok fölé emelkedik, „hőveszélyt” hirdetnek. Ez esetben a csapatoknak kötelező hűtőrendszert használniuk, minek következtében a versenyautók minimális súlya további 5 kg-mal nő.
A DRS-paraméterek módosítása
A hátsó szárnyon lévő DRS-nyílás méretét megváltoztatták, az új résméret 9,4–13 mm-re csökkent. Szigorúbban szabályozták a DRS-módokat: csak két pozíció engedélyezett, és az aktiválás befejeztével az eredeti állapotba kell visszatérni.
Sebességváltók: nincs többé rácsbüntetés
Megszűnt az egy szezonban az egy pilóta számára elérhető sebességváltó-alkatrészek, -cserék számának korlátozása. Ötnél több esetén sincs rajtrácsbüntetés.
Két megálló Monacóban
A városi futam, a Monacói Nagydíj olykor lassú, érdektelen. Ezért minden pilótát legalább kétszer arra kényszerítik, hogy száraz viadal esetén új gumikat szereltessen fel.
A sérült autó kiszűrése
Idén a versenyigazgatók megálljt parancsolhatnak a sérült autóknak. A szabályt azért vezetik be, mert Sergio Perez a tavalyi Kanadai Nagydíjon visszavitte összetört Red Bullját a boxba azért, hogy elkerülje a biztonsági autó érkezését. Emiatt a mexikói pilóta később háromhelyes büntetést kapott, tudniillik különféle darabok estek ki a versenykocsijából.
Isten veled gyorskör-bónuszpont
A 2019-ben bevezetett módus, melynek értelmében a verseny leggyorsabb körét teljesítő pilóta - feltéve, ha a top 10-ben végzett - egy extra pontot kapott, megszűnt.
Fiatalszabály a szabadedzéseken
A versenyistállóknak valamennyi versenyautóval legalább két pénteki szabadedzésen fiatal pilótát kell indítaniuk. Ez korábban csak egy alkalommal volt kötelező.
Korábbi autók tesztelésének (TPC) korlátozása
Bevezetik a korábbi autók tesztelésére vonatkozó 20 napos korlátozást; ezentúl 1000 km engedélyezett négy nap alatt. Tesztelni csak olyan pályákon lehetséges, amelyek az aktuális vagy az előző évi versenynaptárban szerepeltek.
A rajtrácsmódosítás terminusai
Amennyiben az időmérő edzés elmarad, a rajtsorrendet az aktuális vb-pontállás alapján határozzák meg. Ha ez nem alkalmazható, a versenybírók döntenek. A 2024-es Sao Paulo-i Nagydíj kvalifikációját a szombat délutáni zuhogó eső és viharos idő miatt a versenynap reggelére helyezték át. Szerencsére javult az időjárás, kezdődhetett a Q1. Amennyiben idén valamilyen oknál fogva nem sikerül az időmérőt lefutni, a rajtsorrendet a vb-pontverseny aktuális állása határozza meg.
Az FIA szigorúbban bünteti a versenyzőket, ha nyilvános megszólalásaik során sértő, alpári hangnemű vagy politikai tartalmú megjegyzésekkel élnek.
Büntetési tételek:
*Első alkalom: 40.000 euró (16 millió Ft) pénzbírság
*Második alkalom: 80.000 euró (32 millió Ft) pénzbírság és felfüggesztett eltiltás
*Harmadik alkalom: 120.000 euró (48 millió Ft) pénzbírság, egy hónapos eltiltás és világbajnoki pontlevonás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.