Nem csak az ár számít az e-kereskedelemben! (x)

Nem csak az ár számít az e-kereskedelemben! (x)

vásárlás
PUBLIKÁLÁS: 2020. február 28. 01:00
A hazai e-kereskedelem több éve dinamikus növekedést képes felmutatni, mindeközben jelentős változások jellemzik a látogatói viselkedést; már nem csupán az ár és a minőség fontos vásárlási preferencia, hanem a kényelem is…
Bors

De mit jelent mindez a gyakorlatban? Az egyik budapesti marketing ügynökség e-commerce menedzsere szerint nincs szó hirtelen trendváltozásról, a mostani jelenség évek óta tartó jelenség eredménye. Az online vásárlók egyre kevésbé hajlandók tolerálni a lassú és nehézkes rendelési folyamatokat; miután megtapasztalták egy másik webáruházban, hogy lehet kényelmesen is rendelni, máris az lesz számukra az etalon, a kicsit nehézkesebb folyamatot pedig elutasítják.

Egy amerikai kutatás szerint az online vásárlók az árat és a minőséget említik legfontosabb vásárlási preferenciaként, azonban 97 százalékuk mondja azt, hogy hagyott már félbe online vásárlást a kényelmetlen folyamat miatt. Tulajdonképpen nincs okunk azt gondolni, hogy e tekintetben jelentősen különbözne az amerikai és a magyar vásárló viselkedése.

Nem túlzás azt állítani, hogy a webáruházak számára a következő évek nagy kihívása a kényelem javítása lesz. Nincs könnyű dolguk, hiszen mindenki számára mást jelent a kényelmes online vásárlás; sokak a napon belüli kézbesítést várnák el, mások számára a bolti átvétel lehetősége fontos, és természetesen vannak olyan vásárlók is, akik a digitális felület különböző funkcióit tekintik kívánatosnak. Mindeközben a nagyobb webáruházak azzal a problémával szembesülnek, hogy a sablonos megoldásokon túlmutató fejlesztéseiket a felhasználók nem veszik birtokba, nem ismerik, vagy egyszerűen nem szánnak időt a kipróbálásukra. 

A saját szaküzletek és átvevőpontok jelentősen hozzájárulhatnak az online kereskedelmi teljesítmények növeléséhez. Ha szemügyre vesszük a legnagyobb hazai webáruházak listáját, azt fogjuk látni, hogy a top10 szereplők egyetlen kivétellel mind rendelkeznek offline üzlettel; való igaz, az egyetlen kivétel az eMAG, amely a lista első helyét képes uralni. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy jelenleg is folyamatban van az eMAG és az Extreme Digital egyesülése, amely várhatóan a vásárlási kényelem javulását idézi majd elő az esetükben.

Szakértők szerint épp a felhasználói élmény és a vásárlói kényelem javítása lehet a leghatékonyabb védelem a globális szereplők térnyerése ellen; Magyarország e-kereskedelmi forgalmának mintegy felét a világméretű szereplők bonyolítják, így minden eszköz felértékelődik a piacvédelem érdekében. A probléma persze nem csak Magyarországot érinti, a fejlettebb e-kereskedelemmel, illetve nagyobb lélekszámmal rendelkező európai országok is éppúgy hasonló problémákkal néznek szembe. A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is komoly figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.