Mit tanulhatnak a hazai e-kereskedők a csehektől? (x)

Mit tanulhatnak a hazai e-kereskedők a csehektől? (x)

webshop
PUBLIKÁLÁS: 2019. június 12. 02:00
Bors

Sikertörténetet ír a hazai e-kereskedelem az utóbbi években. Egyre több vállalkozás épül az elektronikus kereskedelem köré, a növekedés üteme jelentősen megelőzi a kontinens átlagát. A környezet kifejezetten kedvező a webáruházak számára, a fokozódó piaci versengés azonban komoly kihívás elé állítja őket.

A hazai elektronikus kereskedelem teljesítménye példaértékű, a 20 százalék körüli növekedési ütem azonban nem tartható a végtelenségig. E-commerce menedzserek szerint a lassulás legfőbb oka a vásárlói bázis növekedésének lassulásából adódik; immár 3,2 millió aktív vásárlóval rendelkezik az e-piac, a növekedési plafon ennek megfelelően erősen érezteti a hatását.

A növekedés motorja a következő években a vásárlási gyakoriság növekedése lehet, azaz egyre gyakrabban fordulunk majd az online áruházakhoz; az aktív vásárlók átlagosan évi 12 tranzakciót bonyolítanak, ez a szám azonban jelentősen is nőhet. Emellett az átlagos megrendelési érték növekedése eredményezhetné az e-piac növekedését, azonban a kisértékű termékek forgalmazása egyre meghatározóbb a szegmensben, így ez aligha valósulhat meg.

A jelenlegi 17 százalék körüli növekedés nagyszerű feltételeket biztosít a webáruházak számára, illetve mindazoknak a kereskedőknek, akik még most barátkoznak az online nyitás gondolatával. Egyesek szerint a helyzet azonban nem annyira rózsás, hiszen a szereplőknek nap mint nap komoly kihívásokkal kell szembesülniük.

A konkurenciaharc kiéleződött

Egyre fokozódik a konkurenciaharc a magyarországi webáruházak között, ami hatására a kis szereplők egyre inkább peremre szorulnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ők nem lehetnek sikeresek, azonban számukra jellemzően a specializált kereskedés jelenti a legjobb lehetőséget.

Gyakran olvashatjuk, hogy a hazai e-piac kifejezetten fejnehéz, hiszen a legnagyobb webáruházak uralni képesek az e-kereskedelem csaknem felét. A GKI Digital kutatása szerint a tíz legnagyobb szereplő hozzávetőlegesen a piac 37 százalékát uralja, ráadásul ez az arány folyamatosan nőni képes. Vagyis a nagy online kereskedők a piac átlag felett bővülhetnek.

A dominancia elsősorban annak tudható be, hogy a nagy webáruházak a gyártói és beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően versenyelőnybe kerülnek a kis és közepes méretekkel rendelkező versenytársaikkal szemben. Nem csak az Extreme Digital és társai képesek uralni a piacot, hanem a nagy tematikus szereplők is; a barkács, a divat, az FMCG vagy épp a lakberendezés szegmens is kitermelte a saját egyeduralkodóit vagy uralkodó párosait…

Sokan kacsingatnak a külpiacok felé…

Mivel a hazai piacot egyre több e-kereskedő szűknek érzi, sokan a külföldi terjeszkedésben látják a megoldás kulcsát. Szakértők szerint megfelelő exportterv, jó logisztikai szolgáltatás és erős marketing birtokában a magyar webáruházak sikeressé válhatnak a külföldi piacokon, ugyanakkor az idegennyelvű ügyfélszolgálat és a tartalom biztosítása komoly kihívások elé állítja a kisebb erőforrással rendelkező szereplőket.

A hazai e-kereskedők számára továbbra is Románia és Szlovákia a legkedveltebb célpont, ugyanakkor sokan érdeklődnek a híresen erős e-piaccal rendelkező Csehország iránt is. Az Extreme Digital edigital.cz webáruháza mellett azonban nehéz olyan magyar tulajdonú szereplőt említeni, aki piaci részesedésre tett szert Csehországban. Fordítva már más a helyzet; a cseh tulajdonú Mall és az Alza is legnagyobb forgalommal rendelkező webshopok között szerepel a magyar piacon.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.