Külföldre terjeszkednének a hazai e-kereskedők (x)

Külföldre terjeszkednének a hazai e-kereskedők (x)

Horvátország
PUBLIKÁLÁS: 2018. december 04. 01:00
Bors

A hazai e-kereskedelem növekedése sok kereskedőt arra ösztönöz, hogy minél nagyobb piaci részesedésre tegyen szert. A közép- és keleteurópai régió országai kifejezetten jól teljesítenek az online szektorban és különösen igaz ez Magyarországra. Míg a kontinens átlagos növekedése 11% körüli, addig a hazai e-kereskedelem 20% körül bővül, mindezt kifejezetten stabilan teszi. 
A pozitív piaci hangulat nem megalapozatlan, de mindenképpen érdemes összességében figyelni a trendeket, illetve megérteni az európai piacok közötti különbségeket. 

Habár nem a hazai e-kereskedelem produkálja a legnagyobb százalékos növekedést a kontinensen, az éves 20%-os növekedési ütem mindenképpen dicséretre méltó. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy a hazai szektor teljesítménye a tavalyi évben nagyjából 1,2 milliárd eurót tett ki, miközben az Egyesült Királyság (178 mrd €), Franciaország (93,2 mrd €) és Németország (93 mrd €) teljesítménye egészen más nagyságrendeket képvisel.

Viszont arról sem szabad megfeledkezni, hogy a nagyobb e-kereskedelmi „hagyományokkal” rendelkező sok tízmilliós lélekszámú országok reális lehetőségei nem hasonlíthatók össze a hazai szektorral szemben támasztott elvárásokkal. A magyar online kereskedelem a közép- és keleteurópai régió tagjaként a várakozások felett teljesít. 

Az e-kereskedelemnek minden országban törvényszerűen be kell járnia a saját fejlődési útvonalát. A vezető piacok tapasztalatai sokat segítenek a felzárkózó régióknak, hiszen az e-commerce, a logisztika és a raktártechnika terén megszerzett tapasztalatok nagyszerűen hasznosíthatók a szerényebb e-kereskedelmi kultúrával rendelkező országokban is. Ráadásul jól meghonosíthatók azok a marketing eszközök és módszerek, amelyek a kereskedelmi teljesítmény további javulását vonják maguk után.

Szakértők szerint a CEE régió fejlődésének egyik kerékkötője a webáruházak viszonylagos alacsony száma. Sokatmondó a holland Dataprovider cég által készített kutatás eredménye, ami az európai piacokon működő online áruházak számát igyekezett felkutatni. A jelentés szerint Magyarországon jelenleg 15 ezer közüli a webáruházak száma, amelyek bizonyos hányada inaktív lehet. Ez a szám Németországban 185 ezer, az Egyesült Királyságban 112 ezer, Hollandiában 85 ezer körüli. Noha a hazai áruházak teljesen lefedik az árukínálatot, így mindenki megvásárolhatja a számára szükséges termékeket, a viszonylagos alacsony szám növekedése szükséges a minél aktívabb e-kereskedői réteg létrejöttéhez. 

Az európai piacok gyakorlata azt mutatja, hogy a webáruházak száma szoros összefüggést mutat az e-kereskedelem teljesítményével.

Az erősödő szektor egyre többeket arra ösztönöz, hogy a külföldi piacok felé kacsintgassanak. Elsősorban a földrajzi közelség miatt a szomszédos országok számítanak elsődleges célpiacnak. Jó példa erre a hazai piacvezetőnek mondható Extreme Digital, amely minden EU tagsággal rendelkező szomszédos országban működtet webáruházat. A hazai kereskedők elsősorban Romániát és Szlovákiát tartják vonzó piacnak, de egyre többen kacérkodnak a horvát piacnyitás gondolatával is. 

Az Extreme Digital edigital.hr webáruháza 2013 óta van jelen a horvát piacon és bizonyítja, hogy megfelelő exporttervekkel és e-commerce gyakorlattal a hazai webáruházaknak van keresnivalójuk a szomszédos piacokon.
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.