Keserédes egy elsüllyedt hajóroncs látványa. Van benne valami hívogató, valahol gyönyörű, ahogy a roncs eggyé válik a természettel, másrészt pedig szomorú, hogy ilyen sorsra jutott. Most bemutatunk 5+1 hajóroncsot és rövid történetüket.
A Maheno egykor egy luxusóceánjáró volt, egy jó ideje viszont a Fraser-szigetek partjai közelében pihen.1935-ben tragikus fordulatot vett a sorsa, amikor egy ciklon hatására megfeneklett és elsüllyedt.
Az idő múlásával a Maheno roncsa egyfajta szimbolikus szentéllyé vált a tengeri környezetben, és turisták tömegeit vonzza.
Az 1974-ben Németországban épült utasszállító hajó eredeti neve BEWA Discoverer volt. Hossza 88 méter, szélessége 15 méter, súlya 3724 tonna.
Története 2000. április 30-án ért véget, amikor váratlanul léket kapott és zátonyra futott. A kapitány, hogy megakadályozza a hajó teljes elsüllyedését, az onnan délre található Roderick-öböl sekély vizére kormányozta. A World Discoverer ezután felborult és elsüllyedt. Az utasokat kimenekítették, szerencsére senki nem sérült meg. A hajó a mai napig az öbölben fekszik, és a turistahajók gyakori állomása.
Ez a brit hajó 1906-ban futott zátonyra, a Columbia-folyó torkolatánál, a jelzőtornyok közelében. Azóta a Fort Stevens Állami Parkban látható, Oregon partjainál.
"Halála" pontos okát nem tudni, de valószínűleg az akkori navigációs kihívások és a tengerjáró hajók korlátozott technikai képességei játszottak szerepet a tragédiájában.
A görög Gytheio városától pár kilométerre található tengerparti vízben már évtizedek óta rostokol a Dimitrios hajóroncs. A 67 méteres teherhajó 1950-ben épült, és nagyjából három évtized után, 1981. december 23-án futott zátonyra Görögország partjainál.
A szóbeszéd szerint a teherszállító hajót cigaretta csempészek használták török és olaszországi útjaik során. Egyszer, amikor tetten érték őket, inkább a homokos partra futtatták a hajót, és felgyújtották. Azóta is ott vesztegel a bádog óriás, aminek a látványa valljuk be, kissé félelmetes.
Az SS Monte Carlo egy kaszinóhajó volt, amely az Egyesült Államok partjainál szolgált az 1920-as években. Az alkoholtilalom idején illegális szerencsejáték- és italkiszolgáló helyként működött.
1937-ben azonban egy vihar következtében elsüllyedt a kaliforniai Coronado partjainál. A Monte Carlo roncsai még mindig láthatók a tengerpart közelében, főleg alacsony vízállás esetén.
Az SS Ayrfield, amely egykor egy szállítóhajó volt, ma lenyűgöző történelmi roncs, amely egy erdőnek ad otthont. Az idén 113 éves hajót Skóciában építették, és eredetileg SS Corrimal volt a neve.
A hajó jelentős szerepet játszott a 20. században: szenet szállított Newcastle és Sydney között, majd a második világháborúban a Csendes-óceáni amerikai csapatok felszerelését hordozta. Később már nem volt rá szükség, így 1972-ben az volt a terv, hogy „leszerelik". Csakhogy a roncstelepek megszűntek, és nem maradt senki, aki foglalkozzon vele, így magára hagyták a víz felszínén lebegni. Legközelebb akkor került újra a figyelem központjába, amikor a roncs közepéből mangrovefák kezdtek nőni és váratlan lebegő erdővé változtatták. Azóta rengetegen látogatják a turistalátványossággá vált hajómaradványt.
(Forrás: theresandiego.com, oregonhistoryproject.org, Travelo)