120 éves lett a világ leghosszabb vasútvonala, ami emberfeletti küzdelemmel épült meg

évforduló
PUBLIKÁLÁS: 2023. július 11. 14:35
1903. július 13-án nyitották meg a forgalom előtt a világ leghosszabb vasútvonalát, a Szentpétervárt és a Csendes-óceán partján fekvő Vlagyivosztokot összekötő transzszibériai vasutat. Íme egy kis történelmi kitekintés és a legérdekesebb tudnivalók az idén 120 éves vasútvonalról. 
A transzszibériai vasútvonal jelenlegi hossza 9288,2 kilométer Forrás: AFP/Manuel Romano

A "nagy szibériai vasútvonal" építése hivatalosan 1891. május 31-én kezdődött, jóllehet a munkálatok ekkor már folytak az Urál tövében fekvő Cseljabinszknál. Az első kapavágást Vlagyivosztokban a világ körüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös, a későbbi II. Miklós cár jelenlétében tették meg, sőt a díszegyenruhás nagyherceg saját kezűleg vitt el egy talicska földet az építési területre.

Kép a vasútvonal építéséről 1895-ből Forrás: LEEMAGE VIA AFP

Az építkezés emberfeletti erőfeszítést követelt, mert szélsőséges időjárási körülmények között, hatalmas, szinte lakatlan területen kellett a síneket lefektetni, és számos munkát csak kézi erővel lehetett végezni. A munkálatok 9600 építőmunkással indultak el, de volt olyan időszak, amikor a szakmunkások és a mérnökök mellett 80 ezer elítélt, katona és paraszt dolgozott a vasúton.

Az első szerelvény 1903. július 13-án indult el az orosz birodalom akkori fővárosa, a Szentpétervár és a távol-keleti Vlagyivosztok közötti 9508 kilométeres útra, amelyet 16 nap alatt tett meg.

A szerelvényt akkor még kompon szállították át a Bajkál-tavon, az elkerülő szakasz csak 1905 októberére készült el. A vasútvonalat teljesen csak 1916 októberére fejezték be, addig évente mintegy 670 kilométernyi vágányt fektettek le. A gyors ütemben folyó munkálatok költségei csillagászati összeget, 1,5 milliárd arany rubelt tettek ki, de ehhez nem vettek fel külföldi hitelt.

A vágányok 207 kilométer hosszan futnak a Bajkál-tó mellett Forrás: Shutterstock/Maxim Petrichuk

A világ leghosszabb vasútvonalának jelenlegi hossza 9288,2 kilométer, de a tarifarendszer miatt a jegyért 9298 kilométer után kell fizetni. A vonat két kontinensen fut keresztül, Európában 1777, Ázsiában 7512 kilométert tesz meg, a két földrész közti határvonalat Pervouralszk város közelében egy obeliszk jelzi. A 87 megálló között öt milliós nagyváros van – Moszkva, Perm, Jekatyerinburg, Omszk és Novoszibirszk –, sokat azonban a térképen is nehéz megtalálni.

A vonat megáll a világ egyetlen, 1904-ben márványból épült vasútállomásán is, a Bajkál-tó melletti Szlugyanka városkában. A vágányok 207 kilométer hosszan futnak a Bajkál-tó mellett, amely 1637 méteres legnagyobb mélységével a világ legmélyebb tava, az utolsó 39 kilométert pedig az Amuri-öböl partján teszi meg a szerelvény.

A "Transzszib" útja 16 nagyobb folyót keresztez, köztük van a Volga, a Káma, az Ob, a Jenyiszej, az Oka és az Amur. A transzszibériai vasútvonal legnyugatibb állomása Moszkva, a legkeletibb Habarovszk, a legdélibb Vlagyivosztok, a legészakibb Kirov – de nem ez a leghidegebb pont, hanem a Bajkálon túli Mogocsa, ahol -62 Celsius-fokot is mértek. A vasútvonal legmagasabbra (1040 méterre) a Bajkálon túli Jablonova hegységben kapaszkodik, Vlagyivosztok előtt 30 kilométerrel viszont egy rövid szakaszon a tengerszint alatt néhány méterrel fut. Leghosszabb hídja, amely az Amur felett ível át, több mint 2,6 kilométeres; a vonalon 15 alagút található, ezek közül a leghosszabb több mint 7 kilométeres, és nyolc időzónán halad át.

Hálókocsi a Trans Siberian Express vonaton Forrás: Shutterstock/Serkant Hekimci

A vasutat széles, 1524 mm-es nyomtávval építették az európai 1435 mm-essel szemben, kezdetben csak egy vágánnyal, így a forgalom egyszerre egy irányban történt. A teljes villamosítás, 73 éves munka után, 2002 decemberében fejeződött be, ma már a legmodernebb szerelvényeken légkondicionálás, zuhanyzókocsi és televízió is szolgálja az utasok kényelmét. A fülkék két-, illetve négyágyasak, a luxus kategóriákban saját vécével és zuhanyzóval felszereltek, de az utazás lehetséges 54 fős közös hálókocsiban is. Ma már nem feltétlenül kell a vonatra felszállni ahhoz, hogy valaki végig élvezze az utat, az interneten ugyanis virtuálisan követhető az utazás, az érdeklődők a vonatok belsejéről is tájékozódhatnak a világhálón.

A több mint 9 ezer kilométeres távolságot a leggyorsabban - 6 nap, 1 óra és 59 perc alatt - a Rosszija-expressz teszi meg, a klasszikus vonaton történő utazás 166 órát (csaknem egy teljes hetet) vesz igénybe.

A Transzszibériai vasútvonalnak rendkívül fontos szerepe volt az oroszországi nyersanyag-lelőhelyek összekötésében, s ma is kiemelkedő jelentősége van a teherszállítás szempontjából. A filmeseket is megihlette - forgattak róla dokumentumfilmet, s játékfilmek helyszínéül is szolgált. Peter Carl Fabergé, az utolsó orosz cári ékszerész egyik ékszertojása egy felhúzható kis aranyvonatot rejtett, a tojást körbevevő szürke szalagra pedig a transzszibériai vasút térképét rajzolták.

(Forrás: MTI)

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.