A tengerek alatt, gleccserek belsejében, mélyen a földbe ásva kanyargó alagutak mindig is izgalommal töltötték el az utazókat. Gondoljunk csak a horvát autópályák hegyek gyomrába vezető útjaira, amelyek már jó előre jelzik, hogy közeledik az úti célunk, és hamarosan meglátjuk a tengert... Mutatjuk, melyek a legkülönlegesebb föld alatti utak Európában.
57 kilométerével a Gotthard Base Tunnel a világ leghosszabb és legmélyebb vasúti alagútja, amely nem tévesztendő össze a rövidebb, 19. századi Gotthard-alagúttal (Gotthard Tunnel). Ezt az epikus mérnöki bravúrt 2016-ban nyitották meg az Alpok alatti vasúti teherforgalom fellendítésére. De a nagy svájci városokat összekötő vasútvonal mára már utasokat is szállít a mintegy 2450 méteres mélységben.
Norvégia földrajzi adottságai miatt nélkülözhetetlenek az alagutak, amelyek a tengerparti városokat kötik össze a partvonal számtalan szigetével. Az ország egyik legkülönlegesebbje mégis a szárazföldön futó Lærdal-alagút (Lærdalstunnel), amely a világ leghosszabb közúti alagútja. A 24,5 kilométeres alagútnak köszönhetően ez a leggyorsabb útvonal Oslo és Bergen között.
A mérnökök tudatában voltak annak, hogy a 20 perces autóúton könnyű elveszíteni a koncentrációt, ezért hat kilométerenként kamrákat vájtak a sziklába, amelyeket a napfelkeltét utánzó speciális kék és sárga fényekkel világítanak meg.
Az Egyesült Királyság és Franciaország közötti tenger alatti összeköttetés tervei több mint 200 éves múltra tekintenek vissza. Az 50 kilométer hosszú alagút végül csak 1994-ben nyílt meg hat évnyi építkezés után, és mintegy 75 méterrel fut a tengerfenék alatt.
Ma már alig több mint két óra alatt Londonból Párizsba érhetünk a Csatorna-alagútnak köszönhetően. Az autók nem hajthatnak végig az alagúton, de az angliai Folkestone kikötője és a francia Calais között közlekedő vonat a gépkocsikat is átszállítja.
A világ legnagyobb mesterséges jégszerkezeteként számon tartott Langjokull-gleccseralagút kétórás autóútra található a fővárostól, Reykjaviktól, és mélyen bekanyarodik Izland második legnagyobb gleccserébe. Az alagút érdekessége, hogy minél mélyebbre megyünk a csúszós mélységbe, annál kékebb lesz a jég, amely a korától függően változtatja az árnyalatait.
Az alagútban idegenvezetők vigyáznak, hogy ne bukdácsoljunk a csúszós jégen, és arról is mesélnek, hogyan keletkezett a jég, és mit hoz a jövő ezeknek a természeti jelenségeknek.
Először 1961-ben nyitották meg Norvégiában a Drammen spirálalagutat, majd 2020-ban felújításon esett át. Ahogy a neve is sugallja, ez nem egy átlagos, A pontból B pontba vezető vízszintes vájat a földben, hanem a parkolókhoz hasonló emelkedő spirál, amely hat teljes kanyar után 180 méter magasan emelkedik ki a földből. Innen a környező hegyekre és erdőkre nyíló kilátásban gyönyörködhetnek a látogatók.
A Strada delle 52 Gallerie, vagyis az 52 Alagút Útja a 20. század egyik legnagyobb katonai vívmánya. Az olasz katonaság és helyi munkások építették 1917-ben mindössze 10 hónap alatt, hogy átvágják a Monte Pasubio sziklatornyokkal, mély kanyonokkal és meredek sziklafalakkal tűzdelt déli oldalát. Az alagút funkciója az volt, hogy lehetővé tegye az öszvérek és az emberek számára az áthaladást az osztrák-magyar tüzérség hatósugarán kívül.
Ma egy egész napos túra keretében mind az 52 alagúton át lehet haladni, a kirándulás során pedig azt is megtudhatjuk, hogyan készült el ilyen rövid idő alatt ez a csodálatos szerkezet.
Forrás: CNN, a címlapkép forrása: Grisha Bruev/Shutterstock