Tömegesen sztrájkolnak a párizsi tömegközlekedési dolgozók

sztrájk
PUBLIKÁLÁS: 2019. szeptember 13. 15:10
Tömegesen csatlakoztak pénteken a párizsi közösségi közlekedés dolgozói a francia kormány nyugdíjreformja elleni figyelmeztető sztrájkhoz, amely a reggeli órákban jelentős fennakadásokat okozott a városi közlekedésben, de nem alakult ki a szakszervezetek által várt káosz.

A munkabeszüntetéshez a párizsi metró valamennyi dolgozója csatlakozott: a 16 metróvonalból tízen egyáltalán nem közlekedtek reggel a szerelvények, a többi haton pedig csak a járatok negyede indul el, de a reggeli csúcsforgalom után már csak a két, automata vezérlésű vonalon közlekedtek a vezető nélküli vonatok.

Nagyon kevés metró járt ma Párizsban - illusztráció Forrás: nuno_lopes/Pixabay

A helyzet a párizsi tömegközlekedési vállalat, az RATP tájékoztatása szerint délután 5 óráig nem változik, az esti csúcsforgalmi időszakban valamelyest javulhat. A buszoknak mintegy harmada indult el pénteken.

A példátlan méretű szakszervezeti fellépés ellenére nem alakult az előrejelzett káosz, miután a párizsiak jelentős része szabadságot vett ki, otthonról végezte a munkáját vagy alternatív közlekedési megoldásokat (telekocsi, taxi, bérkerékpár vagy -roller) választott.

A francia hírügynökségnek az RATP egyik képviselője elismerte, hogy sokkal nagyobb tömegre számítottak az automata vezérlésű vonalakon.

"Úgy tűnik az embereknek sikerült megoldaniuk másképp a közlekedést. Valószínűleg sokan szabadságot vehették ki mára" - hangsúlyozta a vállalat képviselője a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron. Az Európa legforgalmasabb pályaudvaráról - ahol naponta 700 ezer utas fordul meg - megállnak a fővárost az elővárosokkal összekötő regionális gyorsvasút-hálózat (RER) szerelvényei is, ezek viszont tömve voltak pénteken.

Az Emmanuel Macron államfő által tervezett nyugdíjreform lényege, hogy az eddig vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert egységesítenék. A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján feltételezhető, hogy több száz euróval csökkeni fog a nyugdíj összege. A Le Parisien című napilap számítása szerint egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez 20-30 százalékkal csökkenhet a reform után, írja az MTI.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.