Megszólalt a magyar igazságügyi szakértő: Akár pilótahiba is okozhatta az Air India tragédiáját

Boeing
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 12. 16:35 / FRISSÍTÉS: 2025. június 13. 10:29
Sokkoló tragédia: röviddel a felszállása után lezuhant egy repülőgép Indiában, a fedélzeten 242 ember tartózkodott. Egyelőre nem lehet tudni, hogy miért zuhant le az air India gépe, de a szakértő szerint egy kisebb figyelmetlenség is végzetes lehet.

Az Air India gépe csütörtökön délelőtt szállt fel az indiai Ahmedabad repülőtérről, a célállomás a londoni Gatwick repülőtér lett volna. Azonban a felszállás után nem sokkal a repülő lezuhant. A hatóságok már több holttestet is találtak a helyszínen. A gépen 242 ember utazott, az utasok között voltak indiai, brit, portugál és kanadai állampolgárok is. A tragédia okai egyelőre nem ismertek. Kérdésünkre Madas László igazságügyi légi üzemeltetési szakértő részletesen ismertette, milyen lehetséges hibák vezethettek a katasztrófához.

Air India
 Az Air India nem sokkal felszállás után lezuhant Fotó: Szidharaj Szolanki / MTI EPA

Olyan esetről, hogy Boeing 787-es így zuhant volna le, még nem hallottam. Figyelmetlenséget sejtek a dolog mögött, de persze lehet műszaki hiba is 

- mondta Madas László.

Hozzátette: a műszaki hibának azért látom kisebb valószínűségét, mert az, hogy két hajtómű egyszerre leálljon, ennek a valószínűsége gyakorlatilag nulla. Ilyen csak akkor fordulhat elő, ha jégdugó keletkezik, az üzemanyag rendszernek a géphajtómű felé vezető elágazása előtt, de az inkább télen fordul elő, ha víz kerül az üzemanyagba.

Ami sajnos előfordulhat, az az, hogy a felszállási teljesítmény számításánál nem a megfelelő adatokat viszik be a számítógépbe. Például ha elütik a gép súlyát. Ha 250 tonna helyett 150-et írnak be, az hatalmas hiba. Onnantól kezdve a számítógép alacsonyabb sebességeket számol ki, ami már nem lesz elegendő ahhoz, hogy a gép biztonságosan felemelkedjen

 - magyarázta a Borsnak az  igazságügyi légiüzemeltetési szakértő.

Fotó: AFP / AFP

A szakértő arra is figyelmeztetett, ha a pilóta hibás adatokkal emelkedik fel a géppel a földről, a következmények fatálisak lehetnek.

Ha a pilóta ilyen hibás adatokkal veszi el a gépet a földtől, akkor lehet, hogy a szárnyon nem lesz elegendő felhajtóerő. Akkor a gép átesik, és onnantól már szinte lehetetlen korrigálni. Különösen a felszállás első szakaszában, amikor még tele van üzemanyaggal, tehát nagyon nehéz.

Bár a modern repülőgépek számos biztonsági funkcióval rendelkeznek, ezek sem védenek ki minden hibát.

Az Airbus A330-as, amin repülök, már figyelmeztet - feltételezem, hogy a 787-es is -, ha a pilóták nem a fedélzeti számítógépbe bevitt konfigurációt állítják, azonban arra nem,  ha a fedélzeti számítógépbe kézzel nem a tableten kiszámolt és egymás között keresztellenőrzött és megegyező konfigurációt vagy sebességet, illetve hajtómű felszálló teljesítmény beállítást írják be.

Megtudtuk: a személyzetre nehezedő kereskedelmi nyomás is hozzájárulhat a hibákhoz.

A szabályzatok kimondják, hogy a biztonság az elsődleges. De a valóságban a személyzetet sokszor stresszelik, hogy gyorsabban pörögjön a gép, tartsák a menetrendet. Ilyenkor előfordulhat, hogy kapkodásból hibáznak. Egy ilyen hiba pedig felszálláskor már végzetes lehet.

- magyarázta Madas. 

A baleset pontos okait a fekete dobozok elemzése derítheti ki.

A fekete dobozok nagyon fejlettek. Rögzítik a hajtóművek teljesítményét, a sebességeket, a repülési adatokat. Ezeket egy szimulátorba betöltve a szakemberek gyakorlatilag végig tudják játszani az egész eseménysort. Ha a felvételek nem sérültek, napok alatt ki fog derülni, mi történt pontosan

- tette hozzá Madas László.

A vizsgálatot azonban számos jogi és politikai tényező is lassíthatja.

Indiában, főleg ha egy ilyen új típusú gépről van szó, rengeteg kereskedelmi és politikai érdek is megjelenik. Emiatt lehet, hogy az információk nyilvánosságra hozatala nem lesz gyors.


Kiderült egy érdekes tény is, ami minden bizonnyal közre játszott a katasztrófa kialakulásában: a gép csak egy 1900 méteres szakaszáról szállt fel a kifutópályának. 

Ez óriási szarvashiba! Kérdés, hogy vajon a teljesítmény számítási programját így végezte-e, 1900 méterről vagy teljes pályahosszról.  Mert ha teljes pályahosszról végezte és 1900 méterről elment az nyilván nem működik. Ha ez így történt, akkor csak stressz, vagy ilyesmi tényezőt tudok elképzelni.

 

A térképen is jól látszik, hogy a párhuzamos guruló, amin ki lehet menni a pálya végéig, az nem ér végig. Tehát valószínűleg korábban rövidebb volt a pálya, csak 1900 méteres.  Később meghosszabították a pályát, de a párhuzamos gurulókat elfelejtették addig kivinni, vagy  spórolni akartak rajta. 

Megtudtuk: sok helyen van ilyen a világon, főleg fejletlenebb helyeken. Ilyenkor csak úgy tudják a teljes pályát igénybe venni, ha vár, ameddig nincs annyi érkező gép. Ilyenkor ugyan fel tud emelkedni a pályáról ellenirányba, el kell menni a végéig és sarkon kell fordulni 180 fokban. Ez hosszú idő és addig foglalja a pályát, addig nem tudnak érkezők jönni.  Ez egy olyan forgalmi helyzet, amiből adódik egy nyomás. Főleg, ha Európába jön, akkor résidő kiosztás van, mert sűrű a légtér.  A pilótnak az időablakon belül kell felszállni. Ha azt nem tudja megcsinálni, akkor fel sem szállhat. Indiában is már nagyon nagy a légiforgalom, simán elképzelhető, hogy a forgalom kinőtte a repteret. Ez sok helyen előfordul, túlnépesedett helyeken jellemző. 

Nagyon fontos lenne, hogy a pálya kimenjen a végéig, mert betrackelni nagyon nyűgös. Ez biztos, hogy meghatározó tényező volt. Mindemelett nagy a nyomás, kérik a pilótáktól a menetrend betartását.

- magyarázta a szakember. 

A világ most lélegzetvisszafojtva várja, hogy kiderüljön, mi vezetett a tragédiához.
 

Air India: a  Külgazdasági és Külügyminisztérium közlése szerint magyar áldozat nincs a balesetben

“Az indiai repülőgép balesetének nincs magyar állampolgárságú áldozata. Nagykövetségünk továbbra is folyamatos kapcsolatban marad az illetékes hatóságokkal, és szükség esetén konzuljaink készek minden lehetséges segítséget megadni a térségben tartózkodó magyaroknak.” — közölte Paczolay Máté szóvivő.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.