A válságban meg tudja tartani pácienseit a magánegészségügy?

A válságban meg tudja tartani pácienseit a magánegészségügy?

betegpáciens
PUBLIKÁLÁS: 2022. október 31. 10:05
Az utóbbi években a magánegészségügyet robbanásszerű növekedés, piaci koncentráció és konszolidáció jellemezte. 2021-ben a szektor TOP30 legnagyobb szereplője 40%-ot meghaladó árbevétel-növekedést ért el, összesített árbevételük közel 120 milliárd forint volt.

Az utóbbi években a magánegészségügyet robbanásszerű növekedés, piaci koncentráció és konszolidáció jellemezte. 2021-ben a szektor TOP30 legnagyobb szereplője 40%-ot meghaladó árbevétel-növekedést ért el, összesített árbevételük közel 120 milliárd forint volt.

A szolgáltatók 2021-es pénzügyi évét még befolyásolta a pandémia, de nagyobb hatással volt rá a hálapénz kivezetése, az orvosok új jogállása. Hogyan tudja a szektor megtartani vagy javítani a pozícióit most, amikor a gazdasági nehézségek miatt sokan, akik eddig ki tudták gazdálkodni a magánrendelés díját, akár megélhetési kihívásokkal néznek szembe?

A pénzügyi kockázatokat csökkentendő, a zsebből fizetett ellátások helyett kézenfekvő megoldás az egészségbiztosítás vagy egészségpénztár. Bár mindkét területen folyamatos növekedés látható, de ezek a finanszírozási eszközök még mindig kevésbé elterjedtek. Még akkor is így van, ha tudjuk, az egészségbiztosítási piac 5 év alatt közel megháromszorozódott: 2016-ról 2021-re 8,7-ről 25,3 milliárdra duzzadtak az egészség-betegségbiztosítási szerződések. Ezzel párhuzamosan az egészségpénztári befizetések is arról árulkodnak, hogy nőtt a lakosság egészséggel kapcsolatos pénzügyi tudatossága, és egyre többen tettek félre egészségügyi kiadásaik fedezetére. Az egészségpénztárak - mind taglétszámban, mind befizetésekben - öt év alatt 60%-kal növekedtek. Azonban ezek a megoldások döntően vállalati befizetésekből, cafeteria juttatásból származnak, az egyéni szerződők aránya alacsony, a biztosítások esetében 10-15% körüli.

műtő

“A kiadványban is szereplő kutatásból kiderült, hogy a háztartások éves, közel 300 ezer forintos egészségügyi kiadásaiból átlagosan 35 ezer forintot költöttek magánegészségügyi szolgáltatásokra. 2021-ről 2022-re ez a tétel nőtt a legjelentősebben: 50%-kal. Az egészségügyi kiadások esetében a páciensek fele igyekszik a legjobb árértékarányú megoldást megkeresni, a válaszadóknak mindössze 2%-ának nem számít az ár” - emelkte ki Lengyel Lívia közgazdász, a TOP30 kiadvány főszerkesztője.

A TOP30 Legbefolyásosabb szereplő a magánegészségügyben c. kiadvány listájából az is kiderül, hogy a magánegészségügy széles társadalmi rétegeket érint, és a szektor elérése már országos méretű. A vidéki nagyvárosokban is kiépülőben vannak komolyabb méretű, széles szakmai lefedettségű és egyre jobb infrastruktúrával rendelkező szolgáltatók. Bár Budapest elszívó ereje még mindig jelentős mind az orvosok, mind a páciensek esetében, de a Budapest-vidék különbség egyre olvad. A Top30 magazinból az is kiderül, hogy a magánegészségügyet igénybe vevők köre ma már egyértelműen mobilabb. Egy-egy unikális szolgáltatásért, specialistáért a páciensek képesek nagyobb távolságot is megtenni, ahogyan az is előfordul, hogy - kimondottan a kedvezőbb árak miatt - a betegek az ország távoli részeire utaznak egy-egy beavatkozásra.

A magyar páciensek az uniós átlagnál nagyobb arányban használják egészségükkel kapcsolatban az internetet. Míg az uniós polgárok átlagosan 55%-ban fordulnak az internethez egészségükkel kapcsolatos kérdésekben, Magyarország a 64%-os arányával a felső harmadba tartozik. Emellett az online orvosfoglalásban is előkelő helyen áll Magyarország, hazánkban az egészségügyi időpontfoglalások aránya megközelítheti a 30 százalékot. Mivel a páciensek online keresnek információt, online szeretnének megoldást is találni, minél gyorsabban szeretnének időpontot kérni és várakozás nélkül kapcsolatba lépni a kiválasztott orvossal. A rendelésen azonban már nem számít az idő: a páciens szeretne részletes információt kapni betegségéről, gyors, pontos megoldást, a személyzettől pedig figyelmet és minőségi ellátást. A praxis megítélésében az emberi hozzáállás fontos tényező, döntő az empátia. Korunk, közösségi médiától befolyásolt online környezetében nagy jelentőséggel bírnak a hiteles, valós orvosi vizitet, klinikai látogatást értékelő visszajelzések. A betegek előszeretettel olvasnak utána az adott orvosnak, még akkor is, ha ismerőstől kapták az ajánlást. A páciensek minél nagyobb értékű szolgáltatást terveznek igénybe venni, annál részletesebben utána olvasnak az orvosnak, klinikának, beavatkozásnak. A következő években a páciensek fizetőképessége csökkentheti a szektor lendületét, de tekintettel az állami egészségügy helyzetére, inkább a bevételek stagnálásával, a profitabilitás csökkenésével számolunk, drámai visszaeséssel nem.

Novemberben először jelenik meg a TOP30 Legbefolyásosabb szereplő a magánegészségügyben c. kiadvány, benne a hazai magánegészségügy legbefolyásosabb szereplőit bemutató TOP30-as listával. A TOP30 kiadvány célja a szektor élén álló karizmatikus személyek listáján túl, hogy átfogó képet adjon a magyar magánegészségügyről, megismertesse az átalakulások okait, motivációit, valamint az aktuális trendeket, célokat. A TOP30 kiadvány bemutatója november 11-én lesz a Nagy Magánpraxisnapon, a Magyar Tudományos Akadémián.

Olvasd el ezt is!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.