Iskolakezdés előtt jellemzően sok időt töltünk a gyerekeink tanszerének megvásárlásával. Képesek vagyunk órákat morfondírozni azon, hogy olyan iskolatáskát válasszunk, ami szép, praktikus, árban kedvező, és ami legfontosabb, a gyerek testtartásán sem ront. Ám ugyanilyen gondot kellene fordítanunk a nebulók látására is!
Iskolakezdés előtt, vagy a tanév elején ajánlott egy szemészeti vizsgálatra elvinni a gyermekünket, így elkerülhetjük az esetleges rossz látásból adódó tanulási nehézségeket.
Fejfájás, rossz közérzet, figyelemzavar, viselkedési probléma és romló tanulmányi eredmény is lehet a következménye, ha nem lát jól a gyermek az iskolában. Márpedig a kisiskolás gyerek nem jelez, ha nem tűéles a látása, mert benne fel sem merül, hogy például a homályos látás ne lenne természetes. Ha észleli is a problémát, az is elképzelhető, hogy megtartja magának a felfedezését, mert nem szeretne szemüveget hordani.
„Gyermekkorban sokat változik a látás és a szem anatómiája. Az esetek többségében az évenkénti kontrollok teszik csak lehetővé, hogy felfedezzük a változásokat a szem állapotában. A gyerekek nagyon sokáig képesek kompenzálni a kóros eltéréseket, nem panaszkodnak, ezért kiemelten fontos a személyre szabott rendszeres követés. A látásfejlődés során a nem korrigált látáshibák tompalátóságot is okozhatnak" – mondja Dr. Barcsay-Veres Amarilla, a Budai Szemészeti Központ gyermekszemésze. Habár az alapellátás részeként a védőnő 1 és 6 éves kor között minden évben végez alapszintű látásellenőrzést, iskolakezdés előtt akkor is vigyük el szemészeti vizsgálatra a gyermekünket, ha nem tapasztalunk rajta semmilyen látásproblémát. Az iskolában szerzett információk nagy részét a látás révén fogadja be a gyermek, vagyis a jó látás alapfeltétele az eredményes tanulásnak.
Ha a gyerek nem jelez esetleges látásproblémát, a figyelmes szülők egy-egy jelből kiszűrhetik, hogy valami nem stimmel. Árulkodó mozdulat lehet, ha a gyermek túl sokszor dörzsöli a szemét, vagy hunyorog, amikor közelre néz. Gyanúra adhat okot az is, amikor a már olvasni tudó nebuló sokszor téveszt és nehézkesen olvas, vagy amikor egy-egy játék közben bizonytalanná válik.
A tavalyi tanév a szülőkön, a tanárokon és a diákokon kívül a gyerekek szemének is nagy kihívást és extrém terhelést jelentett. A tanulók a digitális oktatás alatt kiemelkedően hosszú időre szegeződtek a számítógép vagy a telefon képernyője elé. Majd a nap többi részében szintén számítógépen vagy telefonon keresztül tartották a kapcsolatot a külvilággal, vagyis naponta 8-10 órát vagy akár még többet fókuszáltak a digitális kijelzőkre. Ezt a nagyfokú terhelést – legyen szó gyerekről vagy felnőttről – a szemünk stresszként éli meg. Közben kevesebbet pislogunk, ami szemszárazságot, fáradtságot vagy száraz, vörös szemet idézhet elő. Ezt a modern kori látásproblémát nevezzük digitális szemfáradságnak vagy más néven számítógépes látás problémának. Egy két évvel ezelőtt készült tanulmány alapján a digitális felhasználók 90 százaléka tapasztalta már meg magán a számítógépes látásproblémára utaló szempanaszok egyikét. A szemvizsgálat ezért nem csupán a kisiskolásoknak, de a felső tagozatosoknak is ajánlott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.