A félelem elbutít?

stressz
PUBLIKÁLÁS: 2020. december 19. 17:35
Az emberekre általában, a németekre pedig különösen jellemző, hogy képzelt veszélyekre reagálnak, vagy túlreagálják azokat, amiben nagy szerepet játszik a mainstream média.

Az emberekre általában, a németekre pedig különösen jellemző, hogy képzelt veszélyekre reagálnak, vagy túlreagálják azokat, amiben nagy szerepet játszik a mainstream média.

A média és a politika között napjainkra egy „félelemkartell” alakult ki, amelynek célja, hogy erősítse az emberekben lappangó félelmeket, megkönnyítve az irányításukat. Márpedig a félelemmel vitatkozni nagyon nehéz – jelentette ki Norbert Bolz német médiakutató a Punkt.Preradovic című videóbeszélgetésben.

A félelem mára beépült az emberek életébe, a Németországban élőkre pedig ez különösen jellemző. Miután a németeknek nincs különösebb okuk arra, hogy bármitől féljenek, ez egy 21. századi luxusprobléma, ami a jóléti társadalmakra jellemző – jelentette ki Norbert Bolz német médiakutató, a Berlini Műszaki Egyetem nyugalmazott professzora a népszerű televíziós műsorvezető,Milena Preradović blogján megjelent beszélgetésben.

Sok ember van, akik annyira a félelmeik foglyává váltak, hogy tudatosan betegek maradnak, nem is igazán akarnak meggyógyulni. Jól látható ez manapság, a koronavírus idején, de már az elmúlt évtizedekben is megfigyelhető volt a jelenség. Nem véletlenül alakult ki a „német félelem” (German Angst) kifejezés a pszichológiai szakirodalomban,

– fejtette ki Norbert Bolz professzor.

Szeretnek bolhából elefántot csinálni a németek

A médiatudós szerint a németekre jellemző, hogy elképzelt veszélyekre reagálnak, és túlreagálják a vélt vagy valós veszélyeket. Példaként említette a fukusimai atomreaktor 2011-es meghibásodását, amely Japán mellett sehol a világon nem váltott ki olyan heves reakciókat, mint Németországban. Hasonló a helyzet a brazíliai esőerdő kiirtása okán is: a kutató szerint maguk a brazilok egyáltalán nem aggódnak az őserdő területének csökkenése miatt, bezzeg a németek! Ez is mutatja, hogy honfitársai „szeretnek az elsők lenni a félelemben való osztozásban, és megmutatni a világnak, hogyan kell sajnálni egy másik nemzetet” – fogalmazott Bolz.

„A sajnálkozásban mi, németek vagyunk az elsők, Európában biztosan, de talán az egész világon. Ez egy luxusérzékenység, ami a világ más részein szinte már abszurdnak tűnhet”

– mondta.

Mindebből arra következtethetünk, hogy az emberek szeretnek aggódni, félni valamitől. Miután Németországban a magas életszínvonal miatt viszonylag kevés okuk van aggodalomra az embereknek, keresnek mást, ami miatt aggódhatnak. Ez megmutatkozik például a leszboszi menekültek miatti aggódásban, vagy a klímakatasztrófa miatti aggodalomban is – mutatott rá Norbert Bolz.

Sigmund Freud írta le elsőként „a kis különbségek nárcizmusát”, miszerint azok az emberek harcolnak a legtöbbet egymással, akik közel élnek egymáshoz vagy etnikailag közelállók. Például a spanyolok és a portugálok vagy az angolok és a skótok. A németekre is jellemző, hogy a bolhából is képesek elefántot csinálni, ha egy problémával kerülnek szembe, elég a kelet- és nyugatnémetek közötti viszályokra gondolni.

De megfigyelhető a jelenség az átlaghőmérséklet-emelkedés kapcsán is: minimális eltérésből képesek a németek hatalmas problémát csinálni.

Ez egy luxusprobléma, ami kifejezetten a jóléti társadalmakra jellemző – szögezte le a kutató.

Foto:123rf.com

Sokan profitálnak a félelmeinkből

A professzor szerint elsősorban az internetnek és a médiának köszönhetően mára valóságos iparággá fejlődött a félelemkeltés. Manapság a politikusok többsége már nem tud igazán nagy tetteket véghezvinni, ezért megpróbálják szabályozni, kontrollálni a mindennapi életünket. A hétköznapi életünk ezért egy végtelen szabálykönyvvé válik.

A média tudatosan épít az emberek alapvető félelmeire, táplálja azokat, és minderre a politikusok még rátesznek egy lapáttal, hiszen a megfélemlítés segíti őket az irányításban. Egyes médiatermékek abból élnek, hogy az emberek félnek, amit tudatosan táplálnak a botrányokról és katasztrófákról szóló hírekkel.

A média és a politika között tehát egy „félelemkartell” alakult ki, és a félelemmel vitatkozni, azt kétségbe vonni nagyon nehéz – mutatott rá Norbert Bolz.

A félelem elbutít

A félelmekkel teli embert a kutató a házából ki-kinéző csigához hasonlította a beszélgetésben. Bolz szerint ez az elbutítás szinonimája.

Minél inkább félnek az emberek, annál jobban visszahúzódnak a csigaházukba; annál kevesebb tapasztalatot szereznek a világról, ezért annál kevésbé lesz köze a gondolkodásuknak a valósághoz.

Magyarán (vagy németül): annál butábbak lesznek. A politikusok pedig tudatosan használják a félelemkeltés eszközét, elég csak a háborútól való félelemre gondolni. A média pedig a történelemben mindig profitált abból, ha valahol katasztrófa történt vagy háború tört ki. A professzor szerint „az emberiség évtizedek óta nem volt olyan messze a felvilágosultságtól, mint napjainkban”.

Az emberek többsége elfogadja a vírus miatti korlátozásokat

A koronavírus-járvány kitörése óta állandó versengés zajlik. Az emberek többsége az óvatosság és az intézkedések betartásának a híve, míg mások határozottan ellenzik a korlátozó intézkedéseket. Ez utóbbi Németország nagyvárosaiban rendszeres utcai demonstrációkban testesül meg a kormányzati intézkedések ellen. A médiakutató szerint jelenleg a sablonválaszok korát éljük.

Statisztikusok, pr-szakemberek és közvélemény-kutatók befolyásolják a véleményünket a médián keresztül, de a ugyanakkor iránymutatást is adnak ezekkel a statisztikákkal.

A kutató úgy tapasztalja, hogy az emberek többsége nem fél különösebben a koronavírustól, ugyanakkor a veszélyeztetett csoportokba tartozók, főként az idős, beteg emberek joggal tartanak a megbetegedéstől. Ez pedig gátolja őket abban, hogy reálisan és objektíven mérjék fel a veszély nagyságát – fejtette ki a médiakutató.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.