Így segít a játék a gyermekek fejlődésében

Így segít a játék a gyermekek fejlődésében

gyerek
PUBLIKÁLÁS: 2020. október 27. 08:03
A szülők évezredek óta arra biztatják csemetéiket, hogy menjenek ki és játszanak. Legtöbbjük nem is sejti, milyen jót tesz ezzel. A játék a lurkók érzelmi, kognitív, nyelvi és önszabályozási képességét fejleszti. Lássuk, hogyan és miért!

Számos dolgot ezen keresztül tanulnak meg

A szülők évezredek óta arra biztatják csemetéiket, hogy menjenek ki és játszanak. Legtöbbjük nem is sejti, milyen jót tesz ezzel. A játék a lurkók érzelmi, kognitív, nyelvi és önszabályozási képességét fejleszti. Lássuk, hogyan és miért!

Minden gyermek hallotta már szüleitől, nevelőitől a biztatást: menj ki és játssz! A legtöbbjük azonban nem tudja, hogy ezzel kiválóan elősegíti a csemete érzelmi, kognitív, nyelvi és önszabályozási képességeinek fejlődését, s nem kevésbé járul hozzá a gyermekek végrehajtó funkcióinak és társadalmi alkalmasságának fejlesztéséhez. Eközben az agyi struktúrák is javulnak, amelyek a célok elérését támogatják és figyelmen kívül hagyják a zavaró tényezőket.

Fotó: 123rf.com

Más szóval, játékra szükség van az egészséges fejlődéshez. Ezt emeli ki a Pediatrics szaklapban megjelent tanulmány is, mely aláhúzza, hogyan fejleszti az ilyen készségeket a játék, miközben a kezeli a toxikus stresszt. Mi több, a játék kapcsán kimutatták: támogatja a stabil és gondoskodó kapcsolat kialakulását szüleikkel, nevelőikkel, gondozóikkal, ami igencsak a javukra válik. Bár maga a játék meghatározása nem egyértelmű, a kutatók egyetértenek abban, hogy a játék természetesen motiváló dolog, aktív elkötelezettséggel és örömteli felfedezésekkel jár. Önkéntes, szórakoztató és spontán, semmilyen külső cél nem vezérli.

Eileen Kennedy-Moore, PhD, gyermekpszichológus és könyvszerző hangsúlyozza: számos játék a felfedezésről szól. Egy kisgyermek mindent betesz a szájába, kíváncsi a világra. A fizikai játék olykor durva és nehéz, hiszen a lurkók rohangálnak, állandóan mozognak. A társas játék pedig azt foglalja magába, hogy a gyermek egy másikat figyel, együtt játszik vele, együttműködővé válik. Közös célokkal játszanak, amikor kölcsönhatásba lépnek egymással. Vannak emellett színlelős játékok is – például amikor a gyermekek felnőtt szerepeket vesznek fel. Érdekes módon ez kultúraközi jellegű, meghatározott fejlődési időkben fordul elő, elsősorban az óvodás korban. Hozzátette: a szabad játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy megértsék saját preferenciáikat és érdeklődésüket. Az irányított játék ellenben, melyet egy felnőtt vezet, jobban elősegíti a tanulást egy adott célt szem előtt tartva.

Kennedy-Moore kiemeli: a felnőttek által irányított játék nem arról szól, hogy a felnőtt előadást tart - sokkal inkább modelleket tár a lurkók elé, kérdések feltevésével. Ilyen a puzzle kirakása is. A szülő azt kérdezi: „látom, hogy hiányzik innen egy sárga darab. Látsz valahol sárgát?” Kérdéseket tesz fel, ahelyett, hogy válaszokat adna. Ez pedig lehetővé teszi a gyermek számára, hogy maga találja ki a megoldást, önállóan.

Fotó: 123rf.com

Talán meglepő, de a játék és a stressz szorosan összefügg egymással. A magas szintű játék alacsony kortizolszinttel jár. Játszani különösen fontos azoknak a gyerekeknek, akiknél a családi körben jellemzően magas a stressz szintje. Eileen Kennedy-Moore szerint a gyermekek szociális, érzelmi és mentális fejlődéséhez érdemes az alábbi 4 tippet is alkalmazni.

1. Korlátozzuk a készülékek használatát! Nincs igazán „megfelelő” óraszám arra nézve, mennyit játszhat egy gyermek, de a képernyő előtt töltött időre nagyon is fontos odafigyelni. Egy videójáték virtuális játszása nem azonos azzal, amikor két gyermek a valóságban érintkezik egymással, tárgyal a szabályokról, együttműködik és versenyez, vagy fogócskázik és elkapja egymást.

2. Egyedül játszani jó – egy pontig. Ha egy gyermek egyedül játszik, az is csodálatos tud lenni és hatékonyan építi a képzeletet - mondja Kennedy-Moore. A lurkók például imádnak magukban Legózni. Ám ha a csemete mindig egyedül játszik, az intő jel lehet - jobban esik neki elszigetelni magát.

3. Legyen a játékidő strukturálatlan. Amikor a gyermek azt mondja, unatkozik, sok szülő rögtön a segítségére siet. Ha ellenáll, a lurkó egy ideig nyög, igyekszik felhívni magára a figyelmet. Majd valami csodálatos dolog történik: kitalál magának tennivalót. Lényeges képesség a saját kíváncsiságunkat követni, magunkat szórakoztatni magukat és kezelni az érzelmeinket.

"Érdemes tudni, hogy a játék önmagában is fontos és értékes. Még akkor is, ha nem mindig ösztönzi a fejlődést. A játék olyan, mint a művészet - becsülendő" - mondja Kennedy-Moore.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.