Azt se tudom, mit csinál a gyerek, amikor a telefonját nyomkodja! Nem akartam még neki telefont venni, de már mindenkinek volt az osztályban, úgyhogy muszáj volt! Fogalmam sincs mi az a snapchat, de egész nap azon lóg! Van olyan program, amivel korlátozni tudom, hogy mennyit netezzen?- ez csak néhány, azokból a mondatokból, amiket a szülőktől hallunk, és amikre így válaszolunk: Nektek jó lenne egy internetes házirend!
Olvasni sem úgy tanultunk, hogy elénk raktak egy könyvet. A digitális eszközöket sem elég csak odaadni, tanítani is kell a helyes használatukat. A digitális és fizikai világ hamarosan eggyé válik, ezek a változások nemcsak izgalmas lehetőséget rejtenek, de sok bizonytalanságot is. A gyerekeink ennek a változásnak a részei, a mi felelősségünk pedig az, hogy online is biztonságban legyenek.
A hétköznapokban egy kisgyerekes szülő nem engedi 50 méternél tovább egyedül a gyereket, a szülők ott ülnek a homokozó sarkában, viszik-, hozzák a gyerekeket az iskolába és felelőtlennek titulálnák azt, aki egy 5 évest elengedne egyedül egy Pláza közepén, miközben ugyanez ez az 5 éves komoly veszélyeknek van kitéve, ha egyedül használ bármilyen digitális eszközt. A digitális világ sokkal gyorsabban fejlődik, mint ahogy az a megfelelő szabályozás követni tudná, így magunknak kell megtalálni a biztonságos kereteket, ebben segít online gyerekvédelmi irányelveivel a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Internetes Házirendje.
A gyerekek egyre fiatalabb korban és egyre hosszabb ideig használják a digitális technológiákat és a médiát. Naponta átlagosan hét órát töltenek valamilyen képernyő előtt – a televíziótól a számítógépeken át a mobiltelefonokig és egyéb digitális eszközökig. Ez az idő több, mint amennyit a szüleikkel vagy az iskolában töltenek. Ez pedig hatással van az egészségükre és a jóllétükre: hogy milyen digitális tartalmakat fogyasztanak, kivel találkoznak online, és mennyi időt töltenek a képernyő előtt, mind jelentősen befolyásolják a gyerekek fejlődését.
Az online világ a tanulás és a szórakozás határtalan terepe. Ebben a világban azonban a gyerekek kockázatoknak is ki vannak téve: internetes zaklatás, technológiától való függőség, obszcén és erőszakos tartalmak, radikalizálódás, átverések, adatlopás. A probléma a digitális világ gyors és folyamatosan fejlődő természetéből adódik, amellyel a megfelelő szabályozás és a gyermekvédelmi irányelvek csak lassan tudnak lépést tartani. A felnőttek azonban nem csak a szabályozással vannak elmaradva, hanem elválasztja őket a gyerekektől egy hatalmas digitális szakadék is. Mivel a gyerekek technológiahasználata nagyban különbözik a felnőttekétől, ez jócskán megnehezíti a szülők és a pedagógusok dolgát, amikor szeretnék teljes mértékben megérteni azokat a kockázatokat és fenyegetéseket, amelyekkel a gyerekek szembesülhetnek az online felületeken. Ezért érezhetik úgy a felnőttek, hogy nem tudnak tanácsot adni a gyerekeknek azzal kapcsolatban, miként lehet biztonságosan és felelősségteljesen használni ezeket az eszközöket. A generációs szakadék emellett azt is eredményezi, hogy különböző viselkedéseket tartanak elfogadottnak.
Hogyan tudjuk tehát szülőként, pedagógusként, vezetőként felkészíteni a gyerekeinket a digitális korra? Úgy, ha biztonságos környezetet teremtünk számukra, és a segítségünkkel fokozatosan nem csak a digitális eszközök, hanem a digitális intelligencia birtokába is juthatnak. A digitális intelligencia olyan szociális, érzelmi és kognitív képességeket foglal magában, amelyek képessé teszik a felhasználókat arra, hogy megbirkózzanak az online világ kihívásaival, és megfeleljenek a követelményeinek
Az Internetes Házirendet a nemzetközi iránymutatások és gyermekjogi irányelvek alapján állítottuk össze és ajánljuk minden felelősen gondolkodó szülőnek. Egy házirend akkor működik jól, ha mindkét fél, gyerek-szülő egyaránt magára nézve kötelezőnek érzik és betartja az abban foglaltakat. Töltsd le az Internetes Házirendet, nyomtassátok ki, írjátok alá közös vállalásként és próbáljatok közösen betartani.
A szülőség, így a digitális szülőség is tanulható! Ha szeretnél erről többet tudni, olvasd el kiadványainkat, vagy iratkozz fel a szülői hírlevelünkre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.