Így tároljuk a hajónkat télen

tél
PUBLIKÁLÁS: 2015. november 21. 13:02
Az evezősszezon végével a hajók megkezdik „téli álmukat”. De vajon hol és hogyan teszik mindezt?

Az evezősszezon végével a hajók megkezdik „téli álmukat”. De vajon hol és hogyan teszik mindezt?

Fahajók Mindenki számára egyértelmű: szabadban nem tárolunk fahajót. A jó hajótároló zárt, pormentes, száraz, sötét, ideális esetben fagymentes. Így óvható meg az anyag és a lakkozás. Megfelelő lehet egy műhely vagy egy garázs, de láttam igényes kidolgozású fakajakot nappaliban is. Akiknek nincsen hajótárolásra alkalmas kertes házuk, azok számára egy csónakház lehet a megoldás. Hasonlóan vigyáznak a tulajdonosok a nagyon drága epoxi-karbon kompozitból épített hajóikra.

Ha lehet, a szálló portól is védjük meg a hajónkat. A száraz helyeken – ilyen például egy csónakház – tavaszra porréteg lepheti be a hajót. Ha lefelé fordítjuk, kevesebb por száll a belsejébe. Még jobb, ha egy légáteresztő ponyvával alul-felül letakarjuk. A fólia nem jó, mert alatta a bepenészedhet, rothadhat a faanyag.

Műanyag hajók

A gondos gazda a műanyag hajóját is száraz és fedett helyen tárolja. Ha van egy fészer vagy egy féltető, az is jó megoldás lehet, de a leghatékonyabb védelmet a zárt hely nyújtja. Felvetődik a kérdés: ilyen alapanyagú hajóknál ez nem mindegy? Miközben egyre korszerűbb és kevesebb gondozást igénylő matériákból is épülnek kajakok, kenuk és evezős hajók, korántsem hanyagolható el a szakszerű tárolás. Ezen vízi járművek élettartamát és esztétikáját hosszabb távon alapvetően befolyásolja a törődés.

A többnyire üvegszállal erősített poliésztergyanta hajók anyagát a víz a fagyok idején szétfeszítheti. Beszivároghat a test összeillesztéseihez, avagy a test és a kiegészítők csatlakozásához. A víz a hajszálcsövesség elve miatt az üvegszálak mentén bejuthat az anyag belsejébe, és magát a szerkezetet károsíthatja!

Az időjárás és a környezet (beleértve a használóját is) hatásainak leginkább ellenálló anyag a polietilén. Ne gondoljuk azonban azt, hogy az ilyen anyagú hajókat tényleg kint lehet hagyni egész télre egy stéghez kötve, vagy következmények nélkül „bevághatjuk” a kert sarkába. Ha az alapanyag bírja is a fagyot és az UV sugárzást, a helytelen tárolás mégis a hajó vagy a kiegészítők károsodását okozhatja.

Gondoljuk csak végig: a test építőanyaga törhetetlen polietilén, a rácsavarozott veretek és kiegészítők azonban nem azok. Nézzük végig a hajónkat! Amennyiben vannak rajta műanyag, fa-, fém- vagy gumielemek, zsinórok, szivacsozott vagy szövettel bevont ülések, legyünk benne biztosak, hogy megóvásukhoz épp olyan jellegű tárolásra van szükség, mint a többi hajó esetében.

Ha minden kötél szakad: szabadban tárolás

Nem mindenki tudja, de a nedves földön tárolt hajók felülete elszíneződhet. Hiába takarítjuk majd tavasszal, az anyag színe változik meg a talaj összetevőinek hatására, örök foltot hagyva a járművön. Legalább 30 centiméterre emeljük el a hajót a talajtól! Így a levegő is járja, továbbá kevesebb hangya, csiga és sár lesz benne tavasszal.

Ne tároljuk a hajót közvetlenül betonon, kövön, mert ez a módszer biztosan sérülést okoz! A körültekintő ember a műanyag hajókat is beviszi legalább egy eresz alá, ahol többnyire két bakon, lefelé fordítva vagy fellógatva tárolja.

Feltámasztás

A legtöbb hajónak elegendő, ha két jól megválasztott helyen feltámasztjuk. Amennyiben a tartó alapanyaga fa, győződjünk meg róla, hogy a felületből nem állnak ki csavarfejek, szegek. Hajót közvetlenül fém felületre soha ne tegyünk! Az mindig valamilyen puha anyaggal legyen bevonva. Nemcsak a hajótest külsejét óvjuk ezzel, hanem azt is elérjük, hogy nagyobb felületen támaszkodjon fel a vízi jármű. Ez az elhelyezési mód a szerkezetet is kíméli.

A cikk megjelent a Turista Magazin 2014 novemberi számában.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.