A magyarok 85%-a kávézik

kávéfogyasztás
PUBLIKÁLÁS: 2015. április 17. 08:00
A magyar felnőttek 85%-a kávéfogyasztónak vallja magát, többségük előnyben részesíti a klasszikus pörkölt kávét, bár a fiatalabbak kedvelik az instant és kapszulás megoldásokat is. Ráadásul minden második kávéfogyasztó akkor is rendszeresen hódol szenvedélyének, amikor dolgozik. A munkahelyi kávézás több, mint egy egyszerű szertartás, hiszen a kollégák ilyenkor pihenhetnek, illetve beszélgethetnek. A kávézás teremtette miliő és beszédtéma pedig komoly közösségformáló erővel bír.

A magyar felnőttek 85%-a kávéfogyasztónak vallja magát, többségük előnyben részesíti a klasszikus pörkölt kávét, bár a fiatalabbak kedvelik az instant és kapszulás megoldásokat is. Ráadásul minden második kávéfogyasztó akkor is rendszeresen hódol szenvedélyének, amikor dolgozik. A munkahelyi kávézás több, mint egy egyszerű szertartás, hiszen a kollégák ilyenkor pihenhetnek, illetve beszélgethetnek. A kávézás teremtette miliő és beszédtéma pedig komoly közösségformáló erővel bír.

Csak egy csésze feketét - a szokásaink nem változnak

Mi, magyarok Európában az évi 2-2,5 kilogrammos kávéfogyasztással nem számítunk a komoly kávékedvelő nemzetek közé: például a rokonainknak tartott finnek évente csaknem 12 kilogramm kávét is megisznak fejenként, az olaszok pedig háromszor annyit, a spanyolok a kétszer többet isznak, mint mi (5.7 és 4.5 kg/fő/év). A kávézás azonban szorosan hozzátartozik a magyar gasztronómiai kultúrához is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a felnőttek többsége, 85%-a legalább alkalmanként kávézik – derült ki a Tchibo Magyarország kutatásából.Négy kávéfogyasztóból három még mindig a klasszikus pörkölt kávékat részesíti előnyben, ugyanakkor a fiatalabbak között egyre népszerűbbek az instant kávék és a kapszulás megoldások is. Ezek a számok azért is érdekesek, mert a megkérdezettek 81%-ának egyáltalán nem változtak a kávézási szokásai az elmúlt években, és csupán minden tízedik megkérdezett csökkentette az elfogyasztott mennyiséget, ugyanakkor legalább ennyien többet is ittak. A csökkenés hátterében főként egészségügyi motivációk állnak, például az, hogy a dohányzásról való leszokással egyidejűleg lecsökken a kávézások száma is.

kávé4

A munkahelyi kávék egynegyede még mindig gyenge

A megkérdezettek több, mint a fele rendszeresen kávézik a munkahelyén is, a 18-55 év közöttiek körében ez a szám meghaladja a 65%-ot is. A nők sokkal igényesebbek a kávétípusokra és fajtákra, sokkal nyitottabbak az új ízek és variációk kipróbálására, mint a férfiak, akik többnyire ragaszkodnak a megszokott erős feketéhez. A munkahelyeken a kávé különleges szerepet tölt be, hiszen nemcsak egyfajta „jutalmat” jelent a mindennapokban, de komoly közösségformáló erővel is bír. A csapat belső működésére minden bizonnyal kihathat az is, hogy a kollégák milyen kávéhoz jutnak hozzá, amikor dolgoznak. Érdekes, hogy a kávézók többségének nincs lehetősége arra a munkahelyén, hogy az otthon megszokott kávéját fogyassza.

A kávézás komoly közösségformáló erővel bír

A kávézást a megkérdezettek 100%-a egyfajta jutalomként éli meg, és ez a jelleg a munkahelyen még inkább jelen van. A kávézás komoly szerepet tölt be egy cég, vállalat, munkahelyi közösség életében: egyrészt pihenőidőt biztosít a kollégáknak a nap folyamán, másrészt lehetőséget ad a munkatársak közötti információcserére. Kávéfogyasztás közben tárgyalják meg a legfontosabb céges eseményeket, híreket és történéseket, itt terjednek leginkább a közösség sztorijai. Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus szerint a konyha, a teakonyha, az ebédlő fontos színtér, hiszen ezeken a helyeken találkozhatnak és beszélgethetnek informálisan a kollégák. A belső információáramlás minősége pedig nagyban befolyásolja egy közösség működését, hangulatát. Ma már például általános elvárás az építészekkel szemben, hogy a munkatereket információ-barát módon tervezzék meg, azaz legyenek jól használható közösségi helyiségek. Az egyik legfontosabb ilyen helyiség az ebédlő és a konyha, az emberek itt kávéznak a leggyakrabban.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.