Vissza a jövőbe – fából készült autókkal!

Vissza a jövőbe – fából készült autókkal!

design
PUBLIKÁLÁS: 2014. március 11. 10:09
A 19.századi szellemben készült fa autó prototípusának bemutatkozása a márciusi Genfi Nemzetközi Autószalon keretében várható. A finn papíriparban tevékenykedő UPM-Kymmene vállalat környezetbarát fa autót készül bemutatni, melynek váza fa cellulóz és rétegelt lemez. Az üzemanyag, amelyet használ, ugyancsak környezetbarát: papírgyártási melléktermék. Az UPM Biofore autója valamennyi európai baleseti- és tűzvédelmi szabványnak megfelel, ahogyan a hagyományos autók. „Demonstrálni szeretnénk, hogy ez a jármű, illetve az anyagok, melyekből készül, megfelelnek az autóipar minden igényének” – mondta el Juuso Konttinen, az UPM alelnöke.

Ha ennek hallatán Frédi és Béni járműve jut eszünkbe a Flintstone családból, nem csoda. Vajon lehetséges, hogy egyszer újra fából készült járgányokat használjunk? A jelek szerint ez nem képzelgés.

A 19.századi szellemben készült fa autó prototípusának bemutatkozása a márciusi Genfi Nemzetközi Autószalon keretében várható. A finn papíriparban tevékenykedő UPM-Kymmene vállalat környezetbarát fa autót készül bemutatni, melynek váza fa cellulóz és rétegelt lemez. Az üzemanyag, amelyet használ, ugyancsak környezetbarát: papírgyártási melléktermék. Az UPM Biofore autója valamennyi európai baleseti- és tűzvédelmi szabványnak megfelel, ahogyan a hagyományos autók. „Demonstrálni szeretnénk, hogy ez a jármű, illetve az anyagok, melyekből készül, megfelelnek az autóipar minden igényének” – mondta el Juuso Konttinen, az UPM alelnöke.

A Helsinki központtal rendelkező cég a fát remek lehetőségnek látja a nehéz acél felváltására az autó-alkatrészek tekintetében. John Heitmann történész professzor a Dayton-i egyetemről hangsúlyozta, hogy manapság mindenki a könnyedségre törekszik a gyártásban, az egyetlen elvárás csupán az, hogy a karosszériát formáló anyag elég merev legyen és így megfeleljen a biztonsági elvárásoknak.

Az UPM számos autógyártóval egyeztet arról, hogy használják technológiájukat, mely hővel formált rétegelt lemezt és cellulóz rostot használ a műanyag autóalkatrészek megerősítése céljából. Ezek az anyagok versenyképesek az olyanokkal szemben, mint például az üvegszál – no és csökkenthetik egy autó súlyát, több mint 15 százalékkal!

comp_woodencars07__01__630x420

„Minél drágább az energia, annál valószínűbb, hogy az ilyen trendek folytatódni fognak – mondta Joe Harmon, dizájner, aki a fa alapú Splinter autót tervezte 2008-ban, bizonyítva, hogy a fa igenis képes helyettesíteni bizonyos alkatrészeket. – A fa kevés energiát igényel a gyártás során, különösen az alumíniummal, acéllal, szénszállal összehasonlítva.”

Az autógyártók kezdenek lassan könnyebb anyagokat alkalmazni a hatékonyság növelése érdekében. A Ford Motor F-150 Pickup-ja az Egyesült Államokban a legkelendőbb jármű volt az elmúlt 32 évben és hamarosan a legtöbbet gyártott teherautó lesz, alumínium testtel – ez a jármű súlyát nagyjából 15 százalékkal teszi könnyebbé a jelenlegi teherautókéhoz képest -, miközben a 2015-ös modell már idén megérkezik a bemutató szalonokba.

A Volkswagen ugyancsak több alumíniumot és nagy szilárdságú acélt használ autóiban, a BMW pedig szénszálas törzset készít a járműveknek, hogy csökkentse a súlyukat. A Renault azt tervezi, hogy növényi alapú anyagokat használ – kender-szálakat a karosszériába és szójababot a kárpitba, hogy a műanyagok használatát 10 százalékkal csökkentse.

A fa autók terve miatt egyfajta „vissza a jövőbe” érzésünk lehet – a világ első járművei, beleértve Gottlieb Daimler 1885-ben gyártott kétkerekű Reitwagen-jét -, nagyrészt fából készültek. De a növekvő termelés 1920-ban hanyagolni kezdte a fát, mivel nehéznek bizonyult vele dolgozni, a többi között természetes csomói miatt. Idővel aztán az acél ereje és megbízhatósága kiszorította a fát a luxus autók műszerfalán. A brit Morgan Motor sportautó gyártó cég ritka kivétel, hiszen járműveiben évtizedek óta fából készült burkolatokat használ.

Jól használva a fa igen esztétikus anyag, ráadásul nemcsak a környezetvédelem miatt nyűgözi le az embereket. A fa autók fejlesztői ugyanakkor jelentős akadályokba ütközhetnek. Az autógyártók költséges sajtoló gépekkel szerelték fel üzemeiket, tervezőik és mérnökeik a fémek területén szakértők. Az extra berendezések és beruházások a természetes anyagokból készült járművek gyártásához bizony nem kevés változtatást igényelnének – nem valószínű, hogy a gyártók ezeket jelenleg tudják vállalni.

„Az autóipar is költség-érzékeny, ha az alapanyagokról van szó” – mondta el Pietro Boggia, szállítási elemző, a Frost és Sullivan tanácsadó cég munkatársa.

Ugyanakkor az UPM és partnerei, beleértve a Helsinki Metropolia Alkalmazott Tudományok egyetemét, bízik abban, hogy a Biofore prototípusa megváltoztatja majd az autógyártók felfogását. A fa autó teszt-vezetését augusztusban, zuhogó esőben tartották, épp azért, hogy teszteljék, mennyire áll ellen a víznek. Ellentétben az 1940-ben és 50-ben gyártott modellekkel, ez a fa autó cseppet sem úgy néz ki, mint amit fából készítettek. Teljesen más és környezetbarát, mégis ugyanúgy fest, mint a többi autó az utakon…

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.