Egy kutatás szerint nem a lakóhelyi elkülönítés, hanem a szabad iskolaválasztás befolyásolja a legerőteljesebben az iskolai szegregációt.
Kertesi Gábor és Kézdi Gábor, az X Kommunikációs Központ munkatárasi a legnagyobb roma lakosságú száz magyar városban vizsgálta, hogy a roma diákok iskolai szegregációja mögött milyen helyi döntéshozatali, illetve társadalmi okok állnak.
A Roma Oktatási Alap által támogatott kutatás szerint a roma gyerekek elkülönítésére a szabad iskolaválasztás van a legnagyobb hatással. A kutatás lényeges megállapítása, hogy a helyi oktatáspolitika befolyásolja ugyan a diákok iskolák közti eloszlását, ennél azonban sokkal erősebb annak a hatása, hogy a középosztálybeli vagy jobb módú szülők elviszik gyerekeiket a település iskoláiból.
Hozzátették, a legjobb képességű diákok többnyire a legjobb eredményeket elérő iskolákba kerülnek, míg a kevésbé jónak hitt képességű gyerekek a rosszabb iskolákba.
„Ez egy színvak-kiválasztódási folyamat, ahol az iskolák nem veszik figyelembe a tanulók etnikai hovatartozását, ám a kiválasztás etnikailag egyenlőtlen elosztást eredményez a különböző iskolák között". Korábbi adatokból az látszik, hogy míg 2006 és 2008 között csökkent az iskolai szegregáció mértéke, azóta ismét emelkedni kezdett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.