A vizsgálatok 20 évvel ezelőtt értek véget, azóta ez a negyedik utánkövetéses összefoglaló. „A legizgalmasabb az erőszakos viselkedés csökkenése, mert erről korábban nem tudtunk” - magyarázza Dr. Susan Walker, a kísérlet vezetője, aki a jamaikai Nyugat-Indiai Egyetem professzora.
1980-ban a kutató és kollégái 129 jamaikai kisgyereket kezdett el vizsgálni és utánkövetni, olyanokat, akiknek a fejlődése késett, ráadásul elszegényedett területeken nevelkedtek. Egyik részüket bevonták a fejlesztő programokba, másik részük kiegészítő tápszereket kapott, egyik részük fejlesztést és tápszert is kapott, míg a negyedik csoport egyikben sem részesült.
A fejlesztő tevékenységet egy szakember heti látogatása jelentette, aki megtanította az édesanyának, hogyan játsszon gyermekével, hogy vonja be gyerekét a mindennapi tevékenységekbe, valamint új játékokat és könyveket is vitt az édesanyák számára. A tápszert kapók heti 1 kg anyatej alapú tápszert kaptak. A foglalkozások két évig tartottak.
Jelenleg a gyerekek 22 évesek, átlagosan 6 ponttal magasabb az IQ-juk, mint azoknak a társaiknak, akik nem részesültek a fejlesztő foglalkozásokban. „Elemi fontosságú a koragyerekkori fejlesztés” - jegyzi meg a kutató. A gyerekek, akikkel többet foglalkoztak, 65 százalékkal kisebb valószínűséggel vettek részt verekedésekben és erőszakos cselekményekben felnőttkorukban, ráadásul jobban teljesítettek matematikából és a szövegértésük is jobb volt.
A tápszeres csoportnál nem tapasztaltak hasonló hatásokat. Egyik tényező sem befolyásolta a felnőttkori alkohol- és cigarettafogyasztást, a fiatalkori terhességek számát vagy a középiskola utáni továbbtanulást. Társaikkal összehasonlítva alacsonyabbak maradtak-valószínűleg a csecsemőkori szegényesebb táplálás következtében.
A vizsgálat nem keresett magyarázatot a jobb teljesítmény okára. Feltételezhető, hogy a gyerekeknek magasabb elvárásai alakultak ki önmagukkal szemben, aminek hatására javult az iskolai tejesítményük is. „A koragyerekkori fejlesztés hatása évekkel később is érezhető: hatására javul az iskolai teljesítmény, csökken az agresszív magatartás” - állítja Dr. Benard Dreyer gyerekgyógyász professzor (New York Egyetem Orvosi Kar), aki a kutatásban nem vett részt.
Szerinte hasonló programokat kellene indítani az Egyesült Államok szegény gyerekeinek és a fejlődő világban is, bár ennek költségvonzatait nem vizsgálták. A vizsgálat értékét emeli, hogy igen jól megtervezett, sok éven át tart utánkövetési munkának az eredménye. Walker szerint a korai- fejlesztést a fejlődésben és növekedésben elmaradt gyerekek számára az alap gyermekgyógyszati ellátásrészévé kellene tenni, éppúgy, mint a védőoltásokat. A közlemény a Pediatrics folyóiratban jelent meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.