Egészséggazdasági Monitor

kórkép
PUBLIKÁLÁS: 2011. február 07. 14:48
A GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet által közösen rendezett mai Egészséggazdasági Monitor konferencián bemutatásra került a két vállalat most induló, közös vizsgálata, az Egészséggazdasági Monitor. Az elhangzott előadásokon többek között szó esett a magyar lakosság öngondoskodási attitűdjéről, a növekvő egészségfogyasztás nemzetközi és hazai trendjeiről és arról is, hogyan juthatnak hozzá a páciensek az egészséget szolgáló hiteles információkhoz.

A GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet most induló, közös kutatásában a teljes hazai egészséggazdaság nyomon követését célozza meg.

A GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet által közösen rendezett mai Egészséggazdasági Monitor konferencián bemutatásra került a két vállalat most induló, közös vizsgálata, az Egészséggazdasági Monitor. Az elhangzott előadásokon többek között szó esett a magyar lakosság öngondoskodási attitűdjéről, a növekvő egészségfogyasztás nemzetközi és hazai trendjeiről és arról is, hogyan juthatnak hozzá a páciensek az egészséget szolgáló hiteles információkhoz.

A kétezres évek első évszázada többek között az egészséggazdaság forradalma lesz, amely ezt a területet a világgazdaság motorjává teszi. Ennek alapja egyrészről a technológia fejlődése - különösen a biotechnológia, az idegtudományok és a pszichológia eredményei révén -, másrészről a fogyasztói igények teljes egészség iránti erősödése, a test-lélek-szellem egység elérése. A becslések szerint az évszázad második felére a teljes fogyasztásunk jelentős része, akár fele lehet egészségcélú.

shutterstock_656531861

A lakosság fogyasztásról szóló döntéseit egyre nagyobb mértékben befolyásolja, hogy milyen mértékben szolgálja az a saját vagy családja egészségét, amelynek következtében a mai fogyasztási struktúra jelentős mértékben átalakul a következő években. Új termékek és szolgáltatások, de még inkább új üzleti modellek jelennek meg az egészség iránti igény kiszolgálására. Ebben a folyamatban a közfinanszírozott egészségügy is megváltozik.

Egyrészt az egészséggazdaság szerves részeként a többi szolgáltatáshoz hasonlóan ügyfélközpontúvá válik a mostani technológia-központúság helyett, másrészt csak bizonyos jól körülhatárolható feladatok, szolgáltatások megvalósítására tud vállalkozni és nem tud felelősséget vállalni az emberek egészségéért. A legújabb elképzelések szerint az egészséggel kapcsolatos termékek és szolgáltatások esetében a legfontosabb a legmagasabb szintű társadalmi hasznosság elérése lesz, amelyben a profitorientált, az állami és a civil szervezetek közös, egymással együttműködő értékteremtése nyújtja a legtöbbet minden résztvevő számára.

shutterstock_590022521

„Bár az irány és a főbb tendenciák jól látszanak, a konkrét megvalósítási módok, az üzleti modellek és a finanszírozási megoldások, valamint az értékteremtési formák részletei még kidolgozásra várnak. Ebben kíván mostantól az egészséggazdaság valamennyi hagyományos és új belépője számára állandó partner lenni az Egészséggazdasági Monitor, illetve a GfK Hungária Piackutató Intézet és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet” - mondta el dr. Lantos Zoltán, egészséggazdasági szakértő, a GfK HealthCare ügyfélkapcsolati igazgatója.

„A most induló közös, folyamatos kutatás a teljes hazai egészséggazdaság nyomon követését célozza meg. A vizsgálatsorozat pontos képet ad valamennyi döntéshozó, piaci szereplő számára az egyes termék- és szolgáltatáscsoportok méretéről, jellemzőiről, a közfinanszírozott és magánfinanszírozott szolgáltatások igénybe vételének dinamikájáról, ezen szolgáltatások elfogadottságáról, a lakosság egészséggel kapcsolatos attitűdjeinek, szokásainak, viselkedésének változásáról” - tette hozzá Dr. Rudas Tamás, a TÁRKI tudományos igazgatója.

Felméréseink alapján a lakosság elvárása és az egészségügy teljesítménye között jelentős különbség figyelhető meg a páciensek véleménye szerint, amely jól mutatja a változtatás iránti igényeket. Az emberek legnagyobb részének (69%) véleménye szerint a gyógyítás szempontjából az a legmegfelelőbb, ha az orvos és a beteg egyenrangú félként működnek együtt a gyógyítás érdekében. Jóval kevesebben gondolják (25%), hogy az orvos irányítson, és a beteg feladata, hogy betartsa az utasításokat. Odáig pedig még kevesen jutottak el (4%), hogy a beteg az egészségügyi szolgáltatás vásárlója, az orvos pedig szolgáltatást nyújt a számára.

shutterstock_62078386

Ezzel szemben a mindennapi gyakorlatban a legtöbbször azt tapasztaljuk páciensként, hogy az orvos irányít, és azt várja a betegtől, hogy betartsa az utasításait (51%). Jóval ritkább, amikor az orvos és a beteg egyenrangú félként működnek együtt a gyógyítási folyamat során (29%). Érdekes módon az elvártnál viszont gyakrabban fordul elő, hogy a beteg az egészségügyi szolgáltatás vásárlója, az orvos pedig szolgáltatást nyújt (12%).

Az emberek csak kisebb részének (45%) van az ismerősei között olyan orvos, akire biztosan számíthat, bármi is történik. Ez az arány jelentős különbséget mutat a végzettség szerint. Az alacsonyabb végzettséggel rendelkezők jóval kiszolgáltatottabbak ebből a szempontból is. Alig több mint egyharmaduk (39%) számíthat biztosan egy orvosra, a középfokú végzettségűeknél már felerészben (49%) van ilyen támasz, míg a felsőfokú végzettségűeknél már közelít a kétharmadhoz (59%) azok aránya, akik nagyobb biztonságban érezhetik magukat, hiszen van ismerős orvos a környezetükben.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.