Olvasásra született: Díjazták a legmenőbb gyerekkönyveket

Olvasásra született: Díjazták a legmenőbb gyerekkönyveket

olvasás
PUBLIKÁLÁS: 2025. április 04. 10:45
Az 1953-ban, Zürichben megalakult Gyerekkönyvek Nemzetközi Tanácsa, az IBBY (International Board on Books for Young People) a világ legnagyobb, gyerekkönyvekre szakosodott szervezete, amelynek a Magyar Gyerekkönyv Fórum, azaz a HUBBY (Hungarian Board on Books for Young People) a magyarországi ágát képviseli.

A szervezet a tavalyi év végen tizedik alkalommal adta át az Év Gyerekkönyve Díjakat. 2024-ben rekord számú nevezés érkezett, így a megjelent alkotásokat nyolc külön kategóriában, valamint két különdíjjal jutalmazták.

A díjazás során különbséget tettek a 0–6, a 7–9, a 9–12 és az ifjúsági, 12+ korosztályok között, továbbá elismerték az illusztráció, az ismeretterjesztő művek, a műfordítások és az elsőkönyves kategóriákat is.

A 7–12 éves korosztályban a pályázók között olyan döntési patthelyzet alakult ki, hogy a megszokott megosztott első hely helyett a zsűri úgy döntött, ezt a kategóriát tovább osztja: külön első díjat adtak át az 7–9 éves és a 9–12 éves csoportokban. A díjra az előző év folyamán, magyar nyelven megjelent kötetekkel lehetett nevezni, függetlenül attól, hogy az kiadói vagy magánkiadású mű.

Hoztam a díjazott könyvekből egy kis válogatást, hogy legyen mit bespájzolni a gyerekek polcaira.

Marék Veronika: Prémszakáll és Torzonborz (Pagony Kiadó), 0-6 éves korosztály számára

Egyszer csak, mikor Prémszakáll professzor elindult egy sétára, váratlanul találkozott Torzonborzzal – egy igazán jó kutyával, aki otthont nem talált. De vajon hogyan került ez a kutya az utcára? Mi lett a gazdája? Nem lehet, hogy a professzornak pont szüksége lenne egy ilyen megbízható társra? És mit tartogat a sorsa, Torzonborz?

Kiss Judit Ágnes: Tujaszörny és Nyírfakobold (Pagony Kiadó), 7-9 éves korosztály számára

Habók, az apró nyírfakobold egy napon az erdő mélyén találkozott egy szomorkodó tujaszörnnyel. Amikor megtudta, hogy Tutu kénytelen volt elhagyni otthonát – a csodás díszkertet –, és már nem talált új menedéket, azonnal eldöntötte, hogy aznap estére meghívja őt. Így Tutu a nyírfaligetben ragadt, és bár az új élet eleinte idegennek tűnt neki, hamarosan több nyírfakobolddal is összekapcsolódott. De ez a változás nem mindenki számára volt elfogadható...

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák (Pagony Kiadó), 9-12 éves korosztály számára

Alíz és Dédi minden nap elhaladnak a Városliget 123 éves nyárfája mellett. Amikor a munkagépek kivágják a vén fát, az évgyűrűket megérintve visszatérnek az időben – vissza abba az időszakba, amikor anya, nagyi, Dédi és szépmama még gyerekek voltak. Akkoriban a Földalatti Vasút vadonatúj volt, a pestiek romok között táncoltak, a gyerekek pedig vörös és kék nyakkendőt viseltek – minden egészen másnak tűnt, de mégis volt ebben valami időtlen, közös.

Somfai Anna: A fal túloldalán (Cerkabella Kiadó), Ifjúsági (12+ korosztály számára)

Flóra, mint sok más kamasz, folyamatosan szembesül a társadalmi normák és elvárások szigorával, a kompromisszumokra kényszerítő helyzetekkel, valamint azokkal a titkokkal, melyeket mindenki elhallgat. Egy családi kirándulás során szó szerint is megérinti a határokat, amikor a berlini kettéosztó fal megállítja útját. Ebben az életkorban a lázadás, a barátságok és az első szerelem mind összefonódnak azzal a titokzatos világgal, amely a fal túloldalán rejtőzik.

Szinvai Dániel: Párhuzam (Csimota Kiadó), 0-99 éveseknek

Elsőkönyves kategória: Egy srác útja egy érkezéssel kezdődik, míg egy lány valahonnan elindul – egy történet, esetleg kettő, vagy még több is lehet. Egy fiúé és egy lányé a párhuzamos kaland, melyek egy ponton találkoznak. De vajon a találkozás a lényeg? Talán éppen nem az, hiszen ezt a könyvet bármelyik irányból felfedezheti a csemete.

Tudjuk, hogy a rendszeres mesélés pozitív hatással van a gyermeki fejlődésre, különösen a nyelvi készségekre és az agyi folyamatokra. Brit tudósok A kutatók arra ösztönzik a szülőket, hogy már a születéstől kezdve olvassanak a kicsiknek, mivel ez a szokás elősegíti az agyi kapcsolatok kialakulását. A mesélés során a gyerekek saját "lelki szemükkel" látják a történetet, ami különösen előnyös a képzelőerő fejlődése szempontjából.

A hagyományos könyvből történő olvasás sokszorosan aktívabb agyi működést vált ki, mint amikor a gyerekek passzívan néznek egy képernyőt. Brandon Korman, a Miami Nicklaus Gyermekkórház vezető neuropszichológusa szerint az emberi interakció – amely az olvasás során természetesen kialakul – alapvető szerepet játszik az empátia, a problémamegoldás és más életre szóló készségek elsajátításában.

Az American Academy of Pediatrics is azt javasolja, hogy a szülők egészen csecsemőkortól naponta olvassanak gyermekeiknek. Az óvodát megelőző időszak például kulcsfontosságú az agyi fejlődés szempontjából, ebbe az időszakba kell a legtöbb olvasott könyvet beszuszakolni.

Korunk nagy kérdése, hogy vajon a hagyományos könyvből olvasás, az emberi jelenléttel és érzelmi kapcsolattal együtt járó élményként eltér-e a digitális eszközökön történő olvasástól. Bár a kutatók még nem tudják egyértelműen megállapítani, hogy a tableteken vagy okostelefonokon történő olvasás pontosan hogyan befolyásolja a gyermek fejlődését, több szakember is hangsúlyozza, hogy az emberi kapcsolat és az élő, közös olvasás elengedhetetlen a kognitív, szociális és érzelmi fejlődéshez.

A szülők számára nyilván nem csupán a gyerekek kognitív képességeinek fejlesztése, hanem a szoros, szeretetteljes kapcsolat kialakítása is kitüntetett szempont, amiben a hagyományos mesélés pótolhatatlan szereppel bír, gyereknek, felnőttnek páratlan élményeket nyújt.

Adamik-Berta Cecil

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.