Riasztó eredmények: Drasztikusan romlik az óvodások beszédkészsége a digitális eszközök miatt

Riasztó eredmények: Drasztikusan romlik az óvodások beszédkészsége a digitális eszközök miatt

kütyü
PUBLIKÁLÁS: 2025. január 06. 06:00
Még brit tudósok sem kellenek ahhoz, hogy észrevegyük, mennyit romlott a gyerekek kommunikációs képessége, mennyivel szegényesebb a szókincse, mennyire alulmarad a nyelvi eszköztáruk az előző generációkhoz képest, de az utóbbi években különösen.

Az ELTE megvizsgálta

Aggasztó tendenciákkal és eredményekkel szembesültek az ELTE kutatói, amikor kisgyerekek digitális eszközhasználatát vizsgálták a pandémia időszakában, a járványügyi intézkedések alatt és azok után. A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy teljes generációk nőhetnek fel a nyelvi képességek kopásával, a beszédértés zavaraival küzdve, ami kihathat a jövő társadalmának minden tagjára. A rossz eredmények hátterében sokszor a korlátlan “kütyühasználat”, illetve a kisgyerekeket érő, impulzív vizuális ingerek tömegek állnak.

Az Magyar Tudományos Akadémia 2021 júniusában hirdette meg a poszt-COVID-jelenségek kutatására irányuló felhívását, amelynek keretében olyan (alap)kutatásokat szándékoztak támogatni, amelyek a koronavírus okozta később lecsapódó jelenségek miatt fellépő egészségügyi, társadalmi, kulturális és egyéb problémák feltárására és megoldására keresnek válaszokat.

Ovisok fókuszban

A pályázat keretében az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták, és azt, hogy mennyiben változott a gyerekek társas készségeinek fejlődése a koronavírus-világjárvány következtében.

Az ELTE Alfa Generáció Laborjában folyó kutatásokat vezető szakemberek azért is érezték fontosnak ezt a témát, mert ugyan elég sokat lehet tudni a járvány iskolásokra és felnőttekre gyakorolt hatásairól, a legérzékenyebb fejlődési szakaszban lévő óvodáskorúakra tett hatások ezt megelőzően kiestek a vizsgálati szempontokból. Többek között a gyerekek szabadidős okostelefon- és tablethasználatát térképezték fel, a veszélyhelyzet kihirdetését követően (amikor korlátozások voltak), illetve egy másik szakaszban is, amikor nem voltak ilyen szigorú korlátozások érvényben. Az volt az egyik fő kérdés, hogy milyen változások történtek a köznevelést is érintő karanténintézkedések miatt, és mindez hogy hatott a gyerekekre.

Egyértelműen azt igazolták a vizsgálatok, hogy az óvodáskorú gyerekek a korlátozások alatt többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont, amiken elsősorban mesefilmeket és videókat néztek.

A kutató szerint az a legnyugtalanítóbb eredménye az volt a vizsgálatnak, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás ebben a korosztályban is, sőt, sokszor már bölcsődéskorban kütyüznek a gyerekek.

Az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzó szakmai álláspontja pedig az lett, hogy az elmúlt 2-3 évben drasztikusan romlott a gyerekek nyelvi teljesítménye. A mai óvodáskorúak nem képesek olyan nyelvi színvonalon teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodás korosztály, vagy akár a 3 évvel ezelőtt óvodába járó gyerekek.

Rengeteg kisgyerek szinte már azelőtt elkezdi használni a kütyüket, hogy elsajátítaná az anyanyelvét. Ez pedig elég veszélyes dolog, abból a szempontból, hogy a kisgyermekkor első pár fogékony évét – amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra támaszkodva „szívja magába” a nyelvet – teljesen tönkre tesszük vele. Az úgynevezett passzív akusztikus csatornák bezárulnak a gyerekek előtt, egy jóval érdekesebb vizuális ingereket kínáló telefon, vagy tablet miatt.

Ha nincs nyelv, nincs biztos kommunikáció sem. Nincs olyan terület a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy ő maga is megértse a nyelvet. A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túlzó mértékű eszközhasználat következményeire. Ijesztő, de sokszor olyan viselkedési elemeket, tüneteket látnak a korán kütyüző gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni.

Mindez azért nagy probléma, mert a szülők zöme nem tudja, nem érti, hogy mekkora kárt csinál a kényelmes megoldásokkal, a hisztire elővett telefonos mesékkel, játékokkal, a tablettel az ölében elalvó négyévessel.

A kutatók szerint tulajdonképpen az egész mostani helyzet megfeleltethető egy kísérletnek, vajon hogyan boldogul majd az ilyen gyerekekből lett felnőtt, amikor felnő, társas kapcsolatokat alakít ki, családot alapít, munkát keres, ő maga is gyerekeket nevel.

A kutatás alapján készült, „A járvány rövid és hosszú távú hatásai óvodáskorú gyerekek digitális eszközhasználatára és szociokognitív fejlődésére” című előadás visszanézhető az MTA YouTube-csatornáján.

Kazin Ci

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.