Stigma helyett segítség - Miért fontosak a szakértői vizsgálatok?

Stigma helyett segítség - Miért fontosak a szakértői vizsgálatok?

akác
PUBLIKÁLÁS: 2024. november 23. 06:00
A „rendesen rosszalkodó” gyereken túl léteznek olyanok is, akik nem pusztán csínytevésből izegnek-mozognak, csivitelnek, beszélgetnek folyamatosan. Ezek mögött a nem szándékos viselkedések mögött valódi problémák és nehézségek állnak, amivel rengeteg gyerek küzd. A háttérokok feltárásában segíthetnek a szakértői vizsgálatok, amik azonban sok esetben kiváltanak a szülőkből egy ellenállást, „az én gyerekemmel semmi baj nincs”, típusú attitűdöt.

A szülők általában több okból kifolyólag utasítják vissza a kivizsgálást: egyrészt tarthatnak attól, hogy az ilyenfajta vizsgálati eredmények stigmatizálhatják a gyereket, az elkészült diagnózis negatív hatással lesz az iskolai mindennapjaira, illetve hogy a diagnózist követően majd másképp bánnak vele, ami miatt a gyerekek csúfolják, kiközösítik. Emellett az is felmerülhet a szülőkben, hogy a szakértői vélemény kvázi róluk is ítéletet mond, azzal az áthallással, hogy ők nem képesek megfelelően gondoskodni gyerekük fejlődéséről, ezért került ilyen helyzetbe.

Ennek ellenére nagyon fontos a szakértői vizsgálat, amennyiben felmerülnek a szükségességére utaló jelek a gyereknél. A vizsgálat ugyanis pont az ő érdekeit szolgálja, így derülhet ki, hogy mik az ő különleges igényei, amelyekre célzottan javasolhatóak a megfelelő fejlesztési módszerek, oktatási formák, szülőknek szóló „használati utasítások”.

Magyarországon három kategóriába sorolják azokat a speciális bánásmódot igényelő gyerekeket. Létezik a sajátos nevelési igényű (SNI), a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN), illetve a kiemelten tehetséges gyerekek kategóriája.

Ahhoz, hogy a különleges bánásmódot igényelő gyerekek megkaphassák a szükséges ellátást, egy szakértői bizottságnak kell megállapítania, hogy melyik kategóriába sorolhatóak. Az ilyen jellegű vizsgálatok helyszíne a pedagógiai szakszolgálat szokott lenni.

Az esetek legnagyobb százalékában a szakértői véleményt az óvoda vagy az iskola indítványozza, de a szülőnek alá kell írnia és engedélyeznie kell a vizsgálatot.

Ha a szülő abszolút nem működik együtt, de a kivizsgálás indokolt, akkor az intézmény a gyermekjóléti szolgálathoz, illetve a gyámhatósághoz fordul, hogy hatósági eszközökkel bírják rá a szülőt a vizsgálattal kapcsolatos együttműködésre. A gyakorlatban ez mégsem mindig valósul meg, mert a szülők egy része ebben a helyzetben inkább másik intézménybe viszi a gyerekét.

Függetlenül az intézménytől, a szülő maga is kezdeményezheti a vizsgálatokat, egy kérőlap kitöltésével, amit ebben az esetben neki magának kell elküldenie a szakszolgálatnak. Ezt követően fogja a szakértői bizottság felvenni a szülővel a kapcsolatot, hogy elvégezzék a felméréseket.

A vizsgálatot követően az eredmény általában 21 napon belül érkezik meg a szülőkhöz, további 15 napon belül lehet felülvizsgálatot kérni.

Az ilyen típusú vizsgálatok kiegészítő felmérései már orvosi diagnózisok. Viselkedési problémák és zavarok, vagy betegségek azonosítására szolgálnak, mint az ADHD, az autizmus vagy a spektrumzavar. Az orvosi vizsgálatok úgynevezett BNO-kódok alapján rendszerezhetőek.

Ezzel szemben az SNI-státusz megállapítása csupán pedagógiai és pszichológiai szempontból történik, és kifejezett célja, hogy a gyerek oktatási-nevelési szükségleteit mérjék fel vele.

Az SNI-státusz megállapítása sok esetben összefonódik az orvosi diagnózissal, például ADHD vagy autizmus esetén. Az utóbbi megléte viszont nem feltétlenül jelent automatikusan SNI-státuszt is.

Az orvosi diagnózis önmagában pedig nem jogosítja fel különleges oktatási ellátásra vagy támogatásra a gyereket, ezt csak az SNI-státusz tudja megoldani. A vizsgálatok alapján ezek a bizonyos jogosultságok pedig a meghatározott óraszámban történő államilag támogatott komplex gyógypedagógiai fejlesztés, ennek szakmai és személyi feltételei, valamint kiegészítő szolgáltatások a pedagógiai szakszolgálatban a segítő szakemberek és az intézmény együttműködésével, illetve könnyítés a tanulásszervezésben.

Akác

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.