Megdöbbentő adatok, de friss kutatás támasztja alá, hogy a kamaszlányainknak csaknem fele érzi magát csúnyának a közösségi médiafelületek mindennapi nyomásának hatására. És az még inkább megdöbbentő, hogy ezek szerint sokukban nem is tudatosul, hogy az online tér a legtöbbször pusztán hamis valóságképet ad, egy lehetetlen megfelelési kényszer elé állítva őket.
Ez a bizonyos friss kutatás, amiből az adatok és az elemzés készült, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) munkája, kifejezetten a 13-16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vizsgálta.
Az NMHH kommunikációs igazgatósága azért is vizsgálta meg a kérdést, mert álláspontjuk szerint a tinédzserek számára a közösségi média ma már a hírfogyasztásnak, szórakozásnak, kapcsolattartásnak és sajnos a kapcsolatépítésnek is első számú csatornája. A témához kapcsolódóan eddig megjelent kutatások nagy része inkább a 16 éven felüli lakosság internet-, és közösségimédia-használati szokásait vizsgálta, így alig került szóba az ennél fiatalabb korosztály, illetve az, hogy ez a generáció hogyan érzékeli a közösségi médiában megjelenő tartalmak hatását a személyiségére, énképére és testképére vonatkozóan.
A kutatás aktuális eredményei rámutatnak arra, hogy bár a gyermekek többsége tisztában van a veszélyekkel is, mégsem foglalkozik kellő mértékben az érzékeny személyes adatok védelmét jelentő megelőzéssel, például jelentős részük nem megfelelő módon vagy egyáltalán nem korlátozza a nyilvánosan elérhető személyes adatait, fényképeit.
Tény, hogy magyar kiskamaszok több mint fele naponta használja a közösségi médiát. Vagyis ez egy megszokott rutin, ébredéstől, elalvásig, nap mint nap.
A tanulmányból az is kiderült, hogy a gyermekek a közösségi média egyik legnagyobb előnyének a másokkal való kapcsolattartást, az új információkhoz való könnyű és gyors hozzáférést, valamint a szórakozás lehetőségét tartották. Az azonnali információkat.
A kutatás a kockázatokról is megkérdezte a fiatalokat. Ezek közül a legtöbben az online bántalmazást, az adatlopást és az ezzel összefüggésbe hozható profiljaikat ért támadásokat, fiókjuk ellopását, valamint személyes adataikkal való visszaélést találták a leginkább fenyegetőnek. Lám, a lehetőséggel tisztában vannak, mégsem védik meg megfelelően ezeket az adataikat.
Több korábbi tanulmány után ez a mostani kutatás is egyértelműen rávilágított az online közösségi platformok idealizáló hatásának jelentőségére és veszélyére. A fiúkat is érinti a megfelelési vágy a digitális térben látott idealizált képek alapján, a lányok mentális egészségére azonban a jelenség különösen nagy hatást gyakorol.
Adatokban mérhetően a közösségi médiában látottak hatására a fiúk mintegy 18 százaléka, míg a lányok fele gondolta már magát kevésbé szépnek azokhoz a kortársakhoz viszonyítva, akikkel a közösségimédia-felületeken találkoztak.
Ez az adat már egyértelműen rámutat arra, hogy amikor a fiatalokat a tudatos médiafogyasztásra ösztönözzük, kiemelten fontos hangsúlyoznunk, hogy a közösségi oldalakon látott tartalmak gyakran nem a valóságot tükrözik, nem érvényesek, és nem lehetnek reálisak sem a mindennapi életben, hiszen az online térben szinte mindenki csak a legjobb pillanataiban tündökölve látható, jócskán átszerkesztett verzióban.
Bár a kutatás a digitális közösségi lét egy sor negatív hatására világított rá, egyértelműen érzékelhetők a pozitívumok is, valamint az, hogy kellő mértékű tudatossággal az online tér nyújtotta lehetőségeket a kockázatok minimalizálása mellett jól is lehet használni.
A tanulmány kiemeli, hogy minden felnőtt felelőssége az, hogy felvértezze a fiatalokat a szükséges információkkal, amelyek segítségével megfelelő egyensúlyban mozoghatnak az online és offline világ között.
Az NMHH kutatást kísérő közleménye szerint jövőben a szakemberek számára várhatóan az egyik legnagyobb szakmai kihívás lesz annak a metódusnak a kidolgozása, amivel hatékonyan segíthetik az ifjúságot ezen egyensúly kialakításában és hosszú távú fenntartásában. Addig is, és azután is ebben a kérdésben nekünk szülőknek is óriási felelősségünk van.
A kutatás részletes eredményei itt elérhetőek.
Akác
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.