Már a babáknak se mindegy, ki tanítja őket?

Már a babáknak se mindegy, ki tanítja őket?

Vakmacska
PUBLIKÁLÁS: 2018. március 27. 07:00
Budapest babalabor-nagyhatalom, tudtam meg február végén a Kis Tudósok Délutánján, ennél több talán a világon csak Bostonban van. Négy labor is kutatja a kicsik fejlődését, szociális vagy kommunikációs képességeinek fejlődését, vagy éppen azt, mennyire képesek megítélni egy helyzetet vagy valaki viselkedését. Annyi már kiderült: a babák kevésbé önzőek és kifinomultabb helyzetfelismerési készséggel rendelkeznek, mint amennyire eddig gondoltuk.

Tavaly került a kezembe az Amit rosszul tudtunk a gyerekekről c. könyv. Ez a könyv ugyanazokat a kérdéseket boncolgatta (szintén tudományos kutatások eredményei alapján), mint a babalaborok alapkutatásainak jó része: mi a viselkedésünk tanult része, és mi az, amit tényleg „magunkkal hozunk”? Számos „ösztönről” ugyanis már bebizonyosodott, hogy az valójában tanult viselkedésünk része.

A Kis Tudósok délutánján bemutatkozott az Közép-európai Egyetem (CEU) Babakutató Labor, az MTA Babaakadémia és Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport és az ELTE Babalabor. Ezek a tudományos műhelyek alapkutatással foglalkoznak (céljuk tehát nem valamiféle közvetlen termék-vagy szolgáltatásfejlesztés), amelyek segítségével jobban megismerhetjük az emberi fejlődés egyes állomásait. Egyes esetekben közvetlenül is fény derülhet bizonyos rendellenes fejlődési jelenségekre, ám a vizsgálatok célja elsődlegesen nem az egyéni diagnosztika, hanem az általános minták megfigyelése, néhány előzetesen feltételezett állítás bebizonyítása vagy cáfolása.

Hogyan zajlik egy vizsgálat?

A babalaborokban vagy a szülőt kérik meg, hogy „szokásos” módon, illetve a kísérletben meghatározott módon játsszon vagy kommunikáljon gyermekével, vagy némi szabad játék után a kísérletben részt vevő „idegen” kutatók igyekeznek kapcsolatba lépni a gyerekekkel. A gyerek, ha van kedve, a kutatási tevékenység után még játszhat a laborban egy ideig, és magát a kísérleti tevékenységet is általában úgy tervezik, az addig tart, míg a babának is van kedve hozzá. Különleges az EEG-vizsgálattal összekötött kutatási vizsgálat, ahol egy különleges „sapka” kerül a gyerek fejére, amely segítségével agya elektromos jeleit lehet érzékelni. Egy-egy ilyen kutatási szituáció 5-30 percig tarthat egy alkalommal, egyes témákban akár évekig is figyelhetik a gyerekek fejlődését.

ELTE Babalabor

A jelenleg folyó kutatások főleg a társas viselkedés, illetve az eszközhasználat tanulását célozzák. Egy nemrég publikált cikk szerint a babák bizonyíthatóan hajlamosabbak tanulni a saját kulturális csoportjukba tartozó, velük azonos nyelvet beszélő felnőttől. Már egészen fiatalon azonosítják a velük azonos kulturális csoportba tartozókat, és amikor tőlük tanulnak például egy tárgy használatáról, akkor nemcsak a praktikus ismeretet, hanem azt is megtanulják, hogy „nálunk ezzel így szokás csinálni”, ami néha még felülírja azt is, valóban a mutatott módszer-e a legeredményesebb az adott műveletre. A kutatások végső célja az, hogy jobban megértsük a gyerekeinket: már most világos a kutatók számára, hogy a gyerekek már egész kicsi, pár hónapos korban képesek felismerni, ha a másik valamit rosszul tud, sőt, akár egy három hónapos gyerek is képes megkülönböztetni azokat, akik segítik a másikat, és azokat, akik inkább hátráltatják. A kutatási eredmények eddigi módszereket és nevelési elveket kérdőjelezhetnek meg, amivel a jövőben harmonikusabb, gazdagabb szülő-gyerek kapcsolat, boldogabb gyerekkor alakítható ki.

CEU Babakutató

Több kutatások közül érdemes megemlíteni a szemmozgás-követő kutatást, amiből kiviláglott, hogy már az egyévesek képesek logikusan összekapcsolni például a használati tárgy képét (pl. egy cipő) azzal a testrésszel, amihez kapcsolható az adott tárgy (pl. láb). De érdekes az a kísérlet is, amiben a babáknak mutatott videóban bemutatott változásokra láthatóan másként reagál a gyerek, ha közben valaki beszél hozzá a látott képekkel kapcsolatban. A kutatások alapján most úgy tűnik, a 18 hónaposok a szándékos tanítást előnyben részesítik a megfigyelés alapú „tapasztalati tanulás” módszerével szemben

A fejlődéspszichológiai kutatásának többféle célja is lehet: megérteni az emberi elme működését, pontosabb információt kapni a személyre szabott oktatás kialakításához, illetve egyes rendellenes működések esetében terápia kialakítása. A fejlődéspszichológia keretében vizsgálnak érzékelési, érzelmi és mozgásfejlődést: a logika fejlődését vagy a számfogalom kialakulását, a nyelvtanulást vagy a tudat fejlődésének állomásait.

MTA TTK Kognitív Idegtudományi Intézet

Újszülöttkortól 18 hónapos korig figyelik a nyelvfejlődés alakulását, megfigyelve a gyerek reakcióit az édesanya által mondott mesére, képernyőn látott, vagy hangszóróból hallott hangokra. Mindezt EEG vizsgálattal egészítik ki. A viselkedés vizsgálatát genetikai mintavétellel kiegészítve kutatják a gyerek viselkedését különféle szituációkban. Ha van rá mód, a testvérek viselkedését megfigyelik és összehasonlítják adott helyzetekben. Az eddigi eredmények szerint a gének a környezettel együttműködésben hatnak.

MTA TTK Babaakadémia

A bemutatott kutatások azt vizsgálják, miben hasonlítanak és miben különböznek „szőrös gyerekeink”, vagyis a kutyák a valódi embergyerekektől. A fő kérdés, mi a csak ránk jellemző emberi viselkedés, és mi az, amit egy kutya vagy egy fejlett főemlős is képes. A kutatásban vizsgálják a kötődési mintázatokat, kutyát és farkaskölyköt is vizsgálva, megállapítva, hogy a kutya és a gazdája közt kialakuló kötődés nagyon hasonlít az anya-gyerek kötődéshez. De a kutatás keretében jelenleg vizsgálják például a kutyához és a gyerekhez beszélő felnőtt kommunikációs mintázatait, vagy a szociális viselkedés különféle genetikai mintázatait is.

A babalaborok délutánján az eszközök egy részét is ki lehetett próbálni vagy megnézni: mint például a szemmozgáskövető kamerát, az EEG-hálót, a kísérletekben szereplő néhány játékot.

Része lennél a kutatásoknak? Várnak a babalaborok!

Újszülött kortól három-négyéves korig kutatják a gyerekek viselkedését, visszajelzéseit, tanulásmechanizmusait a babalaborokban. Ilyen kicsi gyerekek kutatásához elsősorban a szülők együttműködésére és segítségére van szükség. Az újszülöttek esetében a kórházban „cserkészik be” a frissen szült anyákat, kivéve, ha a várandós nő esetleg már korábban jelzi, szívesen közreműködne újszülött kortól a kutatásokban. A különféle programok különféle életkorú gyerekeket vizsgálnak, tehát a két-háromévesek szülei sem késtek le feltétlenül arról, hogy részt vegyenek, és a későbbiekben maguk is tanulhassanak az eredményekből. Ha valaki Budapesten él, akár négy laborral is felveheti a kapcsolatot, hogy valamelyik kísérletsorozatban az ő gyermeke is részesévé váljon a tudomány fejlődésének - miközben semmi különöset nem tesz, csak játszik és kommunikál. Az egyetlen „befektetésigény” az idő, tehát részvételünket csak az akadályozhatja meg, ha nehézkes eljutnunk a helyszínre, vagy gyerekünk pár hónapos korától kötött munkaidőben dolgozunk. Kíváncsi, játékos apák-anyák, irány a babalabor!

Vakmacska

Bezzeganya az Instagramon!


Ha szereted a humort, a vicces képeket, Insta-oldalunkon terhességgel, gyerekneveléssel, anyasággal, családdal kapcsolatos, szórakoztató tartalmakat találsz.

Ha van Insta-fiókod, követheted is a Bezzeganyát>>>

Családtervezés, terhesség, szülés, gyereknevelés, egészség-betegség, szórakozás – ezekben a kategóriákban témánként tudsz böngészni a tartalmaink között. Kövesd a Bezzeganyát a Google+ -on is!

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.