Amikor először megláttam a Fáraó kód című játékot, a címe alapján azt gondoltam, hogy kódokat kell majd fejteni, és hasonlóan hosszadalmas lesz elolvasni és értelmezni a játékszabályokat, mint az Escape esetében. (Bár akkor nagyon megérte ráfordítani az időt.) Kellemes meglepetés ért, mert kiderült, hogy pofonegyszerű, és még gyors is, de ami a legjobb: játszva tanul matekozni a gyerek. És még ő könyörög, hogy számolhasson még…
A játék nem igényel hosszú előkészületet: a játéktáblát kell az asztalra helyezni, melynek piramis alakban elhelyezkedő mezőire kell pakolni a skarabeuszlapkákat. A lapkák egyik oldalán egy szám található, két oldalán arany, kék, piros vagy fekete csíkkal, a másik oldalukon pedig különböző darabszámú skarabeusz bogarak vannak. A piramis alsó sorára kerülnek (véletlenszerűen) az arany csíkos számok, föléjük a kékek, majd a pirosak, a piramis csúcsán pedig a fekete csíkos lapka áll. A játékhoz tartozik még egy homokóra (30 másodperces), és három dobókocka: az egyik nyolc, a másik tíz, a harmadik tizenkét oldalas.
A játékosok közül egy egyszerre dob mind a három kockával. A feladat az, hogy a kidobott számokból a négy matematikai alapművelettel kombinálva kijöjjön valamelyik lapkán látható szám. Legalább két kockát fel kell használni, és egy kockát csak egyszer lehet felhasználni. Aki először levesz egy kártyát a tábláról (mert valahogy kijött neki az eredmény a kockán lévő számokból a matematikai műveletek bármilyen kombinációjával), az megfordítja a homokórát. A többieknek innentől kezdve fél percük van, hogy ők is találjanak egy számot, amit a kockán lévő számokból kijön. Egy körben egy játékos egy lapkát szerezhet meg. A kör végén annak, aki elvett egy skarabeuszlapkát, el kell mondania, hogyan jött ki az eredmény. Ha nem jól számolt, akkor maga elé lefordítva helyezi a lapkát. Ha jó, akkor számmal felfelé marad előtte. A következő körnél pótolni kell a játéktáblán a skarabeuszlapkákat. A játéknak akkor van vége, ha már nem lehet pótolni a hiányzó lapkákat.
Ekkor megszámoljuk az előttünk lévő lapkákat. A játékszabály szerint minden felfelé fordított lap egy pluszpontot, minden lefelé fordított lap egy mínuszpontot ér. Mi ezt másképp csináltuk (ha már színekkel és a hátlapon a skarabeuszok számával is jelölték a nehézségi fokot): külön kupacban gyűjtöttük a felfelé- és külön a lefelé fordított lapokat. A játék végén mindegyiknek megnéztük a hátát, és az azokon található skarabeuszok számát adtuk össze (vagy vontuk ki). Ez így korrektebb elszámolást jelentett, és ha már jelölik a nehézségi fokot a színekkel és a hátoldalon lévő skarabeuszok számával, akkor a számolásnál is többet kell érnie egy nehezebben kiszámolható értéknek, mint egy könnyűnek.
Ezt a játékot is továbbfejlesztettük. Mivel én egyelőre gyorsabban számolok fejben, mint a lányaim, előttem minden kör végén volt egy lapka. Ekkor kellett volna nekem megmondani, hogy jött ki az eredmény, de megfordítottuk a dolgot, és a lányaimnak kellett kitalálni, milyen művelet-kombinációkkal jött ki az eredmény.
Egyik lányom matek tagozatos, neki is jó móka volt így számolni, a másik viszont hadilábon áll a matekkal, őt külön öröm volt nézni, hogy pörög az agya, ha játékról van szó. (Többször is döntetlen lett közöttük az eredmény, aminek nagyon örültem.) A Fáraó kóddal vidám dolog gyakorolni a szorzótáblát, az alapműveleteket fejben, és a kombinációs készséget is lehet vele fejleszteni. Mindezt úgy, hogy nem nyűgként élik meg a gyerekek, hanem élményekhez kötötten gyakorolhatnak. Vasárnap este például nem bírtuk abbahagyni a játékot, a lefekvésidő már rég elmúlt, mire befejeztük. (Psszt, a fürdésre már nem volt idő…)
Tünde
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.