Államfőként utazzon a gyerek!

Államfőként utazzon a gyerek!

gyermekülés
PUBLIKÁLÁS: 2011. december 20. 14:00
2011. november 22-én a Raben Group logisztikai szolgáltató kezdeményezésére a GRSP Magyarország Egyesület, továbbá a lengyel és ukrán GRSP szervezetek kampányt indítottak a gyermekbiztonsági rendszerek helyes használatának az érdekében. A kampány célja, hogy népszerűsítsék az autós biztonsági gyermekülések megfelelő használatát. A hangsúly a megfelelő szón van, ugyanis számos statisztika által alátámasztott tény, hogy a szülők jelentős része nem a megfelelő körültekintéssel jár el a kérdéssel kapcsolatban.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

A kampányt megnyitó sajtótájékoztatón kiderült, hogy Magyarországon évente mintegy 1000 gyermek sérül meg vagy hal meg közlekedési balesetben, mint utas. A balesetek egy része olyan körülmények között történik, hogy a kicsik élete menthetetlen. De sok olyan baleset is történik évről évre, ahol a tragédiát el lehetett volna kerülni, vagy jelentős mértékben csökkenteni lehetett volna a sérülések súlyosságát, ha az érintett gyerekek megfelelő ülésben, megfelelő pozícióban, megfelelően bekötött és beállított gyermekülésben utaztak volna.

Az elmúlt években a magyar közutakon történt balesetek száma örvendetes csökkenésnek indul. Mindez azonban nem befolyásolja azt a tényt, hogy a közlekedési balesetekben megsérült gyerekek közül 60 százaléka utasként sérül, a gyalogos és járművezető 40 százalékban.

Az közismert tény, hogy az első és legfontosabb szabály a biztonsági övek használata. Ezt a tényt a legtöbb szülő ismeri és elfogadja, bár a hátsó ülésen meglepően kis százalékuk alkalmazza. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy nagyon fontos szerepe van annak is, hogy azok a gyermekek, akinek a kora, súlya és magassága ezt szükségessé teszi, megfelelő gyermekülésben vagy ülésmagasítón és az autón belül a megfelelő helyen utazzon. A jogszabály alapján elmondhatjuk, hogy babahordozóban szállított kisgyerek akkor utazhat a vezető melletti ülésen, ha a légzsák kikapcsolható, vagy nincs is az autóban. A hordozót minden esetben menetiránnyal ellentétes irányban célszerű bekötni, még akkor is, ha nincs légzsák az autóban. Sok szülő gondolja úgy, hogy betartva a szabályokat biztonságban tudhatja a kisbabát ebben az ülésben is. A gyermekkel való jó kommunikáció, esetleg jobb helykihasználás miatt nagyon elterjedt, hogy ezt az ülést favorizálják a szülők. A szakemberek azonban mindezt nem ajánlják.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

Dr. Krivácsy Péter (gyermekgyógyász, intenzív terápiás szakorvos, a Gyermekrohamkocsi team tagja és egyben a Léghajó Program alapítója) az alábbi véleménnyel van a közismert nevén anyósülés biztonságát illetően:

- Közismert, hogy a jobb 1-es ülésen, köznapi nevén anyósülésen utazókkal történik a legtöbb halálos közlekedési baleset. Ennek az az oka, hogy a vezető önkéntelenül is, reflexszerűen magát védi, nem is tud mást tenni. Emiatt nem javasoljuk a gyerekek első ülésben való utaztatását. Nem véletlen, hogy az államfők, királyok is csak hátul utaznak az autókban!

A kampány részeként további alapvető fontosságú tanácsokat ismerhetnek meg a szülők, amelyeken minden gyereket autóval szállítónak érdemes elgondolkoznia. Ha a gyermeket a hátsó üléssorba rögzítik, akkor erősen ajánlott, hogy középre rögzítsék őket.. A gyerekeket soha ne engedjék enni a kocsiban. Ne legyenek nehéz, éles tárgyak az utastérben, ha nem lehet azokat biztonságosan rögzíteni. A legrövidebb útra is megfelelően be kell kapcsolni a gyerekeket, és ebben a szülőnek is példát kell mutatnia. Ha segítségképpen barátok, ismerősök gyerekeit szállítjuk, akkor is maximális mértékben tartsuk be a szabályokat, ellenkező esetben a jó szándék tragédiához vezethet.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

Nagyobb korosztályra vonatkozóan is vannak fontos tanácsok, például visszatérő probléma, hogy gyermekek feje előre bukik, ha elalszanak a kocsiban. Erre sok szülő nem gondol, amikor megvásárolja a gyerek második vagy harmadik ülését, pedig nagyon fontos. A megoldás az lehet, ha sikerül dönthető támlájú ülést vásárolnunk. Praktikus kiegészítő a nyakpárna is. A fej előre billenésével sajnos nem lehet mit kezdeni, minden szülőnek egyéni megoldást kell találnia. Viszont ha a gyerek teste is előre vagy oldalra bukik, akkor ez egyértelműen azt jelzi, nem megfelelő gyermekülésben utazik a kicsi, vagy kombinált (9-36 kg, 1-2-3. kategória együtt) ülésben túl hamar vették ki az ötpontos biztonsági övet. Ez esetben vagy ülést kell váltani, vagy újra használatba kell helyezni a babaülés saját, ötpontos övét, még akkor is, ha a gyermek már nagyobb, és értelemszerűen kényelmesebb a kocsi saját biztonsági övével rögzíteni az gyereket. Ez esetben is célszerű az időspórolás és a kényelem elé helyezni a biztonságot.

A kampány másik nagyon fontos része, hogy minden szülőt figyelmeztetnek arra, hogy bár a jogszabály és a biztonsági ülések tájékoztatója is úgy szól, hogy 9-10 kg fölött gyerek már utazhat a menetiránnyal megegyező irányba bekötve, a szakemberek ezt erőteljesen ellenzik. A kisgyerekek feje testükhöz képest aránytalanul nagyobb, ugyanakkor a nyakuk, a gerincük gyengébb, mint a nagyobbaké. Ezért azt javasolják, hogy négy éves korig, de minimum két éves korig a gyerekeket menetiránnyal ellentétesen kössük be. Nyilván sokakban felmerül a kérdés, hogy de mit csináljunk akkor, ha a gyerek lába már kilóg az ülésből, így ha hátrafelé rögzítjük, akkor az neki kényelmetlen, és folyamatosan rugdossa az üléstámlát, próbálja eltolni a széket az üléstől. Értelemszerűen egyénileg kell mérlegelni, kipróbálni több lehetőséget is. Én például biztos voltam benne, hogy kényelmetlen lesz a 15 hónapos fiamnak a visszafordított ülés (mert az ülésén szereplő tájékoztatót betartva 9 kilósan a menetiránnyal megegyezően fordítottam az ülését). Meglepődve vettem tudomásul, hogy a lába nem ér túl az ülésen jelentős mértékben, korábban nyilván nem volt elég szorosra húzva a biztonsági öv, és belecsúszott az ülésbe. Másfelől kifejezetten élvezi, hogy könnyebben tud kommunikálni a jobbról és balról mellette ülő testvéreivel, akiknek így jobban látja az arcát. A velem való kommunikáció is megoldott kérdés, a legtöbb bababoltban már kapható belső tükör segítségével látom az arcát. Persze, tudom, ez nagyon függ az egyéni körülményektől, de egy próbát mindenképpen megér.

Erről többek között a kampány gerincét adó weboldalon található töréstesztek megtekintése győzött meg. Sokkoló látni, hogy mekkora sebességgel vágódik neki egy ütközés esetén a gyerek a biztonsági övnek, hogyan rándul előre a keze és a lába mellett a feje is. Arról nem is beszélve, hogy a mellékelt youtube oldalon olyan teszteket is lehetett látni, ahol a hitelesített, szabványoknak megfelelő autósülés egyszerűen kiszakadt a rögzítésből, vagy az ülés biztonsági övei szakadtak ki a helyükről. A megfelelő ülés kiválasztásában nagyon nagy segítséget jelenthet a törésteszt-értékelés.

Az oldalon december elsején elindult egy online oktató kurzus is, ahol további nagyon fontos jó tanácsokat kaphat az érdeklődő, kvízeket töltheti ki, és egy játékban is részt vehet. Az oldalt a GRSP lengyel szervezete segítségével hozták létre, ezért kisebb technikai problémák még felmerülhetnek, de az oldalt folyamatosan fejlesztik.

Végül még egy fontos tudnivaló, hogy a kampány részeként a Magyar Autóklub vállalta, hogy minden műszaki állomásukon ingyenesen állnak azoknak a szülőknek a rendelkezésére, akik a már megvásárolt gyermekülésüket pontosan és a lehető legbiztonságosabban szeretnék rögzíteni. A pontos címek ezen a honlapon érhetőek el.

A cikk elkészüléséhez segitséget nyújtott Bognár Mária, a GRSP Magyarország Egyesület munkatársa, és dr. Krivácsy Péter, a kampányt megnyitó sajtótájékoztató egyik meghívott szakértője. Az illusztrációként felhasznált fényképeket (itt további képek is láthatóak) a www.langlovagok.hu oldal bocsátotta rendelkezésünkre. Segítségüket ezúton is köszönöm!

Meni

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.