Vannak gyerekek, akik később kezdenek beszélni. Nem nagy ügy – mondják, akiket nem érint a dolog – majd fog. Remek, de addig mit tehetünk?
Egy előző posztban már írtam a későbbi beszédkezdés, és lassabb fejlődés lehetséges okairól, tüneteiről, az alábbiakban néhány hasznos ötlettel, játékkal egészítem ki az ott leírtakat, remélem, segít néhányaknak legalább a tehetetlenség érzésétől megszabadulni.
Az első szavak megjelenésétől a két-háromszavas mondatok használatáig jó esetben csak egy-másfél év telik el. Rosszabb esetben csak úgy a gyerek kétéves kora körül indul meg a beszéd, és az átlagnál sokkkal lassabban fejlődhet a szókincse, a beszédértése, és nehézkesen állnak össze az első mondatok. Az anyák egyre fáradtabban, unottabban és idegesebben igyekeznek egész álló nap laaassan, ta-gol-tan, tőmondatokban beszélni, mondókázni, mesélni, térden lovagoltatni, höcögtetni, énekelni a kis drágának, aki rendszerint oda se bagózik, vagy csak annyit mond, mint az enyém: „Te ne!”
Hogyan vegyük akkor rá a gyereket, hogy mutogatás helyett szavakkal fejezze ki magát? Kétévesen még túl kicsi ahhoz, hogy szakemberhez hurcoljuk, de már kényelmetlen kérdéseket tesznek fel nekünk a játszótéren, és hát nem beszélő gyerekkel nehéz bezzegelni, milyen okos. Higgyétek el, megpróbáltam.
Először is ne izélgessük egész nap szegényt, és másnak se engedjük, hogy állandóan kérdezgesse, vagy vizsgáztassa a gyereket, vagy éppenhogy „ne értse meg” a mutogatását, mert akkor majd biztosan elmondja majd, mit akar. Nem, nem fogja. A beszélés/nembeszélés ne váljon csatározássá, és a kicsi semmiképp se érezhesse úgy, hogy elégedetlen vele bárki, és nem szereti, mert ő még nem beszél „elég” jól.
Szerencsére vannak módszerek arra, hogy megismertessük, megszerettessük vele a beszéd ritmusát, erősítsük a beszédhez szükséges izmokat, fejlesszük a figyelmét és a beszédértését, felkeltsük a beszédkedvét. Fontos, hogy nagyon figyeljünk rá, lehetőség szerint nézzünk minél többet a szemébe, és nagyon-nagyon dicsérjük meg, ha valami újat mondott, minden kis siker számít.
Olvasmányaim és saját tapasztalataim alapján ezek segíthetnek:
Ti hogyan bírnátok szólásra a csendkirályfit/királylányt?
Citabella
Irodalom:
Richter-Brügge-Mohs: Így tanulnak beszélni a gyerekek. Akkord Kiadó, 1997.
Szerk.: Tamás Eszter: Megért/ő? Csoportos beszédészlelés és beszédértés fejlesztés óvodásoknak. Dinasztia, 2010
Odránné Kalina Krisztina: Játékos foglalkozások a beszédmegértés fejlesztésére. Nikol Kkt., 2005.