Nem kuka, csak nem beszél – hogy bírjuk szóra?

beszédfejlődés
PUBLIKÁLÁS: 2011. augusztus 02. 10:00
Vannak gyerekek, akik később kezdenek beszélni. Nem nagy ügy – mondják, akiket nem érint a dolog – majd fog. Remek, de addig mit tehetünk?
'Cool Kid' photo (c) 2010, QUOI Media Group - license: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Egy előző posztban már írtam a későbbi beszédkezdés, és lassabb fejlődés lehetséges okairól, tüneteiről, az alábbiakban néhány hasznos ötlettel, játékkal egészítem ki az ott leírtakat, remélem, segít néhányaknak legalább a tehetetlenség érzésétől megszabadulni.

Az első szavak megjelenésétől a két-háromszavas mondatok használatáig jó esetben csak egy-másfél év telik el. Rosszabb esetben csak úgy a gyerek kétéves kora körül indul meg a beszéd, és az átlagnál sokkkal lassabban fejlődhet a szókincse, a beszédértése, és nehézkesen állnak össze az első mondatok. Az anyák egyre fáradtabban, unottabban és idegesebben igyekeznek egész álló nap laaassan, ta-gol-tan, tőmondatokban beszélni, mondókázni, mesélni, térden lovagoltatni, höcögtetni, énekelni a kis drágának, aki rendszerint oda se bagózik, vagy csak annyit mond, mint az enyém: „Te ne!”

Hogyan vegyük akkor rá a gyereket, hogy mutogatás helyett szavakkal fejezze ki magát? Kétévesen még túl kicsi ahhoz, hogy szakemberhez hurcoljuk, de már kényelmetlen kérdéseket tesznek fel nekünk a játszótéren, és hát nem beszélő gyerekkel nehéz bezzegelni, milyen okos. Higgyétek el, megpróbáltam.

Először is ne izélgessük egész nap szegényt, és másnak se engedjük, hogy állandóan kérdezgesse, vagy vizsgáztassa a gyereket, vagy éppenhogy „ne értse meg” a mutogatását, mert akkor majd biztosan elmondja majd, mit akar. Nem, nem fogja. A beszélés/nembeszélés ne váljon csatározássá, és a kicsi semmiképp se érezhesse úgy, hogy elégedetlen vele bárki, és nem szereti, mert ő még nem beszél „elég” jól.

Szerencsére vannak módszerek arra, hogy megismertessük, megszerettessük vele a beszéd ritmusát, erősítsük a beszédhez szükséges izmokat, fejlesszük a figyelmét és a beszédértését, felkeltsük a beszédkedvét. Fontos, hogy nagyon figyeljünk rá, lehetőség szerint nézzünk minél többet a szemébe, és nagyon-nagyon dicsérjük meg, ha valami újat mondott, minden kis siker számít.

Olvasmányaim és saját tapasztalataim alapján ezek segíthetnek:

  • apró ételek szájjal felszedése tányérról, tálcáról
  • mindenféle érdekes, vicces hang képzése (szájon át, lehetőleg)
  • gyertya-, buborékfújás, vízköpés (kádban), megtanítani egyedül fogat mosni
  • mindenféle formájú, nagyságú üvegből pohárból ivás, akár szívószállal is
  • fúvós hangszerek megszólaltatása (zárható szekrényben elhelyezésük javasolt)
  • ritmushangszerek, kolomp, vagy bármi amit püfölhet valamivel (hátha így meghallgatja a mondókázást, és bekapcsolódik)
  • hívjuk fel a figyelmét minden zajra (sziréna, repülő, kukásautó, kutyaugatás, légyzümmögés, mosógép stb.). Meg is kerestethetjük is vele a zaj forrását, mutathatjuk, hogy ott fent, itt lent stb.
  • állathangok utánzása, képekkel párosítása
  • kedvenc játék közben az adott tevékenységhez kapcsolódó zajok utánzása
  • nagyon egyszerű történetek eljátszása, megpróbálhatjuk rávenni, hogy a játék segítségével kommunikáljon (találkoznak, köszönnek, összeütköznek az autók, ilyesmi)
  • kedvenc mese, vers, történet, ének, élmény eljátszása, elbábozása, hátha bekapcsolódik
  • testrészekhez kapcsolódó, mozgásos, csiklandozós, simogatós mondókák (pl. Itt a szemem, itt a szám… http://mondokak.net/index.php/mondokak/18-mond/382-itt-a-szemem-itt-a-szam.html, Fújja a szél a fákat, Kerekecske-gombocska, Borsót főztem)
  • „tánc”: ritmusra ugrálás valami jó gyors zenére, kifulladásig
  • bármilyen egyensúlyérzéket fejlesztő játék, eszköz, mondóka (trambulin, ugrálóvár, ringatás, zsipp-zsupp, tornalabda, futóbicikli, hinta, mérleghinta, körbeforgatás, hosszú csúszda stb.)
  • olyan zenéket, meséket, mondókákat hallgatni, nézni animációval vagy diafilmen, amelyekben rengeteg az ismétlés, így könnyen megtanulható, kántálható. (pl. az www.egyszervolt.hu-n: Egyszer egy királyfi, Iciri-piciri, A török és a tehenek, Én elmentem a vásárba, A három kiscica, Altató, Weöres Sándor versei, vagy A kiskakas gyémánt félkrajcárja). Ha valamelyik tetszik neki, meg lehet próbálni könyvből felolvasni neki, hátha úgy is elég érdekes lesz, mert már ismeri, érti a szöveget.
  • Ha nem szereti a felolvasott meséket, próbálj meg olyan mesefilmeket keresni neki, amik rövidek, egyszerű a történet, nem túl gyorsak a vágások, „szépen” beszélnek a szinkronhangok, és nem a vizuális ingerek vannak túlsúlyban a történettel szemben. Nekem a bábfilmek jönnek be leginkább (Mirr-murr, A legkisebb ugrifüles, Kis piros traktor, Postás Pat), de többen esküsznek a Bogyó és Babócára is.

Ti hogyan bírnátok szólásra a csendkirályfit/királylányt?

Citabella

Irodalom:

Richter-Brügge-Mohs: Így tanulnak beszélni a gyerekek. Akkord Kiadó, 1997.

Szerk.: Tamás Eszter: Megért/ő? Csoportos beszédészlelés és beszédértés fejlesztés óvodásoknak. Dinasztia, 2010

Odránné Kalina Krisztina: Játékos foglalkozások a beszédmegértés fejlesztésére. Nikol Kkt., 2005.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.