Az apró babakocsisokkal nagyjából kifelé indulnak, mikor mi befelé ballagunk. Nézelődnek, alszanak, ordító példányt nem látni. A por átlagos, de hideg este ígérkezik, talán ezért is viszik őket már most haza. A tíz körüliekből már bővebb a felhozatal, nézik az akrobatákat, a cirkuszos kocsit, festegetik a lufikat, sőt csücsülnek apu-anyu nyakában formatervezett fülvédővel a fülükön, mivel apu-anyu nyilván szereti a kemény rockot, őket meg nem akarta vagy nem tudta máshova tenni.
Kis kitérő: amikor a programot böngésztem, jópár olyan név ötlött a szemembe, akik már csikókoromban is zenekarosdit játszottak – Judas Priest, Motörhead, Prince és a többiek. Azokban az években, amikor a zene még egyike volt azon ütközéspontoknak, ahol a generációk nemigen értették meg egymást. Ment a kasztosodás keményen, életkor alapján is, áthidalhatatlan ellentétek voltak, ha csak a hazaiakat említem, az egyik sarokban a Táncdalfesztivál és Kovács Kati, Korda György és Aradszky, Neoton Família és Harangozó Teri, a másik sarokban a Kex, a P. Mobil, a Beatrice, az URH, az Európa Kiadó, a punkzenekarok, átjárás a kettő közt nincs. Csak húsz évnek kellett eltelnie, és aki életben maradt, egymás melletti sátrakban találta magát a Szigeten, a gyerekeik, sőt unokáik korú közönség meg vidáman ropta bármelyikre. A zene úgy tűnik, megszűnt ideológiai és életkori szembenállást gerjeszteni. A Szigeten mindenképpen.
A Motörhead például egy több mint harmincéves formáció, és szenzációs formában vannak a vének. Vajon hogy csinálja a jó öreg Lemmy, hogy még mindig szakasztott úgy néz ki, mint fénykorában? Széles mellkas, kidolgozott izmok, hosszú haj, a fotókról jól ismert arckifejezés. Nem játszanak rosszabbul vagy fáradtabban, mint anno, és az ifjú és kevésbé ifjú közönség értékeli ezt – van itt ötévestől ősmetálos ötvenévesig mindenki, egy gombostűt sem lehet leejteni. Van olyan huszonéves, aki csak az ő kedvükért jött ki, percalapú jeggyel tiszteleg példaképe előtt, a kilencvenes évek közepétől játssza „tribute to Motörhead” zenekara a banda számait.
szólj hozzá: Sziget, augusztus 10
A nemi megoszlás azért egyenetlen kicsit, a hímneműek láthatóan többen vannak, és jobban is bírják, már ami a kölyköket illeti, a negyedik-ötödik számnál kivonulnak a két Hello Kitty ruházatú kislánnyal, ám a baseballsapkás, csíkos trikós hatévesforma kisfiú végigcsápolja a koncertet az apja nyakában, a kemény rock talán mégis inkább a fiúk műfaja. Angolul még mindig sokan nem tudnak, de a külföldiek segítségével mégis összeáll a „We want more!” (Vissza!) kórus a végére, és a tagok nevét is tudhatja a nép, hiszen azt is kántálják sokan, hogy „Lem-my, Lem-my!”. Azonnal visszatér a régi koncertlátogató-rutinom, amikor mellettem egy kissé becsiccsentett társaság vadul pogózni kezd, kiteszem oldalra a könyököm, ha nekiszaladnak, nem löknek azonnal a földre, semmi kedvem félcentis távolságból is megismerkedni a Sziget legendás porával.
Alig vannak kevesebben pár színpaddal odébb a Quimby koncertjén. Mikor Kiss Tibi a jubileumi koncertet említi, megdöbbenve veszem tudomásul, hogy a zenekar épp egyidős a mellettem álló húszéves Katával, aki ezzel együtt jobban tudja a nóták szövegét, mint én.
Éjfél után mintha mindenki a Roma Sátor felé veszi az irányt. Remek a hangulat, megint iszonyú zsúfoltság, rengetegen táncolnak, sörrel a kézben láthatóan nehezebb, a földön szanaszéjjel terjedő kisebb tócsák is mutatják. Körülnézek, ez itt ugye a Roma Sátor, de ajjaj, ebben a sátorban van angol, fekete, amerikai, holland, mindenféle, csak épp roma nem. Kivéve a színpadon álló zenekar egyes tagjait. A tizenháromezerbe kerülő napijegy lenne az oka? Vagy valami más?
Kamerázni itt már teljes képtelenség, reng alattam a kockákól összerótt sátorpadló, utoljára a Quimbyn veszem elő a műszert, reménytelenül küzdve tömeggel, távolsággal, kézremegéssel, ej, be vénülök én, állapítja meg a tudósító, ráadásnak a kedvenc nótámat játsszák, én meg némi késéssel, de előkapom a kamerát, megörökíteni hivatalból a hangulatot, ahelyett, hogy tinikorom módija szerint csíkra húznám a szemem, hogy csak a villódzó fények és az arcok körvonala látszódjon, beleremegek, beleszeretek, ringok, rezgek, sóhajtok, belehalok, belehabarodok, beledőlök, megadom magam, neki megadom magam.
Vakmacska
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.