A Londoni University College munkatársai által végzett kísérlet során több tucat taxisofőr gyakornok részvételével végeztek felméréseket. A kutatók MRI felvételeket készítettek a gyakornokok agyáról mielőtt és miután megszerezték a „Tudást”, azaz memorizálták London több száz útvonalát és az utcaneveket.
A Current Biology című szakfolyóiratban publikált tanulmány eredményei szerint a memóriáért felelős agyterületek térfogata megnövekedett. A kutatók szerint a tanulmány azt bizonyítja, hogy az emberi agy még felnőttkorban is képes alkalmazkodni az új feladatokhoz. Korábbi tanulmányok is megerősítették, hogy a taxisofőrök esetében a hippokampusz szürkeállománya valamivel nagyobbra nőtt, de a jelenlegi tanulmány azt szerette volna kideríteni, hogy ez a változás az agyszerkezetben még az intenzív tanulási folyamat során, vagy csak később, a taxisofőri munka során áll be.
A kutatók összesen 79 taxisofőr gyakornok agyán végeztek MRI vizsgálatokat, épp amikor elkezdték memorizálni London teljes térképét. A teljes tanulási folyamat akár 2-4 évig is eltarthat. A londoni taxisofőr jelölteknek a Charing Cross körüli csaknem 10 kilométeres sugarú körben található 320 útvonalat kell memorizálniuk. Ezen a területen belül több mint 25 000 utca és 20 000 látnivaló szerepel, amit ugyancsak fejből kell ismerniük a taxisofőröknek.
Amint az várható volt, a kontrollcsoport adatival összevetve a taxisofőrök jobban teljesítettek az utólagos térképes memóriatesztek során, viszont meglepő módon a sofőrök rosszabbul teljesítettek a többi, komplex vizuális információt igénylő memóriafeladat során.
„A vizsgálatok bebizonyították, hogy emberi agy még felnőttkorban is plasztikus marad, így az ember még idősebb korban is képes lehet új feladattípusokhoz alkalmazkodni” - mondta Eleanor Maguire professzor, a tanulmány vezetője. Ennek a jelenségnek az egyik legfőbb oka, hogy a hippokampusz egyike azon kevés agyi területeknek, amelyek lépesek új sejteket termelni, tette hozzá Maguire professzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.