Agresszív „szájberfocisok”

mentális
PUBLIKÁLÁS: 2011. május 13. 10:15
A látszólag ártalmatlan, de a valós élet szituációt tükröző játékok sokkal erősebb hatást váltanak ki a játékosokból, mintha a képernyőn végignéznék, amint „megölnek” valakit. Régóta komoly viták övezik a kérdést, hogy vajon az erőszakos videojátékok érzéketlenné teszik-e a fiatalokat, vagy sem. A kormányok világszerte intézkedéseket vezetnek be, annak érdekében, hogy az erőszakos, agresszív videojátékok értékesítését valamilyenszinten kontrollálni tudják, például szigorú korhatár-besorolással, vagy szülői fegyelmeztetésekkel.

A futball témájú videojátékoktól a fiatalok agresszívebbé válnak, mint az eleve erőszakos videojátékoktól, állítják pszichológusok.

A látszólag ártalmatlan, de a valós élet szituációt tükröző játékok sokkal erősebb hatást váltanak ki a játékosokból, mintha a képernyőn végignéznék, amint „megölnek” valakit. Régóta komoly viták övezik a kérdést, hogy vajon az erőszakos videojátékok érzéketlenné teszik-e a fiatalokat, vagy sem. A kormányok világszerte intézkedéseket vezetnek be, annak érdekében, hogy az erőszakos, agresszív videojátékok értékesítését valamilyenszinten kontrollálni tudják, például szigorú korhatár-besorolással, vagy szülői fegyelmeztetésekkel.

A közelmúltban a 24 éves Tristan van der Vlis egy hollandiai bevásárlóközpontban minden különösebb előzmény nélkül valóságos vérfürdőt rendezett: véletlenszerűen tüzet nyitott az üzletben sétálókra, aminek következtében hat ember életét vesztette, további tizenhét pedig súlyosan megsérült. A későbbi jelentésekből kiderült, hogy a fiatalember a Call of Duty: Modern Warfare 2 című erőszakos, háborús számítógépes játékkal játszott.

A számítógépes futballjátékok erősebb fizikai és érzelmi reakciókat váltanak ki a játékosokból, mint az igazán erőszakos játékok, állítják kutatási eredményeikre hivatkozva Dr. Simon Goodson és Sarah Pearson, a Huddersfieldi Egyetem pszichológusai.

A Brit Pszichológiai Társaság glasgow-i éves konferenciáján bemutatott tanulmány azt vizsgálta, hogy a heves érzelmi reakciókat kiváltó valós életbeli eseményekhez hasonlóan a videojátékok is ugyanolyan erős reakciók kiváltására képesek-e.

A kísérlethez azért választották a kutatók éppen a futballjátékot, mert a sport különösen erős érzelmek kiváltására képes, ráadásul a szurkolók között időnként eluralkodik az erőszak. A kutatáshoz véletlenszerűen negyven férfit és nőt választottak ki a pszichológusok, akik közül néhányan erőszakos játékokkal, néhányan pedig futballjátékokkal játszottak.

A kutatók a játék közben folyamatosan mérték a résztvevők pulzusát, légzését és agyi aktivitását. A vizsgálat eredményeiből kiderült, hogy a virtuális ellenfél „meggyilkolása” egy erőszakos játékban sokkal kisebb agyi aktivitást váltott ki a játékosokból, mint például egy megszerzett gól, vagy egy kihagyott tizenegyes a focijáték során.

A játékosok sokkal könnyebben tudnak azonosulni az olyan szituációkkal, amilyenekkel a valós életben is találkozhatnak, mint egy olyan helyzettel, ahol például valakit le kell lőniük. Dr. Goodson szerint a kutatásokból világossá vált, hogy az erőszakos tartalmú videojátékok nem vezetnek automatikusan erőszakhoz, de még számos további vizsgálat szükséges, hogy a kutatók pontosan meg tudják határozni, hogy milyen típusú játékok okoznak a leginkább agressziót.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.