Időkapszula a város forgatagában - a kőbányai Jancsi-telepen jártunk

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2022. január 26. 08:03
A Hungária körútról valószínűleg keveseknek jut eszébe az, hogy mennyire hangulatos, izgalmas építészeti látnivalókat tartogat a környék, de közvetlenül a Hidegkuti Nándor Stadion előtt igen érdekes látvány fogadja az arra járókat. Mintha temérdek, borostyánnal benőtt vasútállomás-épület sorakozna egymás mögött különböző színekben, a hatalmas fenyők árnyékában.
Fábián Emese

A 19. század utolsó évtizedében épült MÁV-lakótelep valódi időkapszula a város forgatagában. Igaz, régi fénye már jócskán megkopott, a vakolat sok helyen pereg, és sok lakás üresen áll - már nem keresnek beléjük új bérlőket -, de a hely így is különleges időutazásra csábít.

Forrás: Koncz Márton/Travelo

A gyár, melyhez épült, ma már műemlék

Az összesen mintegy 300 lakásból álló, a Hungária körút két oldalán elhelyezkedő telepet az innen nem messze, a sínek túloldalán található Északi Járműjavító, akkor még Északi Főműhely munkásainak építették 1894-96 között. A gyár akkoriban egész Magyarország egyik legnagyobb vasúti műhelye volt, és egészen 2009 végéig javítottak ott a vonatkocsikat. Akkor azonban gépeinek és dolgozóinak legnagyobb részét Szolnokra helyezték át, 2011-ben pedig a telephely meghatározó épületeit műemlékké nyilvánították, melyek közül több is új funkciót kap: a mozdonyjavító-műhelyben a Közlekedési Múzeum új otthona lesz, a fűtőház, vagyis az Eiffel-csarnok a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházaként született újjá. A múltidéző közeg megőrzésre méltó emlékei közé jól illeszkedne a retro-hangulatú telep is.

Falusi hangulatú séta

A Salgótarjáni út - Zách utca sarkáról indulunk, és mindjárt az első utcán be is fordulunk jobbra. Heves kutyaugatás fogad, macskák szaladnak el előttünk, a lakók pedig kíváncsian néznek ki kertjeikből, ablakaikból. A Hungária körútnak ezen az oldalán egykor a vasút munkásai, míg a másik oldalán az altisztjei laktak. Az egymásra kísértetiesen hasonlító házak az állomásépületek típustervei alapján születtek, és mintául szolgált a ferencvárosi MÁV-lakótelep is.

A házak romantikus stílusjegyeket is hordoznak, megkülönböztető tartozékuk a terméskő lábazat, az ablakok körül és a falak szélein futó tégladíszítés, a kör alakú nyílás, és a spaletta, amelytől igazán takaros hatást keltettek egykor ezek a házak. Mint az egyik lakó, Balogh Sándor elmondta a vdszsz.hu-nak, a 30-40 négyzetméter közötti lakások egy szobából, konyhából, WC-ből és spájzból álltak. Mint hozzátette, "a WC-be egészségügyi okok miatt csak a lépcsőházból lehetett bemenni, ügyeltek arra, hogy ne a konyhán keresztül lehessen megközelíteni a mellékhelyiséget". A lakásokhoz nem tartozott fürdőszoba, hanem egy közös fürdőházat húztak fel az altiszti telepen.

Az állomásdesign kialakulása

Magyarországon a MÁV megalakulása előtt több nagy állami és számtalan kis magán vasúttársaság működött, melyeknek hatalmas építészeti feladatot jelentett a rengeteg vasútüzemi épület, köztük a vasútállomások felépítése. A tervezési idő lerövidítésére (és természetesen a költségek csökkentésére) úgynevezett típusterveket hoztak létre.


Az épületeket az állomás forgalmához igazodó méretek szerint különböző osztályokba sorolták, ahol az első osztályú épületek voltak a legnagyobbak. Az osztályok között átjárhatóság volt, így például a III. osztályú épületet egy oldalszárnnyal bővítve azt II. osztályúvá lehetett alakítani. Később a MÁV ezekből a tervekből, egészen pontosan a Déli Vasút tervsorozatából kiindulva elkészítette a saját típusterveit - olvasható a papirbakter.hu oldalán, ahonnan egyéb érdekességeket is megtudhatunk az állomásépületek kialakulásáról és esztétikájáról.

Játszótér, iskola, kultúrház

Nem sokkal később baloldalt egy játszóteret, mellette pedig egy hosszú, sárgás-barackos színű épületet pillantunk meg. Ez volt a telep kulturális központja, és mint a helyiektől megtudjuk, akikkel kutyasétáltatás közben futunk össze, egészen a Covid előttig tartottak itt fitneszórákat és kézműves foglalkozásokat.

Az egykori menza illetve kultúrház épülete Forrás: Koncz Márton/Travelo

Hajdanán ezt nevezték ki a négy, párhuzamos utcával rendelkező telep közepének, melynek földszintjén a munkások és tisztviselők közösségi étkezdéje volt. A ház pincéjében mosókonyha kapott helyett, és volt benne emellett bolt, kamra, sőt, mészárszék és külön helyiség is az üres hordóknak, a szénnek, de még valahogy egy kocsiszín is elfért - előtte pedig egy első világháborús bunker rejtőzik. Az étterem felső emeletén a vendéglős és családja, valamint a cselédség lakott 2+1 szobás lakásban.

A ház főbejárata a párhuzamos utcában van, melyről szintén a lakóktól tudjuk meg, hogy az itteni főutca. Ide átkanyarodva láthatóvá válik a Wesley János Óvoda és Általános Iskola épülete, pont a volt kultúrházzal szemben. Amikor odaérünk, épp kicsengetnek, és nagy zsivajjal gyereksereg rohan ki az udvarra, ékes bizonyítékaként annak, hogy a telepen aktív élet zajlik.

Forrás: Koncz Márton/Travelo

Az iskola mellett elhaladva, jobb oldalt, a merőleges utca sarkán feszületet veszünk észre, melyet az első világháború hőseinek emlékére állítottak. Mögötte harangláb látható, a merőleges kis utcában, vagyis a kultúrépület oldalában pedig apró, rózsaszín kápolna, melynek ráccsal zárták el az ajtaját.

Forrás: Travelo
Forrás: Travelo
Forrás: Travelo
Forrás: Travelo
Forrás: Koncz Márton/Travelo
Forrás: Travelo
Forrás: Koncz Márton/Travelo
Forrás: Koncz Márton/Travelo
Forrás: Koncz Máté/Travelo
Forrás: Koncz Márton/Travelo

Bóklászunk még egy kicsit a telepen, a Hungária-Salgótarjáni út sarkán egy, a többinél feltűnően nagyobb épületet találunk, melyben egykor az itteni hivatalnok lakott, az egyik utcából pedig egyenesen a Hungária körút túloldalán, a Vagon téren található, MÁV-telepi Kisboldogasszony templomra látunk, mely 1931-re készült el Dusek Ede és Horesnyi József tervei alapján.

Miért éppen Jancsi-telep?

Különböző elméletek születtek arról, hogy mit is jelent a Jancsi előtag a telep nevében. Az egyik szerint egy bizonyos Müller János emlékét rejti, aki a házak építési munkálatait kezdte, míg a másik teória szerint a gőzmozdonyokban jellemző fékezőszelepre vezethető vissza, melyet jancsiféknek is neveztek. Az is lehet azonban, hogy eredete a jancsibankóhoz köthető, vagyis ahhoz a pénzt helyettesítő vásárlási utalványhoz, melyet az Északi Főműhely menzáján is használtak.

Források: lasdbudapestet.blogspot.com, vdszsz.hu

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.