Ősztől újra őröl hajómalom a Dunán

múzeum
PUBLIKÁLÁS: 2017. április 18. 08:36
De épül kikötő és a magyarországi vízimolnárok örökségét bemutató múzeum is. Októberre pedig végre tényleg elkészül az egyetlen olyan működő hajómalom a Dunán, amit a folyó sodrása hajt. Az idei tavaszra megújultak a Halászati Mini Skanzenben a halásztanyák is.

Októberre vízre kerülhet a tíz éve készülő hajómalom Baján, ami a Duna egyetlen folyó hajtotta malma lesz. Palik Vera a bajai Hajómalom Egyesület vezetője arról beszélt, hogy egy skót történet adta az ötletet, hogy a település közösségi életét és idegenforgalmát egy hajómalom építésével lendítsék fel - írja az MTI.

Az idei tavaszra megújultak a Halászati Mini Skanzenben a halásztanyák is Fotó: Bajai Hajómalom Egyesület

Halászati miniskanzennel kezdődött

Még 2007-ben alapítottak egyesületet a dunai hagyományok ápolására. Az első évben azonban a pályázati lehetőségeket nem sikerült kihasználni, ezért úgy döntöttek, a hajómalom megépítése előtt a Duna és a Sugovica találkozásánál, a Türr-kilátó mellett egy halászati miniskanzen felállításába kezdenek. Az egykori vízi életformát, a halászok mindennapjait és eszközeit bemutató Duna-parti létesítményt széles körű civil összefogás eredményeként 2011-ben adták át. A miniskanzenben három - a halásztanyák mintájára készült - nádtetős, vesszőfonatos, paticsfalú házikó, valamint három esőbeálló található.

A tanyákat korhű eszközökkel rendezték be: ezekben a dobóhálótól kezdve a százéves csontos kecén, a merítőhálón és a haltartó bárkákon át számos, a halászathoz kapcsolódó eszközt mutatnak be. Az esőbeállókban Baja három nemzetközi hírű rendezvénye ideje alatt gyerekcsoportokat fogadnak. A Jánoska-eresztés, a halfőző fesztivál és a hajómalom ünnepén a legkisebbekkel - kézműves foglalkozások mellett - a Sárközben hagyományos borsos kalácsot dagasztanak és linzert sütnek.

17 méter hosszú hajómalom épül

A hajómalom építéséhez 2012-ben egy határon átnyúló pályázat adott újabb lendületet. A bajai Hajómalom Egyesület a vajdasági Gombos településsel és a molnárokat tömörítő molinológiai társasággal közösen konferenciasorozatot szervezett. Az elnyert támogatás révén pedig elkészülhettek a hajómalom tervei, valamint az őrlőszerkezet. A nagy vízkeréktengely, a göröndő és a lapátkerekek mellett sikerült beszerezni két malomkövet is. Közben a bajai vízügyi főiskola szakemberei hidrológiai medervizsgálatokkal mérték fel a kikötésére szánt dunai szakaszt.

Képeslap 1941-ből: Kamarás-Duna az új híddal Fotó: Bajai Hajómalom Egyesület

Az elmúlt években az önkormányzat és a vállalkozások támogatásának, valamint a számos felajánlásnak köszönhetően tovább folytathatták a dunai halászati hagyományok felélesztését szolgáló hajómalom építését. Elkészülhetett a ház- és völgyhajó vasszerkezete, majd a 17 méter hosszú, 4 méter széles és 10 tonnás házhajót egy tavaly októberi éjszakán kiszállították a bajai kikötőbe. A hajómalom faborításához és famunkáihoz egyrészt a bajai erdőgazdaságból kapott vörös fűzet, másrészt a zalai dombokról származó, magas gyantatartalmú, víztaszító vörös fenyőt használják majd fel.

Már elkészült a hajómalom vasszerkezete Fotó: Baja.hu

A malomházat, a gépezetet és a vízikereket is a gyergyószentmiklósi Márton László építi meg. Csapatával az elmúlt 25 évben több mint száz malmot készítettek Erdélyben és Magyarországon, köztük hengermalmot és patakmalmot is. Míg a mester dolgozik, megépül a kikötő is, hogy októberre elkészülhessen a magyarországi vízimolnárok örökségét bemutató múzeum, az egyetlen olyan működő hajómalom a Dunán, amit a folyó sodrása hajt.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.