Ingyenes borkóstoló egy százéves hajó fedélzetén

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2013. április 04. 13:05
Közeleg a hétvége, és ezzel együtt a százéves házak ünnepe is. A Budapest100 programjaival foglalkozó sorozatunk utolsó előtti részében a Kossuth Múzeumhajó történetével ismerkedhetnek meg.

„A hajó 1913-ban, a Ganz Danubius gyárban épült meg Ferencz Ferdinánd Főherczeg néven, de azóta volt már Rigó, illetve Leányfalu is, jelenleg pedig Kossuth névre hallgat" – kezdte a Vigadó téri hajókikötőben található Kossuth Múzeumhajó százéves történetének bemutatását Pákozdi Tamás, az itt található étterem vezetője. Ugyancsak tőle tudtuk meg, hogy a lapátkerekes, gőzgépes hajót a mai napig életre lehetne kelteni, hogy például sétahajóként üzemelhessen, de ennek tetemes költségei miatt jelenleg erre nem kerülhet sor.

dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog

A hajónak 1938-ban fontos szerepe volt a Budapesti Eucharisztikus Világkongresszuson: a megnyitó ünnepség fő attrakciója egy esti, az oltáriszentség előtt hódoló hajókörmenet volt a Dunán. A főhajó után következett az akkor éppen Leányfalu néven üzemelő hajó 50 harsonással az orrán, és szerzetesnőkkel a fedélzetén. A II. világháborúban is szerepet kapott, 1940-ben az MFTR 5 hajóval a besszarábiai németek III. Birodalomba történő áttelepítésén dolgozott. 1944-ben a kivonuló német csapatok az összes magyar hajót elvitték Linzbe a személyzettel együtt, végül 1946-ban az amerikaiak engedélyezték a hajók hazatérését. A Leányfalu az elsők között tért vissza Budapestre 1946 decemberében.

1953-ban születési helyén, az újpesti hajójavító üzemben átépítik: ekkor nyeri el mai állapotát. 1955-től kerül a Mahart tulajdonába és kapja mai nevét, és lesz Kossuth hajó.1966-tól budapesti sétahajóként üzemel, míg végül 1976-ban leselejtezik – egy darabig lakó- és étkezőhajó Újpesten a Folyamhajózási Igazgatóságnál. 1980-ban létesül rajta az első hajózási kiállítás, négy év múlva a Közlekedési Múzeum állományba veszi, így műemlékvédelmi státuszt kap.

dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog
dá / Urbanista blog

Manapság a Kossuth múzeumhajóként, és ötszáz fő befogadására alkalmas étteremként üzemel. A Budapest100 keretében április 7-én vasárnap olyan regisztrációhoz kötött programokon lehet részt venni, mint a hajótörténeti séta, gitárkoncert megzenésített versekkel, ingyenes borkóstoló, vagy éppen zongorakoncert századeleji miliőben. Illetve, a résztvevők harminc százalékos kedvezményt vehetnek igénybe a hajó éttermében ezen a napon.

Sorozatunk korábbi részei

Sorozatunk első részében a Főtaxi százéves székházának történetét ismerheti meg, de a Teleki tér 1-2. alatti házzal is megismerkedhet, valamint az egykor Karády Katalin által lakott házat is megnézheti. Cikkeinkből természetesen az is kiderül, mi fán terem a Budapest100, és hogy milyen programokon lehet részt venni a hétvégén.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.