Sétarepülés hatvanéves veterán Malév-géppel

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2012. április 19. 09:04
Nézegessen veterán autókat, majd repüljön egy kört egy nyitott, kétfedelű géppel, akár a repülés hőskorában. A Budaörsi Reptérre is kalandosan, egy old timer busszal lehet eljutni vasárnap.

Különleges program várja most vasárnap, vagyis április 22-én, 9-16 óra között a veterán járművek szerelmeseit a Budaörsi Repülőtéren. A huszadik születésnapját ünneplő Gold Timer Alapítvány nyílt napján régi repülőkkel és gépjárművekkel ismerkedhetünk – ez utóbbiból több mint harminc lesz megtekinthető a Rákosmenti Veterán Autóklub jóvoltából.

Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány

Persze nem csak pihenő helyzetben lehet a veteránokat megcsodálni – a programot sétarepülés is színesíti. A Po-2-es géppel például a repülés igazi élményét lehet átélni, hiszen ez egy klasszikus, nyitott, kétfedelű gép. Bőr sapka, pilótasál, akárcsak a repülés hőskorában!

Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány
Fotó: Goldtimer Alapítvány

Egy hátborzongató történet is kapcsolódik a géphez: 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve a gép pilótája szívinfarktus következtében még a levegőben meghalt, és a repülő, ülésében a halott pilótával, a repülőtér mellett "önmagától" leszállt - írja a Goldtimer.hu. Az igazi szenzáció azonban mégsem a horror-Po-2-es, hanem a szintén kipróbálható Li-2-es, ugyanis ebből a típusból ez a világon az egyetlen, ami még képes repülni.

A világ egyetlen működő Li-2-ese

A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe: a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A MALÉV ezt követően 1964-ig üzemeltette a Li-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként különféle nyilvános helyekre kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős-ugratásra és célzsák-vontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből kivonásukig – írja a Goldtimer.hu.
A világ egyetlen repülőképes Li-2-esét, az 18433209-es gyári számút 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. Elkészülte után még abban az évben Magyarországra érkezett; a Magyar Néphadseregnél helyezték üzembe. 1958-ban több társával együtt a Malévhoz került, és itt kapta meg polgári légialkalmassági bizonyítványát. 1974-ben selejtezték, leállítása után Szolnokon, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola gyűjteményében helyezték el. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben szállította Budaörsre, hogy megkezdje újból üzembe helyezését. Ez több ezer órányi munkát jelentett.
"Új életének" első felszállását 2001. szeptember 21-én délelőtt hajtotta végre a budaörsi reptérről. A berepülések és a hatósági procedúrák után 2002 áprilisában kapta meg légialkalmassági bizonyítványát, ez azt jelenti, hogy a repülőgép hivatalosan is "feltámadt"! A "Teve" (ez volt a gép hivatalos kódneve a Magyar Légierőben) 2002 júliusáig nyers fémszínben repült, majd Ferihegyen megkapta új festését. 2008 augusztusától ismét a Malév egykori festése látható a repülőgépen – olvasható az alapítvány ismertetőjében.

Egyébként már a helyszínre utazás is stílusosnak ígérkezik: egy old timer Ikarus 31-es autóbusszal lehet eljutni a Budaörsi Repülőtérre. Az első járat reggel 8 órakor indul a Népliget Fradi pálya parkolóból.

Látogatói információk

A rendezvény ingyenes, csak a repülésért kell fizetni. Jelentkezés és helyfoglalás az [email protected] címen, vagy a 061-249-9518 telefonszámon. További információ az alapítvány honlapján olvasható.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.