Pár mondat a történelmi stílusokról- avagy bevezető a barlangrajzoktól a mai lakberendezésig...
Az emberek otthon iránti vágya, a lakásigény, az emberi gondolkodásmód első megnyilvánulásai közé tartozott. A cél egy olyan hajlék megteremtése volt, amely védelmet nyújt az időjárás viszontagságai ellen, alkalmas a zsákmányok és egyéb értékek elhelyezésére és védelmet nyújt a külvilág támadásai ellen. Szintén ősi természetes ösztön, a szépérzék.
A természet csodái az ősemberben is felkeltették a szép érzését és ennek következtében azon törekvést, hogy használati tárgyait, fegyvereit, díszítse és számtalan barlangrajz született csupán otthondíszítés céljából. A szépérzékkielégítéséhez fokozatos kulturális haladásra volt szükség, amely egy bizonyos részleges jólétet tételezett fel.
Az egyes történelmi stílusok kialakulása előtt óriási út vezetett a barlangtól, a nád- és gallyakból összerótt kunyhótól és a sátortól egészen az állandó lakóházig - fából vagy vályogból - és végre a kőből vagy téglából épített emberi hajlékhoz. Szintén hosszú fejlődésmenetet mutatnak lakások berendezési tárgyi is.
Barlangfestészet
Az emberiség első idejében a tűzhely, az állati bőrökből vagy falevelekből készített ágyak és egyes kövek, mint ülőalkalmatosságok voltak a berendezés kezdetleges tárgyai. Főként barlangokban laktak. Bútorigényük még nem volt. Többnyire a földön ültek, ott ettek, stb. A használati eszközök készítésével ekkor kezdődött el a tárgyalkotó művészet.
A barlang egy idő után elveszítette funkcióját és kunyhókat, sátrakat építettek, így alakultak ki az első falvak. Ezek a kunyhók és sátrak a lakásépítés első kezdetleges formái. Anyaghasználatukat tekintve ezek égtájanként eltérőek voltak. Főként agyagot, nádat, fát, használtak. Majd ezeknek az építőanyagoknak az alkalmazástechnikáit kezdték tökéletesíteni például a faillesztéseket csapozással, fadugóval, stb.
Az első kezdetek után, a stílus-fejlődésében, az egyes népek műtörténetében a vallásé volt a főszerep. Kiemelkedő volt a templomépítészet.
A templomokat igyekeztek minél ízlésesebben kialakítani, szebben feldíszíteni.
Ez először Egyiptomban indult, ahol meghatározó volt a nép túlvilágba vetett hite. A műalkotások nem művészi, hanem vallási céllal készültek. Anyaghasználatban megjelenik a kő, mészkő, agyag, fa, bronz és az arany. Az épületeik térszerkezetére a linearitás volt jellemző, a tereket, nyílásokat egy tengelyre fűzték fel. Élénk színeket használtak, nem a realitást, hanem a dolgok jellemzőit akarták kifejezni. Díszítésre rengeteg aranyat, drágakövet és díszes kerámiát használtak. Már voltak ülő, fekvő és tároló bútoraik is. Itt alakult ki első ízben a stílus, amely az európai formatörténet forrása.
Az egyiptomi kultúra
A görög és római kor sem volt túl gazdag berendezési tárgyakban. De mindkét kor rengeteg műemléket hagyott ránk. A templomépítészet mellett a görögöknél megjelennek a piacok, megjelennek a városállamok.
A rómaiaknál megjelenik a fürdőkultúra, valamint fórumok, kúriák épülnek. Az ágy, az ülőke, a karosszék, az asztal, a lámpaállvány, mindez bronzból, vagy márványból és végre a láda bronzlemezzel borított fából, a nyugággyal (triclinium) együtt, voltak az egyedüli lakásberendezési tárgyak.
Görög építészet
Lakásművészeti téren is az egyik legbefolyásosabb tényező az elmúlt időkben a pápaság volt. Különösen a reneszánsz korában, melynek megteremtése, a román kor eleste után, az onnan kiüldözött és Rómába menekült görög humanisták révén volt lehetséges. A reneszánsz pápái, a különböző olasz fejedelmekkel voltak a kor igazi mecénásai.
Ez tulajdonképpen a régi nagy Róma stílusának, díszítési motívumainak újra felhasználását és alkalmazását jelentette a quattrocento embereinek alkotásaival. Ezekben az időkben különösen Olaszországban, a művészet legismertebb mesterei kaptak teret tehetségük megcsillogtatásában(Michelangelo, Raffaello, stb.). A reneszánsz szó jelentése újjászületés. Jellemző volt az egyenesség, klasszikus komolyság és a néha merev formák.
Reneszánsz kori alkotások
Az akkori lakberendezés remekeit ma is megbámuljuk, például a gyönyörű asztalokat, karosszékeket, székeket, a nagy faragott, berakott, vagy festett ládákat, ülőládákat, imazsámolyokat, pohárszékeket és szekrényeket, az ágyakkal együtt.
Ezt követően a korai kereszténység szegénysége magával vonta a visszaesést a művészet; szobrászat, építkezés, érem művészet stb. terén. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy ezt sajnos a napjainkban újra átéljük...) A keresztény vallás és erkölcs bizonyos elpuhulása fejlesztette a pompa- és kényelemszeretetet. Ez lassan a barokk hajlított formáihoz és bútoraihoz vezetett. Erre a korszakra a bonyolult minták, gazdag díszítés és a monumentalitás volt jellemző.
Barokk korszak jellegzetességei
Ezután a klasszicizmus korszaka következett, amit egyfajta polgáriasodás jellemez. A francia lakóházak, paloták és kastélyok termeinek viszonylagos kicsinysége következett szemben az olasz palazzók rendkívül magasan és tágasan épített termeivel. Ez a korszak elvezetett az olasz reneszánsz nagy karosszékei, hatalmas, súlyos asztalai, ládái, szekrényei és pohárszékeitől a Louis XIII. és XIV. barokkján és a regence-án át XV. Lajos rokokójához, finom apró asztalkáihoz, szebbnél-szebb - már nem faragott, hanem berakott és bronzveretekkel ellátott komódjaihoz.
Ekkor jelenik meg új anyagként az öntött és kovácsoltvas. Ebben a korszakban a kényelem megteremtése volt az elsődleges. Hazánkban is több kiemelkedő mestere van, pl Pollack Mihály a Nemzeti Múzeum megálmodója, Hild József az Egri székesegyház és az Esztergomi Bazilika és Péchy Mihály a Debreceni Nagytemplom tervezője.
Klasszicizmus remekművei
Ezt követte a romantika, az eklektika, ami Angliából indult ki ötvözve a román és a gótikus elemeket. Új anyagként jelent meg az üveg és az öntöttvas. Ezt a korszakot követte a szecesszió, amely minden népnél más-más jellegzetességekkel bírt. Emellett különösen a régi francia nemesség nagy részének elszegényedése és általában a napóleoni háborúk által okozott anyagi veszteségek, korlátokat szabtak a nagyobb bútorluxusnak.
Így született meg az empire hidegen előkelő, klasszikus stílusából a bronzveretek és díszítések elhagyásával, a formák kigömbölyítésével, a meleg, szerény biedermeier.
A milánói dóm a gótika jegyében
A történelmi osztályok elszegényedése, minden államban, természetszerűleg hatással lesz egy új stílus kialakulására.
A 20. század építészetének főbb anyagai a vas és az üveg. A modern építészet legismertebb mesterei Walter Gropius, Frank Lloyd Wright és a mindenki által ismert Le Corbusier. Több irányzat indul ki így például az Art Deco, Avantgarde, Expresszionizmus, Szimbolizmus, Futurizmus, Dadaizmus, Absztrakt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.