190 éve született Eiffel, a "vas varázslója", Párizs tornyának megalkotója

Eiffel-tornyon
PUBLIKÁLÁS: 2022. december 14. 13:33
A "vas varázslójának" is nevezett francia mérnök, Alexandre Gustave Eiffel, akinek életútja szorosan összefonódott legismertebb munkájának, a párizsi Eiffel-toronynak az építésével, 190 éve született. De a torony nem mindig volt kedvelt látványosság; a mérnök pedig vesztegetési botrányba is keveredett.

A francia mérnököt elsősorban a Párizs jelképévé vált Eiffel-torony megépítőjeként ismerjük, illetve a vasszerkezetek építésének mestereként, de ő volt az aerodinamika egyik első kutatója is. Alexandre Gustave Eiffel 1832. december 15-én született.

Délutáni séta a Mars-mezőn (1958) Forrás: Fortepan / UWM Libraries

Német eredetű, jómódú dijoni családból származott. Mivel a műegyetemre nem vették fel, ezért tanulmányait párizsi mérnökképzőn kezdte el. Diplomájának megszerzése után vasszerkezetekre, főleg hidakra szakosodott, s az elsők egyikeként dolgozott a nehéz és kevéssé rugalmas öntöttvas elemek helyett jóval teherbíróbb, hengerelt acélból készült, szegecselt térbeli rácsos szerkezetekkel. Ő volt az aki szintén az elsők között sűrített levegős keszonokat alkalmazott a hídépítésben.

Munkássága során ő tervezte az 1867-es párizsi világkiállítás gépeket bemutató, hatalmas, boltíves csarnokát, a következő évben pedig önálló céget alapított.

1877-ben az ő tervei alapján épült meg a portugáliai Portónál a Douro folyó feletti 160 méteres acél átkelő, és irodája készítette a dél-franciaországi Truyére folyót 162 méteres acélívvel összekötő, 400 méter hosszú Garabit-viadukt tervét. Ez az átkelő sokáig a világ legmagasabb hídja volt.

Világszerte kapott megbízásokat, így ő tervezte a New York-i Szabadságszobor tartószerkezetét, a Panama-csatorna számos hídját és zsilipjét. Hazánkban pedig a budapesti Nyugati pályaudvar vasszerkezeti tervei kerültek ki az Eiffel-irodából.

Place Joffre a Mars mezőnél, szemben az Eiffel-torony. Jobbra a panorámabusz mögött Joseph Joffre tábornok lovasszobra (1971) Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

A "vas varázslójának" is nevezett mérnök leghíresebb építménye az 1889-es párizsi világkiállításra készült Eiffel-torony, amiről nem is gondolnánk, hogy csupán két év alatt épült fel. Érdekesség a toronnyal kapcsolatban, hogy

a közhittel ellentétben igazából nem ő, hanem cégének egyik építésze, a svájci Maurice Koechlin tervezte; Párizs városa pedig hétszáz ajánlat közül választotta ki az övékét.

A római Szent Péter-bazilikánál vagy a gízai piramisoknál kétszer magasabb, 300 méteres (angol mértékegységben számolva ezer láb) torony, a megépültekor a világ legmagasabb építményének számított, csak 1930-ban felépült New York-i Chrysler Building múlta felül. A 7,5 millió frankba kerülő munka két évig, két hónapig és öt napig tartott, a torony minden hónapban 12 méterrel lett magasabb, és ez volt az első olyan építkezés, amelynek minden fázisát végig fényképezték.

Két és félmillió szegecs kellett hozzá

A tornyon háromezer munkás dolgozott és 2,5 millió szegeccsel illesztette össze a 18 ezer egyenként tízméteres, előre gyártott elemet, amelyek összsúlya 7300 tonnára rúg. A négy pilonon (támasztószerkezeten) nyugvó torony tetejére 1665 lépcsőfok vezet fel. Ezeknek a pilonoknak mindegyike saját alaptestében van kihorgonyozva, a lábak közti 76 méter fesztávú boltíveknek csak esztétikai szerepük van.

az Eiffel-torony és a Mars-mező a Jéna híd felöl nézve (1971) Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

A különleges konstrukció a maga idejében komoly ellenérzéseket váltott ki, Párizs látképét elcsúfító monstrumnak tartották. Egy anekdota szerint a leghevesebben az író Maupassant tiltakozott, aki elkészülte után mégis minden nap a torony vendéglőjében ebédelt - szavai szerint azért, mert ez az egyetlen hely Párizsban, ahonnan nem látszik az építmény. A tornyot eredetileg csak húsz évre engedélyezték, jövőjét csak az garantálta, hogy 1906-ban rádióadót szereltek a tetejére, később tévéműsorokat is sugároztak innen.

A fotó 1967-ben készült Forrás: Fortepan / Chuckyeager tumblr

Eiffel még a torony építése közben a korrupció szinonimájává lett Panama-csatorna építésével kapcsolatban vesztegetési botrányba keveredett, emiatt lemondott cége vezetéséről. Élete hátralévő részét tudományos munkájának szentelte: aerodinamikával (az áramló levegővel, a levegőben mozgó testekre ható erőkkel foglalkozó tudományág) foglalkozott, dolgozószobáját a torony harmadik emeletén, 280 méter magasságban rendezte be.

A kísérleti aerodinamika megteremtője

Miután a mérnök visszavonult, az Eiffel-torony kísérleti helyszín is lett. Az egyik lábában szélcsatorna készült, ahol repülőmodelleket teszteltek. Eiffel a Párizs melletti Auteiulben aerodinamikai laboratóriumot hozott létre, amelyet 1921-ben a francia államnak adományozott. A torony tetejére meteorológiai mérőállomást telepített, idővel Franciaország 25 különböző pontján mérte és jegyezte fel az időjárással kapcsolatos adatokat.

Kilátás a Diadalív tetejéről, balra az Eiffel-torony, középen, a toronyházak előtt a Place de Trocadero, jobbra az Avenue Kléber (1975) Forrás: Fortepan / Mezey András

A világhírű francia mérnök 91 évesen, 1923. december 27-én hunyt el Párizsban. Képmása és a nevét viselő torony 1996-tól az euró bevezetéséig a 200 frankos francia bankjegyet díszítette. 2021-ben film készült életéről francia-belga-német koprodukcióban, Eiffel címmel.

Ma már elképzelhetetlen nélküle a város látképe Forrás: Shutterstock/Danm12

A tornyot a párizsiak idővel megszerették, és esztétikai értékeit is elismerték, mára az "öreg hölgy" Párizs szimbóluma. Évente - normális körülmények között - hozzávetőlegesen hétmillióan keresik fel, és ezzel a világ leglátogatottabb fizetős műemléke. A 2018-ban indított teljes felújítás 2032-ig tart, ennek részeként többek között golyóálló üvegfallal veszik körül, a tervek szerint a munkálatok nagy része 2024-ig, a párizsi nyári olimpiai játékok idejére elkészül. Ti jártatok már az Eiffel-toronynál? Van közös képetek az építménnyel? Ha igen, osszátok meg velünk a Facebook-oldalunkon.

Forrás: MTVA Sajtóarchívuma

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.