Hackerek törhetnek be az utasszállító gépek számítógépeibe

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2015. május 18. 10:49
Hackerek törhetnek be az utasszállító gépek számítógépeibe

Egy amerikai biztonsági tanácsadó azt állította a Szövetségi Nyomozó Irodának (FBI), hogy 15-20 alkalommal sikerült behatolnia utasszállító repülőgépek számítógépes rendszerébe, és az egyik ilyen esetben átvette az ellenőrzést egy hajtómű felett – közölte a CNN alapján az MTI.

Chris Robertset áprilisban vette őrizetbe az FBI, miután a férfi a United Airlinesszal Syracuse-ból New Yorkba repülve a Twitteren osztotta meg, hogy behatolt egy gép komputerrendszerébe. Roberts a nyomozóknak elmondta, hogy 2011 és 1014 között 15-20-szor tette már meg ugyanezt.

Az állította, hogy egyszer sikerült felülírnia a rendszer kódját, és emelkedés üzemmódba kapcsolnia az egyik hajtóművet, amivel oldalirányú mozgást váltott ki a gépből. Roberts kijelentette, hogy kiismerte három Boeing- és egy Airbus-típus sebezhetőségét. A bírósági irat szerint a férfi a Thales és a Panasonic által gyártott fedélzeti szórakoztató rendszerekbe hatolt be. Roberts a Twitteren azt állította, hogy egyetlen célja a repülésbiztonság erősítése volt. Szavai szerint egy módosított Ethernet-kábel segítségével csatlakoztatta laptopját egy, az ülése alatt található, a szórakoztató rendszert irányító elektronikus dobozhoz.

A Boeing 787-es Dreamlinerek rendszere például veszélyben lehet Fotó: Ed Turner / Boeing Co / Swns.com / Northfoto

A United Airlines április 15-én arról tájékoztatta az FBI-t, hogy Roberts a Twitteren közölte: Denverből Chicagóba tartva meghackelte a gépet, és lehetséges, hogy aktiválta a fedélzeti oxigénmaszk-rendszert. A férfi Chicagóból Syracuse-ba, majd New Yorkba ment tovább. Roberts azt állítja, hogy a Denver-Chicago járatot nem "piszkálta meg".

A Boeing azonnal közölte, hogy gépeinek szórakoztató rendszere elszigetelt a repülési és navigációs rendszerektől. A gyártó rámutatott, hogy a cég repülőgépein a pilóták több navigációs rendszerre támaszkodhatnak, és a gépbe betáplált repülési tervet csakis a pilóta engedélyével lehet megváltoztatni. A Boeing emellett további, nem részletezett fedélzeti rendszerekre és óvintézkedésekre is hivatkozott, amelynek feladata szavatolni a repülés biztonságát.

Az Airbus még nem reagált Roberts állításira, de korábban közölte, hogy különböző biztonsági megoldásokat, egyebek között tűzfalakat alkalmaz a hozzáférés megakadályozására, és folyamatosan felülvizsgálja a biztonsági intézkedéseket.

Az amerikai Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO) egy április közepén közzétett jelentésében arra figyelmeztetett, hogy a legmodernebb utasszállító gépek repülőelektronikai rendszerébe be lehet törni a legtöbb kereskedelmi járaton ma már elérhető vezeték nélküli internetkapcsolat segítségével.

A kongresszusi felkérésre elkészített jelentés szerzői szerint elméletileg elképzelhető, hogy valaki egy laptop segítségével a földről vagy az utastérből utasításokat adjon a gépnek, vírussal fertőzze meg a repülésirányítási komputereket, vagy az ellenőrzése alá vonja ezeket a számítógépeket, a figyelmeztető, sőt, még a navigációs rendszereket is.

Michael Huerta, az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) igazgatója egyetértett a jelentéssel, és kijelentette, hogy az irányítása alatt álló hatóság együttműködésbe kezdett kormányzati kiberbiztonsági szakértőkkel, beleértve a Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) embereit, hogy megtegyék a szükséges óvintézkedéseket.

A GAO által a jelentés megírására felkért biztonsági szakemberek szerint a repülőelektronikai berendezéseket védő tűzfal – mint bármilyen más szoftver – feltörhető, ha a pilótafülke és az adott géptípus szórakoztató rendszere ugyanazokat a vezetékeket és routereket használja. A jelentés egyik szerzője, Gerald Dillingham a CNN-nek kijelentette, hogy ez például a Boeing 787-es Dreamliner, valamint az Airbus A350-as és A380-as esetében is így működik.

A régebbi típusú, 20 éves vagy annál idősebb gépek, amelyek nem támaszkodnak nagymértékben az internetre, ezen a módon nem annyira sebezhetők.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.