A Jet2 állatbarát légitársaság

repülőgép
PUBLIKÁLÁS: 2012. október 31. 09:45
Egy korábbi állatmentő akciójában a Jet2 oroszlánokat szállított. A brit fapados repülőgép bejárást tartott, ahol megtudtunk néhány érdekességet. Például hogy a vezetőkutyákat a fedélzetre engedik, és gépeiken az átlagosnál nagyobb hely van a lábunknak, mivel a sztenderd ülésvastagságnál vékonyabb üléseket használnak.
Dénes Dóra

Idén utolsó alkalommal volt lehetősége a turisztikai szakembereknek és az újságíróknak a Liszt Ferenc repülőtérre érkezve megnézni, hogy is néz ki belülről a Jet2 légitársaság egyik repülőgépe. Az, hogy utolsó lehetőség, jó hívószónak bizonyult a számunkra is. A diszkont légitársaság 2004 óta jelen van a hazai piacon, és a főbb járatbővítések nem idén történtek, hanem korábban, így tehát kíváncsian vártuk, milyen hírérték kapcsolódik ehhez eseményhez.

Sátras indulás

Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo

Kísérőnk, Borsos András, a Menzies Aviation duty operation igazgatója elmondta, megváltozott a beszállítás módja a Jet2 rendszerében. Október végétől az utasokat már nem busszal szállítják a tranzitból a járathoz, hanem egy, a tranzitból nyíló folyosón átsétálva jutnak el a beszállító sátorig, amelynek a közeléből indul a repülőgép. A rendszer szerint ott huzamosabb ideig senki nem várakozhat, a járatindulás előtt röviddel lehet csak a tranzitból kilépni a folyosóra. Kíváncsian várjuk majd az utasok tapasztalatait.

A repülőbejárás egyébkébt nem egyszerű, mint azt tapasztaltuk, sok előkészületet igényel, és persze biztonsági ellenőrzést és pontos időzítést.

A fapadosok középkategóriája

A Leedsből érkező gépre várva neonsárga mellényt kaptunk és néhány információt a járatokról. Eszerint Manchester és Budapest között mindennap van járat, ez a legsűrűbb útvonal. Edinburgh heti három járatot, Leeds pedig most még heti kettőt indít Budapestre, de a téli menetrend szerint nincs leedsi járat. A Magyar Turizmus Zrt. tavalyi jelentése szerint egyébként hazánk harmadik legfontosabb turisztikai küldőpiaca az Egyesült Királyság.

Ha a hazánkban elérhető fapadosok kiszolgálásának a színvonalát és jegyárait nézzük, a leedsi székhelyű Jet2 az Air Berlin kategóriájába tartozó légitársaság, a fapadosok között a középkategóriát képviseli. A Wizzair ennél olcsóbb, a Ryanair pedig a legolcsóbb, és utazóközönsége főleg fiatalokból áll, egyetemistákból és állítólag ingázó szakmunkásokból.

Ahogyan egy Jet2 járat ki és beszálló utasait látva általánosságokat meg lehet állapítani, a brit fapadosra inkább az üzleti utazók, és családosok foglalnak, de a reptéren dolgozók tapasztalatai szerint Manchesterből és Leedsből sokan érkeznek Budapestre legény- vagy lánybúcsúra, ha esküvői szezon van. A legénybúcsús brit csapatokról sok budapestinek vannak történetei az éjszakából.

Leeds télen is menő, Edinburgh sajátos hangulatú

Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo

A három, választható célállomás közül Leeds az, ahol a turizmus a legtöbb elismerést kapta az utóbbi tíz évben. 2005-ben például egy nemzetközi szavazáson a Londonon kívüli, népszerű brit városok közt Leeds nyerte el az év leglátogatottabb városa címet. És bár télen nincs Jet2 járat, a város ebben az évszakban is jó hely, a Millenium téri karácsonyi vásárt már novemberben elkezdik. A több mint 21 kilométer hosszan kihelyezett karácsonyi világítást pedig november utolsó hetében kapcsolják fel, és szabadtéri koncertekkel ünneplik a szezonnyitást.

Manchesterről ismert, hogy már a római kor előtt lakott település volt. Castlefield a város legrégebbi része, ahol még római kori vízvezetékek is láthatók. Az ipari nagyvárosnak rengeteg látnivalója és híres múzeuma van. Érdemes megnézni a Tudományok Múzeumát, vagy az éppen tíz éve nyílt, különleges formájú tornyot, az Urbist, a városi élet múzeumát. Bevásárlóközpontjai mellett a piacai is látványosak, például a francia piac és a virágpiac.

Végül a skóciai Edinburgh egy sajátos hangulatú főváros. A középkori óvárost - benne a kialudt vulkánkúp tetején álló Edinburg várát - egy neoklasszicista negyed egészíti ki, és ez a két, történelmi városrész alkotja a központot. Emellett rengeteg modern építészeti remekműve van, sokat közülük szakmai díjakkal jutalmaztak. A látnivalói közül a vár és a Holyrood-palota között húzódó Royal Mile, a Calton-domb, vagy a Water of Leith folyó partja és a királyi botanikus kert kihagyhatatlan.

Kutyát szállíthatunk Manchester felé

Ami az utazást illeti, erre a légitársaságra 3-4 hónappal az indulás időpontja előtt érdemes foglalni, akkor lehet a legjobb áron jegyhez jutni. Utolsó pillanatos kedvezményekre nemigen lehet számítani, mert jellemző a telt ház. Repjegyet a szokott módon, online foglalhatunk.

A további sajátosságok közé tartozik, hogy a csomagtérben lehet kutyát szállítani, de Budapesttől kifelé csak a Manchester felé közlekedő útvonalon. Bizonyos járatokon vezetőkutyákat a fedélzetre is felengednek, de kisállatokat az utastérbe nem vihetünk fel.

Vékonyabb ülések, több hely

Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo
Fotó: Path Dániel / Travelo

Érdekesség, hogy a légitársaság korábban szerepet vállalt egy nemzetközi állatmentő akcióban, amelyben egy romániai állatkertből menekítettek ki tizenhárom oroszlánt. Az állatokat Budapestre szállították, majd innen a légitársaság gépével vitték tovább a doncasteri állatközpontba. A fapados bizonyos, személyszállító járatait át lehet alakítani áru és teherszállító géppé azzal, hogy az üléseket és a padlót kiemelik.

Most, miután a leedsi járat utasai leszálltak a gépről, a személyzet villámgyorsan kitakarított, nézhettünk fel a gépre körülbelül tíz percre. A fapadosokra nem jellemző, hogy sokkal több hely lenne a lábnak, mint egy helyközi buszjáraton. Mint azt láttuk, a Jet2 ezt a problémát úgy oldotta meg, hogy vékony üléseket épített az utastérbe, és ezzel jó néhány centivel meg tudták növelni a sorok közti távolságot. Miután kipróbáltuk az üléseket, már érkeztek is az új utasok, és a gép elindult visszafelé – nélkülünk.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.