
A nevek a kiadványban ABC-sorrendben szerepelnek, tehát a készítők nem rangsorolták a szereplőket. A listán többek között helyet kaptak a szállás.hu alapítói, Dorcsinecz József és Varga Zoltán; a Bónusz Brigád alapítói, Heller Gábor és Kaprinay Zoltán, Bíró Lajos, a Bock Bisztró társtulajdonosa, Borkai Zsolt, Győr polgármestere, Gerendai Károly, a Sziget Kft. tulajdonos-ügyvezetője, Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója, Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Váradi József, a WizzAir vezérigazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója is. Összesen végül 54-en kerültek be a kiadványba.
Az első alkalommal megjelent kötet szerkesztői nem csupán a turisztikai cégek méretét vagy árbevételét vették figyelembe a Top 50 összeállításához, hanem az ország idegenforgalmára, kül- és belföldi megítélésére tett hatásokat. Így a legnagyobb szállodaláncok és légitársaságok vezetői mellett bekerült a romkocsma-mozgalom elindítója (Zsendovits Ábel, a Szimpla tulajdonosa), a gasztronómiai élet több mentora, a "filmturizmus" katalizátora, (Andy Vajna) no meg több polgármester, és a törvényalkotásra nagy hatással bíró szakember is - például a kehidakustányi szállodatulajdonos Horváth Tihamér, akinek nevéhez fűződik a SZÉP-kártya ötlete.
Ízelítőnek ismertetünk hét embert az általunk legérdekesebbnek talált befolyásosak közül.
Mivel foglalkozik?
Üzletember, szállodai befektető.
Miért került be a kiadványba?
A palesztin származású, jordániai üzletember diákként került Magyarországra a nyolcvanas évek végén, és azóta is itt él. Ő hozta létre Budapest első butikszállodáját, a négy csillagos Zara Boutique Hotel Budapestet 2006-ban. Majd megvásárolta a Hungária Fürdő romos épületét a Dohány utcában, és megnyitotta benne a Zara Continental Hotel Budapestet, mely szintén sikeres butikhotel. Harmadik felső kategóriás hotelje a Vigyázó Ferenc utcában nyílik majd Prestige Hotel Budapest néven. Bár külföldi terjeszkedést alapvetően nem tervezett, tavaly nyílt meg a szaúd-arábiai Al Khobarban a Continental Hotel Zara Al Khobar. Mazen Al Ramahi azonban inkább a magyar piacra fókuszálna, szerinte bőven akadnak még kiaknázatlan lehetőségek Budapesten és a vidéki városokban. Eközben egyéb vállalkozásait – irodaház- és ingatlanfejlesztő céget, kereskedelmi vállalkozást, valamint a szállodái töltésére szakosodott LeZora utazási irodát – is tovább viszi.
Mivel foglalkozik?
A Kolping Hotel igazgatója.
Miért került be a kiadványba?
Két évtizede vezeti a Kolping Hotelt, mely Magyarország első számú családbarát szállodája. Az Alsópáhokon kialakított – a gyerekek szórakoztatását és a felnőttek kikapcsolódását egyaránt biztosító – szolgáltatási struktúrát sokan próbálják utánozni. A hotel 110-115 ezer vendégéjszakája jelenleg megközelíti az ideális, 78 százalékos telítettséget. Az évek során az ágyak számát 230-ról közel 500-ra növelték, a terület nagysága 5-ről 10 hektárra bővült, a házban dolgozó csapat létszáma 30 főről 120-ra duzzadt. Csak az elmúlt öt évben több mint 2 milliárd forintot költöttek a házra, a folyamatos munkák ellenére sem árbevételben, sem eredményben nem rontottak.
Mivel foglalkozik?
A Neckermann Magyarország ügyvezető igazgatója.
Miért került be a kiadványba?
A Neckermann Magyarország megalakításának 20. éves évfordulóját ünnepelte 2013-ban. Ma ők az egyik legnagyobb értékesítési hálózattal rendelkező idegenforgalmi vállalat: az utak felét a 26 saját irodában adják el, a maradék 50 százalékot a franchise-irodákon és partnereiken keresztül értékesítik. A válság előtti években az éves utasszám elérte és meg is haladta a 100 ezer főt. A forgalom 2009 után sem esett akkorát, mint a legtöbb hazai irodánál, stabilan szerepelnek az 500 legeredményesebb hazai vállalat listáján. 2014-re a tavalyi 85 ezer utast meghaladó forgalommal kalkulálnak, ami értékben elérheti a 13 milliárd forintot.
Mivel foglalkozik?
Az Accent Hotel Management tulajdonos-ügyvezető igazgatója.
Miért került be a kiadványba?
A magyar piac legdinamikusabban növekedő szállodaüzemeltetője 2013-ban az Accent Hotel Management volt. A cég ma az üzemeltetett szállodaszobák számát tekintve a negyedik legnagyobb szállodaüzemeltető itthon. 2013 végén 13 szállodát és három golfpályát működtetett, köztük a hévízi Lotus Therme Hotel & Spát, a tokaji Andrássy Rezidencia Wine & Spát, a Club Aligát és a Károlyi kastélyt Fehérvárcsurgón. A portfólió idén két újabb szállodával bővül: megnyitják második budapesti szállodájukat és elindítják egy vidéki négycsillagos hotel üzemeltetését. Az Accent 2013-ban 6 milliárd forintos forgalmat kezelt és több mint 700 alkalmazottat foglalkoztatott. A cégnek jelenleg hat tulajdonosa van.
Mivel foglalkozik?
A Sziget Kft. tulajdonos-ügyvezetője, a Costes étterem tulajdonosa.
Miért került be a kiadványba?
A Sziget Kft. által szervezett fesztiválok – VOLT, Balaton Sound, Sziget, Gourmet fesztivál, Gyerek Sziget, Nagyon Balaton/B. My Lake – tavaly 700 ezer embert vonzottak. Zenei fesztiváljaik felkerültek a European Festival Awards TOP 10-es listájára, ráadásul a B. My Lake az „újonc" kategóriát meg is nyerte. Eközben étterme, a Costes megtartotta Michelin-csillagát és a magyarországi Gault-Millau kalauzban 17 sapkával holtversenyben az első helyen végzett. Az elmúlt évben a Budapest Park és a WAMP designvásárok üzemeltetésébe is betársult.
Mivel foglalkozik?
A Weco Travel ügyvezetője, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége közlekedési bizottságának vezetője.
Miért került be a kiadványba?
Pályája a Malév Air Toursnál indult, majd a Malévhez került, és öt éven át vezette a légitársaság spanyolországi képviseletét. A légi közlekedésben utazási irodásnak tartják, az irodáknál pedig a légi forgalmat szerető és értő szakembernek. Tíz éve vezeti a céget, melyet korábban Chemol Travelnek hívtak. Simon Andrásnak nagy szerepe volt abban, hogy a csoportszinten 55 főt foglalkoztató és 6,5 milliárd forintos árbevételt realizáló Weco Travel a magyar piac egyik meghatározó üzleti utaztatójának mondhatja magát.
Mivel foglalkozik?
A magyar film megújításáért felelős kormánybiztos, producer, az etyeki Korda Filmstúdió társalapítója, az InterCom Zrt. alapítója.
Miért került be a kiadványba?
A magyar származású hollywoodi producer már a nyolcvanas években gondoskodott arról, hogy Budapest ott legyen az amerikai filmgyártás térképén. 1981-ben az ő jóvoltából forgatták a magyar fővárosban a Menekülés a győzelembe című filmet 1988-ban pedig itt vették fel a Vörös zsaru több jelenetét. A rendszerváltozás után ő hozta ide többek között az Evita emlékezetes forgatását Madonnával. Magyarországon egyre nő a leforgatott külföldi produkciók száma. Az ugrásszerű növekedésben Andy Vajna szerint kulcsfontosságú a 2004-ben elfogadott filmtörvény, amelynek értelmében a külföldi produkciók visszaigényelhetik magyarországi költéseik 20 százalékát. A Magyarországra hozott filmforgatások pedig már önmagukban évi százezres nagyságrendben jelentenek szállodai vendégéjszakákat az országnak.
Mivel foglalkozik?
A Szimplacity Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Miért került be a kiadványba?
Ő nyitotta meg Pesten az első romkocsmát, a Kazinczy utcai Szimpla Kertet, mely trendet teremtett, a turisták számára is érdekes és izgalmas célponttá váltak a város lerobbant bérházaiban létrehozott helyek. A Szimpla Kert és a Dupla étterem mellett Vácott is van egy egységük, Berlinben pedig kettő. A Szimpla Kert mára alaposan túlnőtt önmagán, sajátos kulturális központként mindent beengednek a falak közé, amivel azonosulni tudnak: vasárnap Háztáji Piacot, havonta egyszer bringás bolhapiacot, Fullkolor néven designpiacot és -vásárt, valamint háztáji falatozót működtetnek. Zsendovits Ábel az Azért7 Egyesület, valamint az Élő Erzsébetvárosért Egyesület elnökeként vívja harcát a kerülettel az élhető és szerethető belvárosért, küzd a Kazinczy utca sétálóutcává alakításáért, hallatja hangját a vendéglátóegységeket veszélyeztető jogszabályok ellen.
A Turizmus Kft szaklapkiadó nem állított fel toplistát, a 987 forintért kapható kiadványban pedig csak azok szerepelnek, akik ehhez hozzájárultak. A listát legközelebb egy év múlva tervezik kiadni, amikor már rangsorolva lesznek szereplői, és olyanokat is beválogatnak, akik szerepeltetésükhöz nem feltétlenül járultak hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.