Az európai légitársaságok szinte teljesen kimaradnak a világ élvonalából. Idén európaiként csak a Turkish Airlines került be a világ 10 legjobb szállítói közé. Mindeközben az európai piac elfapadosodik, a minőséget mennyiségre váltja, mert csak így tudja megőrizni versenyképességét a folyamatosan bővülő piacon.
Az árak alacsonyabban tartása érdekében egyre több légitársaság kényszerül szolgáltatásainak egy részét fizetőssé tenni, amelynek eredményeképp viszont nehezen veszik fel a versenyt minőség tekintetében az olyan hagyományos légitársaságokkal, akik versenyelőnyüket a kényelmi szolgáltatások ingyenes biztosításában látják- derül ki a Skytrax, a légitársaságok fogyasztói minősítésével foglalkozó idei felméréséből.
Ezt támasztja alá az utasok visszajelzései alapján odaítélt „Év légitársasága" díj is, amelyet 2013-ban a kivételes szolgáltatásairól, különleges szórakoztató programjairól és dizájn megoldásairól híres Emirates nyerte el. A dubai székhelyű légitársaság két év után vette át az első helyet az idén második Qatar Airwaystől.
A Skytrax globális felmérésében több mint 18 millió légiutas vett részt a világ 160 országából, akik 41 indikátor alapján értékelték a több mint 200 légitársaságot. A toplistán taroltak az ázsiai és a közel-keleti szállítók, míg a hagyományos nagy európai és amerikai légitársaságok közül csak a Turkish Airlines jutott be az legjobb tízbe. A legjobb európai légitársaság címet szintén a Turkish Airlines kapta, az európai fapados szegmensből pedig a Norwegant választották legjobbnak, amely sok év után az EasyJetet váltotta az első helyen.
„A fapados légitársaságok térnyerése egyértelműen az európai piac gyökeres átalakulását eredményezte. Noha a repülés egyre több ember számára válik elérhetővé, egyre bonyolultabb és fárasztóbb utazási forma, ugyanis a légiutak és repterek telítettsége miatt egyre gyakoribbak a késések, s egy-egy kisebb csúszás tovább gyűrűzve tetemes késéseket, akár járattörléseket is eredményezhet. Mindezek visszaszorítására és az utasok jogainak védelme érdekében az Európai Unió megalkotott egy rendeletet, amelynek értelmében az utasokat 3 óránál hosszabb késés, járattörlés, illetve túlfoglalás esetén kártérítés illeti meg, így próbálván meg korlátok közé szorítani a légitársaságokat." – mondta el a meglepő eredmény kapcsán Schulhof Barbara a flight-refund.eu ügyvezetője.
A Flight Refundról
A Flight Refund Ltd. abból a célból alakult, hogy az EU-n belül üzemeltetett légitársaságok utasainak érdekeit - a szükséges jogi és technológiai erőforrásokkal rendelkezve - az utas nevében a légitársaságokkal szemben érvényesítse. A Flight Refund Ltd. kizárólag a légi utasok beszállás visszautasítása, járat törlése, valamint a több mint három óra késéssel érkező járat esetében felmerülő követeléseinek érvényesítésére szakosodott, amelyet az Európai Unió 261/2004 EK rendelet 7. cikke alapján érvényesít a társaság. A vállalkozás ahhoz kíván szakértő segítséget nyújtani, hogy a kártérítési folyamat a lehető leggyorsabban lezáruljon, és az utasnak járó kártérítés minél hamarabb kifizethető legyen.Az Európai Unió repterein évente mintegy 776 millió utas fordul meg, ebből a magyar utasok száma mintegy 9 millió főre tehető. Az utazások 44%-a a tagállamok között bonyolódik, az utasok 35%-ának pedig az unión kívül eső úti célja van.
A világ 10 legjobb légitársasága:
1. Emirates