Test és lélek

Igazság a vitaminokról és étrend-kiegészítőkről

Bors

2015. július 15. szerda 19:30

Hazánkban 10 ezernél is több étrend-kiegészítő érhető el a bolti forgalomban. Mégis, a mai napig kevesen tudják, mi fán teremnek ezek a szerek, és melyiket érdemes vagy nem ajánlott fogyasztani egyáltalán.

Kérjük dietetikus, szakorvos segítségét

A szakemberek jókora hányada megegyezik abban az alapvetésben, hogy kiegyensúlyozott, körültekintő és változatos táplálkozás esetén nincs szükség extra vitaminbevitelre vagy táplálék-kiegészítőkre. Tegyük gyorsan hozzá, hogy a rendszeres, intenzív testmozgás, vagy hosszan tartó stresszes életmód igényli az extra vitamin, ásványi anyag és nyomelem bevitelét a szervezetbe.

A legjobb megoldás erre a több zöldség és gyümölcs fogyasztása. Ilyen esetben azt tanácsoljuk: dietetikus segítségével alakítsuk át az étrendet, illetve egy-egy étrend-kiegészítő használatát megelőzően kérjük ki szakorvos, dietetikus véleményét.

Vízben és zsírban oldódó

A vitaminpótlás szabályaira hívja fel a figyelmet Lada Szilvia, dietetikus az Aranyklinika táplálkozástudományi szakértője: az étrend-kiegészítők használata esetén – legyen szó akár multivitaminról, egy-két vitamintípusról vagy bármilyen nyomelem extra fogyasztásáról – oda kell figyelni az ajánlott napi mennyiség betartására. Ugyanis a vízben oldódó vitaminok, mint a B-komplexet, a C- és P-vitaminokat a szervezet nem képes raktározni, ezért túladagolva könnyedén távoznak a szervezetből vizeléskor, de a zsírban oldódó vitaminok túlzott fogyasztása okozhat problémákat.

Az A-, D-, E-, és K-vitaminok esetében az ajánlott napi mennyiségnél nem szabad többet beszedni. Ezen vitaminokat a szervezet raktározni tudja főképp a zsírszövetben és a májban, éppen ezért normál, egészséges táplálkozás esetén nem szükséges a napi pótlásuk, máskülönben fennáll a túladagolás veszélye.
 
Túladagolása és hiánya

Az A-vitamin hiánya farkasvakságot szaruhártya-kötőhártya elváltozásra, illetve légúti- légzőrendszeri megbetegedésekre okoz, növeli a fertőzések kialakulásnak esélyét. Túladagolása mérgezéses tüneteket okoz: hányáshoz, hasmenéshez, homályos látáshoz és zavart idegállapothoz vezethet.

A D-vitamin hiányában angolkór alakul ki, amely a csontok súlyos deformálódásával jár. Túladagolva viszont hiperkalcémia, izületi fájdalmak, étvágytalanság,vesekő alakulhat ki, és növeli az érelmeszesedés kockázatát kockázatát is. Az E vitamin fontos a szervezet számára a rákmegelőző hatása miatt. Mérsékelt hiánya nem okoz tüneteket, kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem fordul elő. Az E-vitamin hiánya 2 éves kor alatti gyermeknél átlagnál gyengébb in-reflex, idegkárosodással járhat, felnőtteknél, vérszegénység, izom-és idegsorvadáshoz vezethet. E-vitamin hosszan tartó hiánya akár meddőséget is okozhat.

Túladagolva viszont emésztési problémákat, kettős látást, fáradtságot és izomgyengeséget okozhat. Túlzott E vitamin bevitel csökkenti az A,D, K vitamin felszívódását. A túl kevés K-vitamin véres vizeletet, orrvérzést és csontritkulást is eredményezhet. Túladagolása nem jár mérgezési tünetekkel, de májkárosodást okozhat ezáltal a gyógyszerek hatását semlegesítheti.

Elsődleges és másodlagos hiány

A szervezet vitaminszükségletét nagyon sok tényező befolyásolja: kor, nem, fizikai állapot, életvitel, betegségek, fertőzések, táplálkozási szokások. A vitaminhiány általában táplálkozási okra vezethető vissza, ilyenkor elsődleges hiányról beszélünk, mivel a táplálékkal bekerülő vitaminmennyiség nem fedezi a szükségletet. Másodlagos hiány akkor jelentkezik ha az emésztőrendszerbe kerülő vagy ott termelődő B12-, K-vitamin nem képes felszívódni.

A 2009-es OTÁP országos felmérés alapján a felnőtt lakosság csaknem kétharmad túlsúlyos, alacsony a kalcium bevitel, a foszfor bevitel az ajánlott kétszerese, a nők vas, réz és cink bevitele elégtelen. Továbbá vizsgálatok igazolják, hogy a D-vitamin bevitele is elmarad az ajánlottól.

Amikor a vitamint pótolni kell

Tartós éhezés, nem megfelelő mennyiségű vagy minőségű esetén, koplalás vagy eltúlzott diéta illetve fogyókúra esetén javasolt a vitamin pótlása. Továbbá egyéb betegségek mint az emésztési- vagy felszívódási zavaroknál esetleg egy hosszan tartó gyógyszeres kezeléskor. Ilyen esetben mindenképp kérjük ki szakember véleményét! 

További cikkek

Intim

Öt mondat, amit senki sem akar hallani szex után

Ezotéria

Izgalmas napok elé néz a szerelemben ez a három csillagjegy

Ez is érdekelhet

borsonline.hu

Az orvosok sem hittek a szemüknek, olyat találtak az intenzívre került covidos beteg plüssállatában

mindmegette.hu

A legjobb házi zsírégető: gyömbértea fillérekből

origo.hu

Szégyentelenül lemásolták a BMW-t, mégis híres lett ez a szovjet motor

vaol.hu

Egy magazin szerint az őriszentpéteri Pajta étterem akár a Michelin-csillagra is esélyes lehet

origo.hu

Gyorsabban hűl a Föld belseje, mint azt eddig gondolták

vg.hu

A betegek harmada magyar gyártó csípőprotézisét kapja

nemzetisport.hu

Férfi kézi Eb: a montenegrói szélső az északmacedón szurkolókra köpött – videó

astronet.hu

Napi horoszkóp 2022. január 17.: a Rák szinte olvas a másik lelkében, az Oroszlán megmutatja erejét

fourfourtwo.hu

Hé, Ronald, akarsz dumálni? – Luis Suárez bosszúja

origo.hu

A tallinni műkorcsolya Európa-bajnokság legszebb pillanatai - galéria