Még a legnagyobb káoszban és mocsokban is meg lehet találni a szépséget. Ehhez a gondolathoz nem is lehetne csodálatosabb idegenvezetőnk, mint a 90 éves Sophia Loren, aki 2020-ban, élete lehet utolsó filmjében ugyanolyan elementáris jelenléttel bír, mint 50-60 évvel ezelőtt fénykorában. Az Előttem az élet újragondolása hű maradt az eredetihez, miközben egy kicsit közelebb hozta a mai világhoz ezt a piszkos, sötét ám életigenlő történetet. A Netflix produkciója különös, de megrendítő választás anyák napjára, ugyanis sokan nem várt helyen találják meg a családot és az anyai szeretet erejét.
A hit olyan, mint a szeretet, a nyelv a legerősebb fegyver – hangzik el Émile Ajar Előttem az élet című könyvében és az abból készült legújabb filmadaptációban. Univerzális gondolat, és pont az író bizonyította: Holokauszt, zsidó, szenegáli migráns, muzulmán, prostituált, transzvesztita bokszoló… Ebben a történetben minden „bélyeg” indikátor arra, hogy rájöjjünk, Ajar bölcsessége nem is lehetne igazabb.
Az eredeti könyvet kissé lazábban használja a remake; a II. világháború utáni Franciaországa helyett napjaink Olaszországába rakták át a történetet, ahol Momo, az utcagyerek lopásból és dílerkedésből próbál életben maradni. A kissrác különösen nehéz helyzetből jön: prostituált édesanyját megölte az apja. Menedékre végül egy Holokauszt-túlélő, hajdani örömlánynál talál. Rosa mama kiöregedett örömlányként vénségére a környék prostijainak kölykeire vigyáz. A rendező, Sophia Loren fia, Edoardo Ponti gondolt egy merészet és az eredeti sztori mocskos és veszélyes világa helyett a két főhős személyes történetében keresték meg a párhuzamot. Rosa és Momo mindketten fiatalon megtapasztalhatták, milyen egy világégés, ha el kell hagynod az otthonodat és ha elveszíted a szeretteidet. Nehezen induló kapcsolatuk egy különös anya-fiú kötelékké alakul, amit azonban az idő és a vég közelsége árnyékol be.
Az Előttem az élet abszolút Sophia Loren jutalomjáték, aki a dívaságát hátrahagyva képes volt egy megviselt, megcsúnyult, néha mocskos szájú anyaoroszlán bőrébe bújni, ami 86 évesen nem kis teljesítmény. Szégyenletes, hogy a 2020/2021-es díjátadó szezonból szinte teljesen kihagyták a sztárt, aki élete legerősebb alakítását nyújtja. A könyv és az 1977-es filmváltozat Rosa mamája egy rafinált, érzéketlen nő, aki már nem tud hova hízni, ahogy ő mondja a „k.rvák kölykei” ugrálják körbe. Mondhatnánk gúnyosan, hogy Loren Rosa mamája nagyon "Disney-s" de ez így hazugság lenne. Egy bátor nő, aki már kislányként megtanulta egy auschwitzi barakk padlója alatt bujkálva, mi is a félelem, majd négy évtizedet töltött az utcán örömlányként a legkeményebb gengszterek között. Loren itt nem díva, hanem egy lassan elbutuló, totyogó néni… De különös módon elképesztően gyönyörű így is és jól áll neki a megrendítő szerep.
A film igazi meglepetése Ibrahima Gueye, akit reméljük nem csábít el Hollywood valami akcentusos mellékszereplőnek a Bosszúállók 45. részébe, hanem az évei előrehaladtával igazi fajsúlyos szerepeket kap majd. Szpojler: Mindenki várja meg a végén azt a bizonyos anyaoroszlánt és a végefőcímet, mert ha addig nem fújt el egy teljes csomag százas zsepit, akkor Laura Pausini - Io sì című dala alatt szinte biztos kell az utánpótlás.
Az Előttem az élet a Netflix kínálatában érhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.