BUDAPEST, HUNGARY - MAY 04: Mathieu Van Der Poel of Netherlands and Team Alpecin is seen during Presentation of the 105th Giro d'Italia 2022 at Heroes’ Square on May 4, 2022. Arpad Kurucz / Anadolu Agency (Photo by Arpad Kurucz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)

Indul a buli, péntektől milliós járgányok repesztenek az országban

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. május 06. 10:15
Három magyar szakasszal rajtol a Giro d'Italia.

Három magyar indulóval, Valter Attilával, Peák Barnabással és Fetter Erikkel a mezőnyben rajtol Budapestről pénteken a Giro d'Italia országúti kerékpáros körverseny. Túlzás nélkül állítható, hogy három napig Magyarországra figyel a világ sportszerető közönsége, mivel a televízóban százmilliók. a helyszíneken pedig tízezrek követik majd az eseményeket, főleg Európából, Észak- és Dél-Amerikából.
Az eredetileg 2020-ra tervezett magyarországi Grande Partenza a világjárvány miatt meghiúsult, a kétéves csúszás viszont lehetőséget adott arra, hogy három hazai profi bringás is ott lehessen a szerdai csapatbemutatón. A Giro pénteki nyitóetapján Budapestről Visegrádra teker a mezőny, majd szombaton a fővárosban lesz egy időfutam, végül pedig Kaposvár és Balatonfüred között teljesítenek a versenyzők bő 200 kilométert vasárnap.

Első nap segít a szél

Ma 195 kilométer vár a mezőnyre. Zömmel sík a terep, de Budapestről Székesfehérvárig befúj az oldal-szembeszél, onnan északra kanyarodva viszont oldal-hátszél vár a mezőnyre. Bringás mondás szerint a szél nagyobb úr, mint a hegy. Lehet, többen is szökéssel próbálnak némi előnyre szert tenni a szembeszeles részen, bízva abban, hogy Fehérvár után „haza fújja” őket a szél, Visegrádig.

Fotó: AFP

Holland esélyes

Bár sík a szakasz, a klasszikus sprintereknek nem biztos, hogy terem babér. Egyrészt az oldalszél kirostálhatja őket a sorból, másrészt a visegrádi, nagyjából 5 kilométeres, 5 százalékos emelkedő sem kedvez nekik. Ha egyben érkezik a mezőny a Fellegvár lábához, akkor győzelemre esélyes a holland Mathieu Van der Poel. Beleszólhat a versenybe a Zsebrakéta becenevű, kisebb termetű, aerodinamikus Caleb Ewan. A kerékpársportban azonban a befutási sorrend nehezen megjósolható, különösen az első szakaszokon, amikor sajnos bukások is várhatóak.

Valter meglepetést okozhat

A magyar versenyzők közül eddig a legeredményesebb Valter Attila, a tavalyi kitűnő formája után még robbanékonyabb lett, láthattuk szenzáció hajráját a Strade Bianche versenyen. Attila már bizonyított, tudjuk, a legjobb eredményre is képes, és a közönség szurkolása is valósággal szárnyakat adhat neki. Ő csak annyit kért magától és a szurkolóktól is, hogy mindenki élvezze ezt a fantasztikus sporteseményt.

Fotó: AFP

Rózsaszín trikó a legjobbnak

A Giro d’Italia versenyen hagyományosan a rózsaszín trikót viseli az, aki összetettben vezeti a mezőnyt. Tavaly három napon át a magyar Valter Attila teket ebben a színben, ekkor ismerte meg őt az ország. A színválasztás nem véletlen, ezzel a rózsaszín fejléccel megjelenő olasz sportnapilap, a Gazzetta dello Sport előtt tisztelegnek a szervezők.

Többmilliós járgányok

Épp ésszel fel nem fogható, de egy versenykerékpár árából már egy felsőkategóriás gépkocsi is megvásárolható. A legjobbak akár 8-10 millió forintot is költenek a kerékpárra, s van olyan bicikli, melynek csak a lánca milliós tétel. A versenyzők nem csak egy kerékpárral készülnek a háromhetes viadalokra, mást használnak a hosszabb szakaszokon, mint az időfutamokon.

Fotó: Árvai Károly

Szénhidrát és édesség

A bringások a futamok előtt és alatt is esznek, elsősorban szénhidrátot. A szakasz hosszától függ, hogy tekerés közben mennyi és milyen tápanyagot vesznek magukhoz. Az intenzitástól függően óránként 60-110 gramm szénhidrátot visznek be óránként izotóniás italok, rizs szeletek, energia szeletek, gélek és zselék formájában.

Hol szurkolhatunk?

A rajtnál és a célban mindig sok látni való és természetesen nagy közönség van, ezenkívül a két részhajránál, Székesfehérváron és Esztergomban láthatunk nagy küzdelmet. Ezeken a helyeken érdemes korán letáborozni, már csak azért is, mert élvezhetjük a reklámkaraván látványát, netén ajándékait. Aki a tömegtől távolabb akarja élvezni a versenyt, annak érdemes a Csákvár-Bajna közötti szakaszon helyet foglalnia, lehetőleg valamelyik emelkedőn, ahol valamivel lassabb a tempó, több idő van felfedezni kedvenceinket a 176 fős mezőnyben. „Ereklyék”, vagyis az eldobott kulacsok össze szedésre is itt van nagyobb esély, a szemetelő zónáknál.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.