Amit érdemes tudnod a Fekete Péntekről… (x)

Amit érdemes tudnod a Fekete Péntekről… (x)

black friday
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 13. 01:00
Hamarosan elérkezik a legnagyobb leárazások ideje, az e-kereskedők már gőzerővel készülnek a fekete péntekre. Az előrejelzések szerint mintegy 60 milliárd forint értékű áru talál gazdára átlagosan mintegy 25-35 százalékos kedvezménnyel. A Black Friday ma már nem csupán egy egyszerű leárazás, hanem valós piacformáló esemény.
Bors

Az e-kereskedelemben az utolsó negyedév a legsikeresebb időszak. A webáruházak ekkor valósítják meg a forgalmuk mintegy 35 százalékát, ennek ötöde egyetlen napon, a fekete pénteken realizálódik. Nem meglepő, hogy a tavalyi évben az online kereskedők közel kétharmada részt vett az akcióban.

A hazai e-kereskedelmi piac koncentráltsága miatt a fekete pénteket a legnagyobb szereplők tudták leginkább kihasználni. Esetükben rendelkezésre állt a megfelelő méretű raktárkészlet és raktárkapacitás, a marketing gépezeteik megfelelő hírverést bonyolíthattak az esemény köré, ráadásul ők rendelkeznek a legerősebb beszállítói és gyártói kapcsolatokkal. A piac kisebb szereplői inkább a piacvesztés minimalizálására törekedtek. Számukra a fekete péntek inkább kényszer, ahol a vásárlói bázis megtartása a legfőbb cél. A nagyok reklámzaját nem harsoghatták túl.

A nagy szereplők még a látszólag irreális leárazások ellenére is jól jönnek ki a buliból. Ennek magyarázata elsősorban abban rejlik, hogy a fekete péntek lehetőséget jelent számukra a raktárkészletek frissítésére, illetve a porosodó termékek kiszórására. A legtöbb kereskedő elemi érdeke, hogy minél gyorsabban kipörögjenek a raktáron lévő termékei, hiszen a raktárterheltség mellett egyes termékek értékvesztésével is számolniuk kell. Gondoljunk csak a felsőkategóriás mobiltelefonokra, a divatos ruházati termékekre, a szavatossági idővel rendelkező FMCG termékekre…

A fekete péntek tehát hasznos a kereskedőknek - a nagyoknak bizonyosan -, illetve hasznos a vásárlóknak is, hiszen kiváló áron juthatnak hozzá az áhított termékekhez. A szkeptikus látogatókban persze kétely születik, hogy a leárazások valódisága megkérdőjelezhető, azonban ma már egyre nehezebben lehet tisztességtelen akciókat szervezni.

A korábbi években a tisztességtelen piaci gyakorlatot folytató kereskedők az akciók előtt felárazták a promócióban lévő termékeket, majd az utolsó pillanatban csökkentették az árakat, így valótlan kedvezményeket teremtettek. Ma már ez a gyakorlat nem csupán etikátlan, hanem büntethető is. Hasonlóképpen büntetést kockáztat az a kereskedő, aki hatalmas, akár 80-90 százalékos leárazásokról kommunikál, de a promócióban lévő termékek csupán kis százaléka rendelkezik ilyen mértékű leárazással.

A Gazdasági Versenyhivatal az idei fekete péntek kapcsán is munkához látott; versenyfelügyeleti eljárást indított az egyik ismert webáruház ellen, mivel a vállalkozás Black Friday akciója sérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

Az idei évben a kereskedők a Black Friday akciókat november 23-án tartják. Néhány piaci szereplő azonban nem tartja magát ehhez a „szabályhoz”. A korábbi években az Extreme Digital egy héttel korábban rendezte a saját fekete péntekjét, a Mall.hu-nál pedig az idei évben egész hónapban péntek van. Érdemes figyelemmel kísérni az akciókat, hiszen minden eddiginél szélesebb kínálattal és hatalmas leárazásokkal találkozhatunk.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.