A The Times című vezető konzervatív napilap csütörtökön ismertetett értesülése szerint a brit kormány Délkelet-Anglia összes repülőterén külön forgalomszabályozást vezet be az olimpia idejére, áll az MTI tudósításában. Ez vonatkozik a Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi légikikötőre, de különösen a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterére, a főváros nyugati határában működő Heathrow-ra, amelynek forgalmát a brit lap által látott intézkedési tervek alapján ötödével csökkentik.
Ez azt jelenti, hogy a játékok idején Heathrow óránként legfeljebb 36 járatot indíthat és fogadhat, jóllehet a tavaly nyári csúcsidőszakban az óránkénti maximális forgalom 43-44 érkező és induló járat volt.
A The Times szerint a brit kormány illetékesei elsősorban attól rettegnek, hogy a sport helyett az óriási késésekről és a hosszú sorokban veszteglő utasokról szóló beszámolók válnak a londoni olimpia "fő sztorijává". Tekintettel arra, hogy a játékokra több mint tízezer külföldi újságíró érkezik, "aligha maradna említés nélkül", ha súlyos torlódás és zűrzavar alakulna ki Heathrow-n, és az illetékesek szeretnék elkerülni az olyan fotókat, amelyeken a legnagyobb londoni repülőtér "egy harmadik világbeli buszpályaudvarra hasonlít" - áll a brit lap csütörtöki beszámolójában.
A lap által látott tervek szerint az előkelőségeket, vezető külföldi politikusokat, "milliárdosokat és celebeket" szállító repülőgépek az olimpia alatt nem szállhatnak le Heathrow-n, csak a kisebb regionális repülőtereken. Az előrejelzések szerint júliusban és augusztusban hétszáz charterjárat és háromezer magánrepülőgép érkezik Londonba a menetrendszerű járatokon felül. Mindemellett 240 "állami" repülőgépet is várnak vezető politikusokkal a fedélzetükön, de még Barack Obama amerikai elnök különgépe, az Air Force One sem szállhat le Heathrow-n - áll a csütörtöki Timesban.
A lap szerint a brit repülésügyi hatóságok azzal számolnak, hogy csak a megnyitó ünnepség előtti napon, július 26-án 350 ezer utas érkezik a londoni repülőterekre, 3,5-szer több, mint egy héttel korábban.
A Heathrow repülőtér külön terminált létesít a játékok után távozó sportolók számára, áll a reptér csütörtöki közleményében. Ebből kiderül, hogy az olimpia záróünnepsége utáni nap, augusztus 13. lesz a repülőtér történetének legforgalmasabb napja, melyen várhatóan 35 százalékkal több poggyász távozik a reptérről, mint egy átlagos napon. Az érkező utasok száma pedig a nyitóünnepség előtti napon ugrik meg, várhatóan 45 százalékkal. Külön kihívást jelent a repülőtér számára a paralimpiára érkező mozgássérült sportolók nagy száma, nekik külön lifteket építenek.
Nagy-Britanniában évek óta komoly vita tárgya, sőt belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye. London öt nagy nemzetközi repülőterének összesen is csak hat kifutópályája van. Csak Heathrow-n működik két pálya, de ezek kapacitás-kihasználtsága is 99 százalékos, a többi légikikötőben pedig csak egy-egy pályán zajlik a forgalom, miközben például az amszterdami Schiphol repülőtérnek egyedül hat pályája van.
Heathrow, a legnagyobb londoni repülőtér környéke azonban sűrűn lakott, így gyakorlatilag lehetetlen egy újabb pálya kialakítása, és a többi légikikötő körzetének lakossága is mereven ellenzi a bővítéseket.
A jelenleg formálódó elképzelések szerint a Temze torkolatában, egy mesterséges szigetre épülne London új repülőtere négy kifutópályával és gyorsvasúti összeköttetéssel, de ez a beruházás óvatos becslések szerint is 50 milliárd fontba (18 ezer milliárd forintba) kerülne, és jóváhagyás esetén is csak több évtized múlva valósulhatna meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.