Air India: 3 ok, akár ezek is okozhatták a szörnyű tragédiát

Air India
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 18. 16:25 / FRISSÍTÉS: 2025. június 18. 16:29
Egyelőre még vizsgálják a szakemberek, hogy mi okozhatta a Londonba tartó utasszállító tragédiáját. Az egyik mérnöki tartalmakat gyártó YouTube csatorna több lehetséges okot is felsorakoztatott az Air India gépével kapcsolatban.

Június 12-én rettenetes tragédia rázta meg a világot: az Air India Londonba tartó 171-es járata, a fedélzetén 230 utassal, valamint 12 fős személyzettel mindössze 30 másodperccel a felszállás után lakott területre zuhant. A gép utasai közül egy ember kivételével mindenki meghalt, a becsapódás következtében további legalább 33 ember vesztette életét.

Aftermath Of The Air India Crash
Az Air India gépe lakott területre zuhant, miután eddig tisztázatlan okokból elveszítette a felhajtóerőt a felszállás után  / Fotó: Middle East Images via AFP

 

Az Air India járata esetében felmerülő lehetséges forgatókönyvek

Az egyik mérnöki tartalmakat gyártó YouTube csatorna, az AiTelly friss videója részletesen foglalkozik a szerencsétlenséggel és igyekszik rávilágítani annak okaira. A készítők három lehetséges okot említenek a tragédia kiváltójaként, miközben az időjárási és a légi forgalmi körülményeket is figyelembe véve azt vizsgálták, hogy mi vezethetett a katasztrófához.

 

1 - Kétmotoros meghibásodás

A géppel az is előfordulhatott az AiTelly YouTube csatorna videója szerint, hogy  úgynevezett kétmotoros meghibásodást szenvedett el. A csatorna elemzése szerint ugyanis a katasztrófa egyetlen túlélője arról számolt be, hogy hallott egy nagy, tompa puffanást a felszállás utáni pillanatokban. Ez lehetett az a hang, amikor az utasszállító turbinái -  valamilyen okból kifolyólag - felmondták a szolgálatot. Ezt az eshetőséget támasztaná alá az a tényező is, miszerint a gép hajtóművéből nem láttak füstöt ömleni a szemtanúk - ez pedig általában erre a meghibásodásra jellemző, amikor a két turbina egyszerre áll meg valamilyen hiba miatt. 

A kétmotoros meghibásodásra gyanakszik a hallottak és a látottak alapján Steve Schreiber, a légi katasztrófák elemzéséről ismert szakértő is.

 

2 - A fékszárnyak nem jó szögben álltak

A Boeing 787 Dreamliner gépeken - mint amilyen az Air India flottájának lezuhant gépe is - a felszállás során szokás a fékszárnyakat egy bizonyos pozícióba állítani. Ez függ a többi között attól is, hogy 

  • mekkora a gép súlya, vagy 
  • a kifutópálya hossza. 

Miután a repülőgép felgyorsult és elért egy bizonyos magasságot, a fékszárnyakat visszahúzzák, mert enélkül a repülőgép nem tudna magasabbra emelkedni. Az ominózus esetben azonban úgy tűnt, hogy a gép fékszárnyai vagy teljesen be voltak húzva, vagy ki sem voltak engedve, ami megmagyarázná a magasságvesztést - mert ilyenkor ez történik: a gép irányíthatatlanná válik, megnő az átfordulás veszélye is.

 

3 - Madárbaleset

A szóban forgó repülőtér, a Muani Nemzetközi Repülőtér Dél-Koreában 

az óceán partján fekszik, amely ugyan stratégiailag remek, de itt ebben az esetben arról van szó, hogy a kifutó, ahonnan a gép felszállt, illetve annak környéke tele van olyan területekkel, ami nagyobb testű madarak táplálkozási vagy élőhelye is lehet.

Innentől már ki lehet találni, hogy akár madárbaleset is okozhatta a járat tragédiáját. Ráadásul ezt az elméletet erősítik azok a tények is, hogy a Muan reptér korábban a nap folyamán már adott ki figyelmeztetést egy, a reptérre leszálló járatnak erős madáraktivitás miatt. Időközben - ahogyan arról a Bors is beszámolt - megtalálták a lezuhant utasszállító mások fekete dobozát is, így a repülésbiztonsági szakembereknek is jóval több adat áll már a rendelkezésükre ahhoz, hogy megtudják: vajon a fentiek közül melyik probléma okozhatta a Dremliner tragédiáját.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.